Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muilla on lapset oppineet syömään rakeisempaa ruokaa?

Vierailija
22.02.2015 |

Meillä kohta 9kk ei syö juuri ollenkaan ruokaa, jossa on yhtään rakennetta. Siis kaiken pitää olla ihan sileänä soseenä. Tästä johtuen olen luovuttanut itse tehtyjen ruokien kanssa, kun niihin usein jää hieman enemmän rakennetta. Tälle pitää siis olla ihan näitä 4-6kk ikäisille tarkoitettuja soseita, jotka on ihan hienoja. Puurokin on tehtävä jauheesta.. :D Hampaita on jo 4 ylhäällä sekä alhaalla, ettei siitä pitäisi olla edes kiinni, muttei vaan maistu edes pahimmassakaan nälässä. Tiedän, että lopulta kaikki syö todennäköisesti ihan sitä samaa ruokaa, mutta onko tällaista ollut muilla? Muuten ei ole niinkään ronkeli ruuan suhteen, mutta se rakenne pitää olla viimeisen päälle sileää. Kohtalotovereita?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile maissinaksuja, sulavat suussa.

Vierailija
22/32 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo noi maissinaksut unohtu! T.7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

16: pitää kokeilla sitä leipää. Olen hieman sitäkin vältellyt, kun leivässä on suolaa. Eikä ole ollut "inspiraatiota" leipoa. No ehkä se leipäpalan suola ei tapa. :D

19:On siis tarjottu sormiruokaa jo aiemminkin kyllä, mutta ei riittänyt varmaan sitten se kärsivällisyys tarjota alusta asti sitä niin, että alkaisi syömään. Ja sitten mentiin soseilla ja sormiruuan antaminen jäi. Kasvukin oli niin hurjaa, että olisi ollut ihan toivotonta vain odotella että syö itsekseen. Itsestähän se oli enemmän kiinni. En vain jaksanut silloin kuunnella sitä nälkäitkua ja kiukkua. Enkä pystynyt katsomaan sitä kakomisen määrää, vaikka tiesin että kuuluu asiaan. Sitten kun näin vertailuna miten toiset lapset syö itse, niin korostui kuinka paljon tämä meidän lapsi oikeasti kakoo. Ja nykyään ihan oikeasti siis oksentaa päälle. Ei se varmaan ole mahdotonta oppia, mutten näe järkeä siinä, että oksetetaan lasta, kun pitäisi saada syötyä. Jos joku oikeasti osaa tämän homman niin tulkoot meille katsomaan sitä kakomista ja oksentelua. Hyvin pitkälle jaksoin uskoa kyllä, että se kuuluu asiaan ja lähtee sujumaan. Ja edelleenkin välillä annan itse syödä jotain. 

Vierailija
24/32 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:47"]

Anna riisimuroja tai leipää. Maissinaksuja? Näillä meillä harjoiteltiin 6 kk eteenpäin. Harjoitteluruoan ei tarvitse mielestäni olla mahantäytettä eikä ravintoarvoiltaan priimaa, kun sitä menee kuintekin niin vähän suuhun/mahaan asti, sikäli että kunnon nälkä taltutetaan niillä soseilla.

[/quote]

Maissinaksuja on joo syönyt joskus. Ne menevätkin ihan mössöksi suussa, niin kelpaavat. Ap

Vierailija
25/32 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu meillä tuossa iässä. Lapsi on herkkä ja tarkka-aistinen. Oksenteli rakeisen ruuan pois eikä suostunut syömään. Syötin sitten vaan sileää ruokaa. Naksut kyllä kelpasivat ja muu vastaava, mutta pääruuan piti olla sileää. Muutaman kuukauden päästä pystyi jo rakeista ruokaa syömään, eli aika auttoi. Lapset kehittyvät eri tahtia ja mitä sitä turhaan kiirehtimään, hyvin se lapsi sileällä soseellakin elää.

Vierailija
26/32 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä, näkkäri, pehmeät hedelmät, esim. päärynä on hyviä, kun opetellaan sietämään ruuassa rakennetta. Yleensä vauvat vierastaa rakeisempaa ruokaa, kun ovat tottuneet sileään, mutta ajan kanssa oppivat, kun soseiden määrää vaan pikkuhiljaa vähennetään. Meillä oli tosi vaikea oppia sileästä vauvapuurosta pois, mutta ajan kanssa tavallinen puuro alkoi upota. Nuo siirtymävaiheet on ärsyttäviä kun tuntuu, ettei mikään ruoka kelpaa. Jaksamista!

Niin ja maidosta: Kuinka monella vauva on todellisuudessa hyväksynyt sen, että esim. 6 kk iässä tempaistaan tissimaito tai pullomaito pois ja sanotaan, että kuulepas, olet jo niin iso, ettet tartte yömaitoa, kun neuvolantätikin sanoin niin kuule.  Ei ainakaan meillä toiminut. Tissi jäi pois vuoden iässä.

Vierailija
27/32 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 13:01"]Leipä, näkkäri, pehmeät hedelmät, esim. päärynä on hyviä, kun opetellaan sietämään ruuassa rakennetta. Yleensä vauvat vierastaa rakeisempaa ruokaa, kun ovat tottuneet sileään, mutta ajan kanssa oppivat, kun soseiden määrää vaan pikkuhiljaa vähennetään. Meillä oli tosi vaikea oppia sileästä vauvapuurosta pois, mutta ajan kanssa tavallinen puuro alkoi upota. Nuo siirtymävaiheet on ärsyttäviä kun tuntuu, ettei mikään ruoka kelpaa. Jaksamista!

Niin ja maidosta: Kuinka monella vauva on todellisuudessa hyväksynyt sen, että esim. 6 kk iässä tempaistaan tissimaito tai pullomaito pois ja sanotaan, että kuulepas, olet jo niin iso, ettet tartte yömaitoa, kun neuvolantätikin sanoin niin kuule.  Ei ainakaan meillä toiminut. Tissi jäi pois vuoden iässä.
[/quote]
Täällä se joka puhui tuosta maidosta; en itsekkään ottanut pulloa pois, mutta annoin päivisin sosetta ensin niin et maha täyttyi ja ruokajuomaksi lopuksi maitoa. Meillä oli myös sitä paino ongelmaaki niin oli tärkeää että vauvan mahaa ei täytetty maidolla joka ei tuo sitä painoa.
Edelleen herää kuitenkin yöllä maidolle ja annan maitoa, kaksi muutakin joi yömaitoa yli vuoden iässä ja lopettivat sitten itse eli meillä toimi näin... Ja en siis tiiä mitä neuvolassa sanotaan imettäjille, korvikkeesta olen itse puhunut.

Vierailija
28/32 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy alkaa tarjoamaan leipää vaikka ruuan ohella. Tuo puuroasia on kyllä rasittava, mutta menkööt nyt tuolla puurolla vielä, en ala kaikkea vaihtamaan kerralla. Tosin ymmärrän kyllä hyvin miksi se ei kelpaa. Onhan tuo jauhepuuro kivan sileää, eikä siitä tule sellaista "tahmaista". Jos jaksaisi haudutella puuroa pitkään, niin varmaan siitäkin tulisi parempaa, mutta lapsi nukkuu puoli kahdeksaan asti syömättä, niin kahdeksalta on oltava puuro edessä, ellei jo mahassa. Kumpikaan ei ole jaksanut nousta hauduttelemaan puuroa seitsemältä. Laiskoja olemme. Mikropuurosta tulee tahmaisempaa, en ole vielä sellaista löytänyt, joka olisi helposti lähestyttävissä. Joku minulle jo kertoili kuinka heidän lapsensa oli heti ottanut vaan tavallista puuroa, kun vaan annettiin. En edes vaivautunut korjaamaan, että kyllä minäkin ekat kerrat tarjosin ihan tavallista puuroa vaikka millä tavoin, mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Olin mielestään vaan opettanut jauhepuuroon. Vaikka jauhepuuron löysin ikään kuin pelastuksena. Toimisikohan tavallisen ja jauhepuuron sekoittaminen jotenkin, jos pikkuhiljaa lisäisi tavallisen puuron osuutta..? :D 

Mutta ehkä se nyt on vaan tyydyttävä siihen, että tämä lapsi on tarkka ruuan rakenteesta ja pikkuhiljaa totuteltava muuhun. Ap

Vierailija
29/32 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 13:14"]

Täytyy alkaa tarjoamaan leipää vaikka ruuan ohella. Tuo puuroasia on kyllä rasittava, mutta menkööt nyt tuolla puurolla vielä, en ala kaikkea vaihtamaan kerralla. Tosin ymmärrän kyllä hyvin miksi se ei kelpaa. Onhan tuo jauhepuuro kivan sileää, eikä siitä tule sellaista "tahmaista". Jos jaksaisi haudutella puuroa pitkään, niin varmaan siitäkin tulisi parempaa, mutta lapsi nukkuu puoli kahdeksaan asti syömättä, niin kahdeksalta on oltava puuro edessä, ellei jo mahassa. Kumpikaan ei ole jaksanut nousta hauduttelemaan puuroa seitsemältä. Laiskoja olemme. Mikropuurosta tulee tahmaisempaa, en ole vielä sellaista löytänyt, joka olisi helposti lähestyttävissä. Joku minulle jo kertoili kuinka heidän lapsensa oli heti ottanut vaan tavallista puuroa, kun vaan annettiin. En edes vaivautunut korjaamaan, että kyllä minäkin ekat kerrat tarjosin ihan tavallista puuroa vaikka millä tavoin, mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Olin mielestään vaan opettanut jauhepuuroon. Vaikka jauhepuuron löysin ikään kuin pelastuksena. Toimisikohan tavallisen ja jauhepuuron sekoittaminen jotenkin, jos pikkuhiljaa lisäisi tavallisen puuron osuutta..? :D 

Mutta ehkä se nyt on vaan tyydyttävä siihen, että tämä lapsi on tarkka ruuan rakenteesta ja pikkuhiljaa totuteltava muuhun. Ap

[/quote]

Minä olen tehnyt "jauhoista" puuron mikrossa. Aina sekoitan mukaan jotain marjasosetta, joten liisteriä ei tule ja makua on helppo vaihdella. Kannattaa tosiaan kokeilla, että hiljalleen lisäilee kokonaisia hiutaleita niiden jauhettujen sekaan

Vierailija
30/32 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 13:14"]

[/quote]

Minä olen tehnyt "jauhoista" puuron mikrossa. Aina sekoitan mukaan jotain marjasosetta, joten liisteriä ei tule ja makua on helppo vaihdella. Kannattaa tosiaan kokeilla, että hiljalleen lisäilee kokonaisia hiutaleita niiden jauhettujen sekaan

[/quote]

Meillä on käytetty siis ihan noita kaupan valmisjauheita. Muksua. Ei kelvannut edes itse hienonnetuista hiutaleista tehty puuro. Eikä puuron sekaan saa sekoittaa soseita. Ei edes tuohon muksu-puuroon, vaan puuron syö puurona ja soseet erikseen. :D Itsetehty marjapuuro se vasta kauhistus olikin, vaikka rakenne oli minusta todella hyvä. Se on vaan tehtävä sekoituksia sitten. Siis puurosekoituksia. Mitä pidemmälle asiaa pohtii, niin sitä enemmän tässä ilmeneekin kuinka nirso tämä tyttö onkaan! En tuotakaan edes enää muistanut, kun on jo niin tottunut toimimaan tietyllä tavalla.

Vierailija
31/32 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kohdassa justiin opin, että en enää stressaa lapsen nopeudessa aloittaa uusia vaiheita. Valtava helpotus. (Neuvolassa patistivat rakeiseen ja ei vaan millään onnistunut. Kauan yrittelin)
Lapseni on nyt seiskaluokalla ja ei käytä vaippaa ja syö rakeistakin ruokaa. Elu oli turha niiden kanssa hopouilla, kun ne kumminkin oppii itsestään omaan tahtiinsa ilman opettamista.
Jaa, toisaalta, miten sen saiai oppimaan itsenäisempi kokeisiinluvun aloittaminen ja miten sen saisi vähentämään somen käyttöä...
Joka iässä äidillä omat haasteensa.

Vierailija
32/32 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on varmaan ohittanut tavallaan sen herkkuysvaiheen kun helposti oppisi pureskelemaan. Nyt on tottunut niihin sileisiin soseisiin niin ettei yritäkkään pureskella vaan suoraan nielee kaiken mitä suuhunsa saa. Hieman vaarallista kun ajattelee että kevät tulossa ja kohta pääsee ulos syömään kiviä jne. 

Tai sitten on suun motoriikan kehityksessä viivettä. Tuleeko tavujokeltelua kuitenkin? 

Hyvin se silti varmasti oppii syömään kun annat rauhassa yrittää. Meillä hyväksihavaittu tapa on ollut se että muiden ruokailun ajan laps syö itse sormiruokaa ja sitten kun olen itse syönyt niin syötän vasta sen soseen. Olen antanut meidän omasta ruoasta soveltuvaa eli esim perunaa/makaroonia ja keitettyjä/höyrytettyjä vihanneksia. Vauvallle voi aluksi keittää ylikypsiksi parsakaalit ja muut niin on helpompi syödä.  Aamulla ja illalla Puuron jälkeen annan leipää ja hedelmää joita napostelee samalla kun siivoan keittiötä. Hedelmistä esim kypsä kiivi, appelsiini, nektariini, meloni, kunnolla kypsä päärynä on sellaisia millä voi aloittaa kun ovat niin pehmeitä että eivät aiheuta tukehtumisvaaraa vaikka niitä yrittäisi kokonaisena nielaista. 

Sitten kun selviää isojen sormipalojen kanssa niin voi alkaa sitä sosettakin jättää vähän karkeammaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi