Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metformiinista, raskaus ja sikiövaurio?

Vierailija
22.02.2015 |

Millaisia kokemuksia on metformiinista käytöstä raskauden aikana? Onko tullut tietoon sikiövaurioita tms.? 

Itse olen syönyt sitä 1,5kk ja nyt näyttää testi plussaa! Lääkärin kanssa ei ollut puhetta jatketaanko sitä raskauden aikanakin, ainostaan sanoi, että lugestroneja jatketaan jos tulee plussa. Luin ristiriitaista tietoa metformiinista jatkamisesta, osalla lääkäri kieltänyt jatkamasta ja osalla käskenyt jatkaa. Tosin noita keskusteluja löytyy viimeisimmän kymmenen vuoden ajalta. Mikähän on viimeisin tieto ja suositus?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lääkäriltä.

Vierailija
2/6 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion kysyäkin huomenna. Haluaisin kuulla muiden kokemuksia.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metformiinia käytetään kyllä raskaudenkin aikana eli ei ole ainakaan kamalan vaarallinen lääke sikiölle. Kaikissa lääkkeissä kuitenkin punnitaan hyödyt ja haitat, eikä käytetä raskauden aikana kuin välttämättömiä lääkkeitä - voi olla, että sinut siirretään ruokavalio- ja insuliinihoidolle (jos siis käytät sitä diabetekseen).

Vierailija
4/6 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on ollut PCOSin hoidosta, kuten minulla, niin nykyisin suositellaan metformiinin syömistä ensimmäisen kolmanneksen ajan. Itse lopetin lääkityksen juuri viikko sitten kokonaan siirtyessäni toiselle kolmannekselle. Lääkitystä ei saisi lopettaa seinään vaan ajetaan alas asteittain. Tämä toimintatapa vähentää keskenmenoja verrattuna aiempaan lääkityksen lopettamiseen heti plussasta. Tutkimustietoa asiasta on vielä vähän, mutta tehdyt tutkimukset viittaavat kaikki samaan suuntaan. Metformiinia käytetään nykyisin myös radin hoitoon eikä haittoja vauvalle ole sen myötä raportoitu. Asiasta löytyy googlettamalla englanniksi tietoa.

Vierailija
5/6 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on ollut Pcos:n hoito, ei diabetes. Nyt 2 tabletti per pv. (Aamu+ilta.) tabletit 750 Mg.

Katsotaan mitä lääkäri tuumaa, jos saan hänet langan päähän huomenna. Tästä ei ollut hänen kanssa mitään puhetta. Kyseessä ensimmäinen plussa ikinä...

Vierailija
6/6 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja sanoi, että metfformiinia tulee jatkaa viikolle 12 saakka. Sitä ennen voi alkaa vähentämään.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän