Meneekö henkivakuutuksesta joku ilmoitus edunsaajalle?
Tietääkö joku, että jos mulla on henkivakuutus ja kuolen, niin meneekö vakuutusyhtiöstä automaattisesti ilmoitus edunsaajalle, että tällainen vakuutus on ollut?
Vakuutusyhtiön, Aktia, sivuilla lukee että vakuutus pitää hakea vuoden kuluessa. Mutta siis täytyykö mun huolehtia, että edunsaaja tietää tästä vakuutuksesta?
Kommentit (9)
Lähettääköhän vakuutusyhtiö edes mitään kirjettä kuolinpesälle, vaikka että vakuutus on päättynyt tms. Että sen perusteella asia tulisi esille…
Mietin tuossa että jääköhän noita paljon hakematta, jos omaiset eivät huomaa selvittää asioita ja tutkia että mitä vakuutusmaksuja pankkitililtä on mennyt.
Miten muut olette jättäneet asian tiedoksi edunsaajille?
2014 tuli sekä pankista että vakuutusyhtiöstä automaattisesti kirje kuolinpesälle (vainajan osoitteeseen). En tiedä onko nyt kehitys mennyt taaksepäin...
Tuskin.
Aikoinaan kun faija kuoli, henkivakuutuksessa edunsaajina oli "vakuutuksenottajan lapset".
Vakuutus oli otettu ennen syntymääni.
Tuskin vakuutusyhtiö alkaa sukuselvitystä tekemään ja metsästämään jälkeläisiä...
Kuolinpesän pitää nyhtää joka ikinen sana erikseen joka paikasta, mitään ei mistään tule valmiina, paitsi laskut. Eli jos mietit miten helpottaa kuolinpesän selvitystyötä, laita kaikki paperit nätisti kansioon ja kerro edunsaajalle mistä sen löytää. Kaikki tiedot suoraveloituksista, lehtitilauksista, puhelin- ja nettiliittymistä, sähkö, pankit joissa tilejä, vakuutukset, mitä nyt onkaan.
Kyllä meille ainakin tuli kirje kotiin. Tosin en tiedä oliko äiti ollut kuolinpesän edustajana yhteydessä vakuutusyhtiöön.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin.
Aikoinaan kun faija kuoli, henkivakuutuksessa edunsaajina oli "vakuutuksenottajan lapset".
Vakuutus oli otettu ennen syntymääni.Tuskin vakuutusyhtiö alkaa sukuselvitystä tekemään ja metsästämään jälkeläisiä...
Joo no tuskin selvittelevät yhtään, mutta jos edes kirje kuolinpesälle vainajan osoitteeseen…
Ilmoittavat tietysti ja onhan siitä annettava vuotuinen selvitys vakuutuksenottajalle. Kymmen vuotta aikaa hakea, mutta tieto kuolemasta taitaa mennä suoraan dvv:ltä ja rinnastuu hakemukseen.
Kyllä se aina vakuutuksissa menee niin, että korvauksia haetaan eikä tarjota.
Ei mene ilmoitusta, täytyy itse ilmoittaa edunsaajalle että edunsaaja älyää hakea korvauksen ajoissa.