Morjestatko bussikuskia ja kiitätkö kyydistä?
Kuulutko näin ollen vähemmistöön?
http://reunamedia.com/bussitesti-alle-puolet-morjestaa-kuskia/
Kommentit (61)
Totta kai! Minut on opetettu lapsesta asti näin tekemään. Itsestäänselvyys.
Espoossa on tapana tervehtiä ja kiittää bussikuskia, eli minäkin teen niin. Kuuluu käytöstapoihin ja kaikille tulee hyvä mieli.
en tervehdi enkä kiitä. miksi kyydistä pitäisi kiittää kuski tekee vain työnsä
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:27"]
en tervehdi enkä kiitä. miksi kyydistä pitäisi kiittää kuski tekee vain työnsä
[/quote]
Niin no, joillekin alkeellistenkin käytöstapojen hallitseminen on vaikeaa. Et varmaan kiitä tai tervehdi kaupan kassaa, lapsesi hoitajaa päiväkodissa, lääkäriä vastaanotolle mennessä? Hekin vain tekevät työtään.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 13:02"]
Kyllä, täällä päin kaikki (teinitkin) kiittävät kyydistä.
[/quote]
Sama täällä :)
[/quote]
Ja täällä. Tosin keskustaan päin mennessä (keskikokoinen kaupunki kyseessä) kiittäminen harvenee, takaisin ympäryskyliin mennessä taas lisääntyy. Aika jännä, sillä samat ihmiset siinä luultavasti ovat kyydissä molempiin suuntiin. :D
Tervehdin, kun meen sisään etuovesta. Jos meen keskiovesta vaunujen kanssa, en tervehdi. En kerkiä, kun järjestelen vaunuja ja ohjaan isompaa lasta istumaan. Lähtiessä kiitän aina. Viisivuotias esikoinen toimii samoin kuin minä. Täällä Espoossa näyttää olevan tapana tervehtiä ja kiittää ja kiva niin.
Kyllä mä morjestan, mutta en mä viiti alkaa huutamaan enää pois lähtiessä kiitoksia sieltä takaa asti, kun mulla on aika hiljainen ääni ja en viiti korottaa sitä ellei ole pakko.
Tervehdin yleensä aina ja jos poistun keskiovista nii heilautan kättä kuskille. Tulee itselle ainakin hyvä mieli :)
Tervehdin mutta en kiitä. Liikun enimmäkseen Helsingin ruuhkabusseissa, kuski tuskin edes kuulisi kiitosta. Moni kuski myös välttelee tervehdyksiä, katselee ikkunasta ulos kun ihmiset tulevat sisään tai toljottavat naama norsunvitulla takaisin kun tervehtii :D
Oulussa kaikki tervehtii ja kiittää! Vähintään nostaa kättä poistuessa :)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:23"]
Espoossa on tapana tervehtiä ja kiittää bussikuskia, eli minäkin teen niin. Kuuluu käytöstapoihin ja kaikille tulee hyvä mieli.
[/quote]
Matkustajissa on muuten eroja. Ajan mielelläni Espoon ja Vantaan seutulinjoja, koska matkustajat todellakin pitävät meitä ihmisinä. Monet vielä heilauttavat pois jäädessään kättään kiitokseksi. Samoin niitä viime tipan minä-minä -matkustajia ei ole näillä pitkillä linjoilla.
Kaupungin rajan huomaa matkustajissa selkeesti, siis sen milloin tullaan Helsingin puolelle.
Yleensäkin tuo tervehtiminen menee niin, että jos kyytin tulija katsoo kuljettajaan päin, hän melko varmasti saa tervehdyksen kuljettajalta. Valitettavasti iso osa matkustajista tulee kyytiin katse kohti kattoa/lattiaa tai matkakortinlukijaa. Silloin on mielestäni ihan turha alkaa perään huutelemaan. Osa mumisee tervehdyksen sille matkakortinlukijalle, sitä ei valitettavasti vielä ole ohjelmoitu puhumaan :)
T: bussikuski
Tervehdin aina, aamulla sanon huomenta ja muulloin moi tai hei. Lähtiessä nostan kättä kuskille aina kun tuun kotiin, mutta jos oon menossa muualle ja samalla pysäkillä jää pois paljon ihmisiä niin se käden nosto usein jää pois. Mutta aina kotipysäkillä ja jos vain minä jään pysäkillä pois.
Lahdessa kiitetään bussikuskia bussista lähtiessä todella usein :)
Vierailija kirjoitti:
Tervehdin aina, en kiitä poistuessa. Se tuntuu tyhmältä huomiontavoittelulta ruveta sieltä takaoven ihmispaljoudesta huutelemaan mitään.
Huomiontavoitteua???
Se on kuule ihan normaalia käyttäytymistä kiittää, kun toinen on kuskannut sinut paikasta A paikkaan B.
Riippuu kuljettajasta. Ennen tervehdin aina sisään astuessa, mutta osa ei tervehtinyt koskaan takaisin. Joten jätin niiden kuskien tervehtimisen kokonaan pois. Muita tervehdin aina.
Mä en tykkää kun keskiovesta ulos mentäessä joku vieressä yhtäkkiä kääntyy ja huutaa mun korvaan "KIITOS!!!".
Jyväskylä
Moikkaan, mutta kiitän vain jos on ollut hyvä kuski, niin kuin yleensäkin hyvästä palvelusta.
Morjestan. Kiitän kyydistä, jos bussissa on vain vähän ihmisiä. (En silloinkaan kuin jos muistan.) Tai jos kuski on tehnyt minulle palveluksen, esimerkiksi neuvonut tietä tai odottanut minut kyytiin kun juoksen kaukaa bussia kiinni.
Ruuhkabussissa lähinnä ärsyttäisi. Asun Helsingissä.
Kyllä. Mutta tämä on sinänsä aika mielenkiintoista: Bussini lähtee Turusta Raision kautta Naantaliin, ja vasta täällä Naantalissa bussin tyhjennyttyä kiirettä kuskia poistuttaessa.