Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyks: Yhden koronapotilaan tehohoito maksaa yhteiskunnalle keskimäärin 33 000 euroa – joka 10:s kuolee.

Vierailija
26.11.2021 |

Rokottamattomat saisivat maksaa laskunsa omaska pussista…

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kanssa samoilla linjoilla jos rokottamaton on näin omaehtoisesti (ei sairudentakia ) valinnut.

Vierailija
2/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Rokottamattomuus riski

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan rokottamattomat ovat viime kuukausina päätyneet erikoissairaanhoitoon 19 kertaa todennäköisemmin ja tehohoitoon 33 kertaa todennäköisemmin kuin rokotetut.

Tämän vuoden syys–marraskuun aikana Tyksin teho-osastolla on ollut 35 koronapotilasta, joista neljällä on ollut kaksi rokotetta. Näistä neljästä kolme on ollut lähemmäs 70-vuotiaita ja jokaisella heistä on ollut vakavia perussairauksia, kerrotaan Tyksin tiedotteessa.

Toisin sanoen 89 prosenttia tehohoidon koronapotilaista on ollut rokottamattomia nyt syyskuusta tähän päivään asti, kertoo Tyksin teho-osaston ylilääkäri, dosentti Mika Valtonen tiedotteessa.

Valtonen toimii myös Suomen tehohoitoyhdistyksen puheenjohtajana.

Valtosen mielestä rokotettujenkin määrä sairaalassa kasvaa, koska sairautta on nyt paljon liikkeellä.

– Heillä on usein joku selittävä tekijä, kuten korkea ikä tai merkittäviä perussairauksia. Jos on perusterve, kahdesti rokotettu, 60-vuotias tai nuorempi, niin riski joutua tehohoitoon koronan takia on kyllä pieni, Valtonen kertoo."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä teholle tuleva rokotettu? Heitä on n 70%.

Vierailija
4/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hurjat luvut. Ja raihnainen saa olla, että joutuu rokotettuna tehohoitoon.

Vierailija
5/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin maksaa kunhan tupakoitsijat maksavat myös oman hoitonsa. Ja huumeidenkäyttäjät. Ja ylipainoiset. 

Mitäs läksit jne... ;)

Vierailija
6/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

55-vuotias rokottamaton Ari kuoli koronaan – isällä (82 v) on mielessään poikansa katse hengityskoneessa

Ari ehti juuri täyttää 55 vuotta, kun hän ja Theingi-vaimo saivat koronatartunnan. Theingi toipui koronasta, rokottamaton Ari ei.

– Veljeni sairasti kuukauden. Hänet siirrettiin Ouluun sairaalaan kotoaan Kuusamosta. Kommunikointi oli vaikeaa, kun hän sai lisähappea ja oli hengityskoneessa. Me omaiset saimme kyllä keskustella lääkäreiden kanssa tilanteesta. Siinä näki hoitohenkilökunnan paineet ja työn moninaisuuden, Jarmo kertoo.

Turhalta tuntuva kuolema

Hän antaa tunnustusta yliopistollisen sairaalan hoitohenkilökunnalle.

– Jotenkin veljeni kuolema tuntuu niin turhalta. Aiemmin terve ja terveellistä elämää vakaumuksensa kanssa viettänyt mies kuolee, Jarmo pohtii.

Hän painottaa isänsä tavoin rokotusten tärkeyttä. Hän on itse saanut kaksi koronarokotusta ja aikoo ottaa kolmannen, kun se on mahdollista.

Vierailija
7/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengityskonehoito on varmasti vielä kalliimpaa.

Eli hengityskoneita ei riitä kaikille jatkossa.

Vierailija
8/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

55-vuotias rokottamaton Ari kuoli koronaan – isällä (82 v) on mielessään poikansa katse hengityskoneessa

Ari ehti juuri täyttää 55 vuotta, kun hän ja Theingi-vaimo saivat koronatartunnan. Theingi toipui koronasta, rokottamaton Ari ei.

– Veljeni sairasti kuukauden. Hänet siirrettiin Ouluun sairaalaan kotoaan Kuusamosta. Kommunikointi oli vaikeaa, kun hän sai lisähappea ja oli hengityskoneessa. Me omaiset saimme kyllä keskustella lääkäreiden kanssa tilanteesta. Siinä näki hoitohenkilökunnan paineet ja työn moninaisuuden, Jarmo kertoo.

Turhalta tuntuva kuolema

– Jotenkin veljeni kuolema tuntuu niin turhalta. Aiemmin terve ja terveellistä elämää vakaumuksensa kanssa viettänyt mies kuolee, Jarmo pohtii.

Hän painottaa isänsä tavoin rokotusten tärkeyttä. Hän on itse saanut kaksi koronarokotusta ja aikoo ottaa kolmannen, kun se on mahdollista.

Tarinasta puuttuu se että olisi kuolinvuoteellaan rukoillut että saisi rokotteen hoitajien puistellessa päitään kyyneleet silmissä. 8/10

Vierailija
9/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin maksaa kunhan tupakoitsijat maksavat myös oman hoitonsa. Ja huumeidenkäyttäjät. Ja ylipainoiset. 

Mitäs läksit jne... ;)

Mä koen saaneeni yhteiskunnalta niin paljon elämässäni, että koen tärkeäksi ottaa rokotukset, vaikka olen tupakoimaton, liikunnallinen ja painoindeksi on 19. Mitä enemmän eripuraa ja vastakkainasettelua rokottamattomilta tulee, niin sitä enemmän eriydymme yhteiskuntana ja olemme alttiita eriasteisille hyökkäyksille.

Vierailija
10/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vieraskielisistä rokotettuja on 52 %. He ovat äärettömän fiksuja ja ovat lukeneet samat tutkimukset kuin muutkin rokottamattomat kantikset. 

Vierailija
11/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sinulla lipsahti väärin käsitteet - trakoitit rokottamaton

Vierailija
12/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhalta tuntuva kuolema

Tarinasta puuttuu se että olisi kuolinvuoteellaan rukoillut että saisi rokotteen hoitajien puistellessa päitään kyyneleet silmissä. 8/10

Ja pilkkaaminen onkin taas järkevä tapa asennoitua vakavaan uutiseen?

Vierailija
13/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs läksit jne... ;)

Mä koen saaneeni yhteiskunnalta niin paljon elämässäni, että koen tärkeäksi ottaa rokotukset, vaikka olen tupakoimaton, liikunnallinen ja painoindeksi on 19. Mitä enemmän eripuraa ja vastakkainasettelua rokottamattomilta tulee, niin sitä enemmän eriydymme yhteiskuntana ja olemme alttiita eriasteisille hyökkäyksille.

Näinpä. Ja ryss*mieliset alapeukuttaa

Vierailija
14/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs läksit jne... ;)

Eripuraa ja vastakkainasettelua rokottamattomilta? What? Siis nehän on tässä juuri rokotetut jotka vaativat, että rokottamattomat eristetään yhteiskunnan ulkopuolelle ja maksavat hoitoonsa itse? Kuka tässä lietsoo eripuraa??

Vierailija
15/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis se kansanterveys mikä piikityksissä menetetään on miljardeja.

Vierailija
16/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs läksit jne... ;)

Elät kyllä omissa, valtamedian ruokkimissa harhoissasi jos ihan tosissaan kuvittelet, että kaikki, jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä ovat jotain Putinin kätyreitä ja venäjämielisiä.. tässä oikea todellinen salaliittohörhö

Vierailija
17/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa hurjat luvut. Ja raihnainen saa olla, että joutuu rokotettuna tehohoitoon.

Juuri näin on käynyt. Tuttavapiirissä suht' perustapaus-mies yli 70 v, ylipainoa, korkeaa verenpainetta ja kolesterolia ja sai syyskuussa koronan. Ei tullut mitään oireita, kun oli kahdesti rokotettu. Onneksi otti rokotteet.

Vierailija
18/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs läksit jne... ;)

Elät kyllä omissa, valtamedian ruokkimissa harhoissasi jos ihan tosissaan kuvittelet, että kaikki, jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä ovat jotain Putinin kätyreitä ja venäjämielisiä.. tässä oikea todellinen salaliittohörhö

No on se aika surullista, että teidät voidaan aivopestä netin hörhöjutuilla samalla tavoin kuin tehdään jossain perämetsissä Afrikassa. Säälin teitä. Ja nuo valtamediajutut ovat niin ummehtuneita. Katso, mitä veli-Putin touhuaa Venäjällä ja sano sen jälkeen, miten Suomessa journalismi toimii.

Vierailija
19/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs läksit jne... ;)

Eripuraa ja vastakkainasettelua rokottamattomilta? What? Siis nehän on tässä juuri rokotetut jotka vaativat, että rokottamattomat eristetään yhteiskunnan ulkopuolelle ja maksavat hoitoonsa itse? Kuka tässä lietsoo eripuraa??

Ai kun nämä levittävät kulkutauteja? Onko kulkutautien levittäminen kansalaisoikeus? Oletko täysin harhautunut todellisuudesta?

Vierailija
20/61 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis se kansanterveys mikä piikityksissä menetetään on miljardeja.

Aaa, mitenkäs jos oltaisiin kokonaan oltu ottamatta rokotteet? Vienti ei vetäisi, työt seisahtuisivat ja tulisi entistä raskaammat taloudelliset tappiot. Onneksi sä et ole hallituksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi