Minkälaiset tulot mahdollistavat kotiäitiyiden?
Minkälaiset miehen tulot täytyvät suunnilleen olla, jotta nainen voi jäädä kotiäidiksi pääkaupunkiseudulla? Kokemuksia? Emme ole suunnitelleet elävämme erityisen leveästi, vaan ihan normaalisti. Minulla on korkeakoulutus, mutta olen silti aina haaveillut olevani "pelkkä kotiäiti".
Kommentit (26)
en osaa kyllä vastata, millaiset tulot pitäisi olla PÄÄKAUPUNGISSA elämiseen.. mutta meillä keski-suomessa pystyn olemaan kotiäiti, vaikka mieheni tulot ovat vaihdellen vain noin 2000-2400 €/kk (netto).
Omistusasunto on (tosin ei omakotitalo) ja 2 kouluikäistä lasta.
Ja ei koeta mitenkään erityisesti edes nuukailevamme, ruokakaupasta ostetaan aina mitä mieli tekee ja käydään ulkona syömässäkin silloin tällöin, mutta muita ihmisiä ja kulutustottumuksiaan katsellessamme olemme kyllä huomanneet, että suurin osa ihmisistä käyttää ihan järjettömästi rahaa sellaiseen, mihin me emme.. (merkkivaatteet lapsille/itselle, kalliisiin harrastuksiin, merkkilaukkuihin, kampaamokäynteihin, kosmetologikäytneihin, kalliisiin puhelimiin joita vaihdetaan vähän väliä yms. yms.)
Sossun rahat.
Kaikki tuntevani kotiäidit elävät sossun rahoilla. Muut tuntemani äidit käyvät töissä.
Meillä mies tienaa 5500e/kk ja minä saan lapsilisät ja kotihoidon tuen kolmesta alle kouluikäisestä lapsesta. Lisäksi otan yrityksestäni muutaman sata euroa kuussa palkkaa. Asumme omakotitalossa n. 30 minuuttia Helsingistä eikä meidän ole tarvinnut tinkiä vielä mistään.
Hoidan siis lapsia ja kotia, kesällä puutarhaa, parina päivänä kuussa teen oman firman kautta töitä. Ilmankin sitä pärjäisimme, eli aika pienillä tuloilla kotiäitiys on mahdollista. Menoista se on kiinni.
Mies tienaa bruttona noin 10 000e, riippuen kuukaudesta. On yrittäjä. Asutaan pk-seudulla omakotitalossa, neljä lasta, paljon harrastuksia, kaikki mahdolliset pelit ja vehkeet löytyy eikä nyt pennejä tarvitse laskea, mutta ei myöskään ihan mitä tahansa ostella koska kuluja on myös paljon ja verotus vie tietysti ison siivun :-) Säästöön jää vähän. Olen onnellinen, että on ollut mahdollista jäädä kotiin.
Riippuu tosi paljon siitä, onko lainoja tai isoja hankintoja edessä vai täysin maksettu asunto ja auto.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:09"]Mies tienaa bruttona noin 10 000e, riippuen kuukaudesta. On yrittäjä. Asutaan pk-seudulla omakotitalossa, neljä lasta, paljon harrastuksia, kaikki mahdolliset pelit ja vehkeet löytyy eikä nyt pennejä tarvitse laskea, mutta ei myöskään ihan mitä tahansa ostella koska kuluja on myös paljon ja verotus vie tietysti ison siivun :-) Säästöön jää vähän. Olen onnellinen, että on ollut mahdollista jäädä kotiin.
[/quote]
Onko kivaa antaa pillua rahasta?
Ai kamala miten on ihmiset kateellisia! Ap kysy paljonko miehen pitää tienata ja kun joku vastaa 10.000 niin joku kateellinen kommentoi siihen tosi rumasti! Oletko kasi aina noin epäkohtelias?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:09"]Mies tienaa bruttona noin 10 000e, riippuen kuukaudesta. On yrittäjä. Asutaan pk-seudulla omakotitalossa, neljä lasta, paljon harrastuksia, kaikki mahdolliset pelit ja vehkeet löytyy eikä nyt pennejä tarvitse laskea, mutta ei myöskään ihan mitä tahansa ostella koska kuluja on myös paljon ja verotus vie tietysti ison siivun :-) Säästöön jää vähän. Olen onnellinen, että on ollut mahdollista jäädä kotiin.
[/quote]
Onko kivaa antaa pillua rahasta?
[/quote]
Tai miehen antaa munaa siitä työstä minkä teen kodin ja lasten eteen ;)
Olen jäämässä hetkeksi kotiin kodinhoidon tielle. Mies tienaa n. 3500€/kk, josta jää käteen mitä jää. Koemme pärjäävämme ihan hyvin, vaikka maksamme talosta vielä lainaa. Eiköhän pärjääminen ole menoista kiinni enemmän kuin tuloista.
Jokunen vuosi sitten olin kotihoidotuella kotona ja mies tienasi n. 2000 €/kk nettona. Yksi lapsi. Onnistui kotihoidotuen ajan, kun asuttiin kerrostaloasunnossa hyvin halvalla alueella (ei kuitenkaan pk-seudulla, mutta suuressa kaupungissa kuitenkin), mies kulki töissä bussilla, hankittiin vaatteet kirpparilta tai tarjouksista eikä muutenkaan ostettu ns. mitään, eikä ollut maksullisia harrastuksia.
Muutaman vuoden tuo toimi hyvin, mutta pidemmän päälle ei olisi riittänyt. Jossain vaiheessa olisi väkisin pitänyt alkaa uusimaan kodinkoneita, parempia vaatteita, taloyhtiöön ja asuntoon olisi tullut remonttia yms. (Meidän asunto oli aika huonossa kunnossa.) Lapsen kasvaessa olisi tullut myös harrastuskuluja, vaatteita ei löydy yhtä hyvin kirppareilta yms.
Asumme turussa.Mies tienaa käteen 1600e ja ite oon vielä hetken kotona tulot 660e/kk(lapsilisät ja kotihoidontuen perusosa)Olen tuon 3v kotona sit palaan töihin.Tiukkaa on mut pärjätään.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:05"]Meillä mies tienaa 5500e/kk ja minä saan lapsilisät ja kotihoidon tuen kolmesta alle kouluikäisestä lapsesta. Lisäksi otan yrityksestäni muutaman sata euroa kuussa palkkaa. Asumme omakotitalossa n. 30 minuuttia Helsingistä eikä meidän ole tarvinnut tinkiä vielä mistään.
Hoidan siis lapsia ja kotia, kesällä puutarhaa, parina päivänä kuussa teen oman firman kautta töitä. Ilmankin sitä pärjäisimme, eli aika pienillä tuloilla kotiäitiys on mahdollista. Menoista se on kiinni.
[/quote]siis teillä tulot nettona viiden tonnin luokkaa ja sanot niitä pieniksi tuloiksi?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:09"]Mies tienaa bruttona noin 10 000e, riippuen kuukaudesta. On yrittäjä. Asutaan pk-seudulla omakotitalossa, neljä lasta, paljon harrastuksia, kaikki mahdolliset pelit ja vehkeet löytyy eikä nyt pennejä tarvitse laskea, mutta ei myöskään ihan mitä tahansa ostella koska kuluja on myös paljon ja verotus vie tietysti ison siivun :-) Säästöön jää vähän. Olen onnellinen, että on ollut mahdollista jäädä kotiin. [/quote] Onko kivaa antaa pillua rahasta?
[/quote]
Itse en koe sitä ihan noin ;-) Mies on itse toivonut isoa perhettä ja yhdessä olemme tähän ratkaisuun päätyneet. Ennen yrittäjäksi ryhtymistä hän tienasi paljon vähemmän, mutta silloin hänellä oli kyllä paljon enemmän vapaa-aikaa ja LOMAA. Nyt ei ole ollut vähään aikaan edes kesälomaa, koska aina on joku deadline. Eli ei kannata kadehtia ;-)
Meillä mies tienaa reilun 6000€, minä saan kotihoidontuen ja lapsilisät. Ihan hyvin pärjätään.
Kotiäiti voi saada erilaisia tukia noin 3000 e/kk joten ei tarvitse miehen tuloja laskeskella
Mies tienaa nettona 1500€/kk, eikä mulla olisi ollut varaa jäädä kotiin. Vuokra-asunto.
Meillä on ollut monta vuotta "väliaikainen" tilanne, jossa käteen jää 1800-2000 euroa, kolme pientä lasta. Ei sossusta olla haettu rahaa, vaikka varmasti saatais. Tiukkaa tekee, mutta kyllä näillä pärjää. Noissa tuloissa siis lapsilisät, kodinhoitotuki jne. Pääkaupunkiseudusta en tiedä, tämä Turussa. Mutta juu, harva näin pienillä tuloilla haluaa kitkutella.