Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita supermaistajia? Miten pärjäätte juhlissa?

Vierailija
20.02.2015 |

Tarkoitan nyt lähinnä juomapuolta. Itse en tykkää kahvista yhtään, tumma kahvi on ihan liian kitkerää ja maito + kahvi yhdistelmä haisee kuvottavalta. Teetä tykkään juoda, mutta usein sitä ei ole tarjolla, joten kohteliaisuudesta on pakko ottaa kahvia.

Sitten jos mennään vähän kosteampiin juhliin, niin viineistä en myöskään tykkää, niissäkin on liian voimakkaan kitkerä maku. Makeita kuohuviinejä pystyn juomaan, mutta nekin tökkivät vähän. Myös drinkit ovat vaikeita koska en tykkää mistään mihin on sekoitettu viinaa, koska maistan viinan vaikka sitä olisi juomassa ihan minimaalisen vähän, enkä kestä vahvan viinan makua ollenkaan. Pehmeät liköörit maistuvat sekä sellaiset drinkit joissa käytetään maustettuja alkoholeja (esimerkiksi salmaria).

Olut on jo hajultaan niin vastenmielistä, etten voi kuvitellakaan juovani sitä. Myös hienommat siiderit ovat yleensä liian kitkeriä makuuni.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko supermaistaja uusi nirso?

Vierailija
2/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kielessäsi paljon nystyröitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi supermaistaja käsite ei kyllä tarkoita nirsoa. Itse olen tarkka maistaja, tunnistan ruuasta siitä käytetyt maiusteet ym. Silti pidän hyvin monenlaisita ruuista ja mauista. Eniten häiritsee yleensä juhlaruuissa liika makeus, ruokien sisäiset ristiriidat (jotkut raaka-aineet keskenään tai mausteet).  

Vierailija
4/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tykkää kahvista, enkä varsinkaan teestä, minusta se on vielä kitkerämpää. Ei ole koskaan ollut mikään ongelma, sanon etten juo kuumia juomia ja otan mehua tai vettä. 

Eikä kenenkään ole toki koskaan pakko juoda mitään alkoholijuomia, ei se mikään ongelma ole jos niistä ei tykkää. Itse kyllä tykkään monestakin, mutta noin ap:n tilannetta ajatellen. 

"Eniten häiritsee yleensä juhlaruuissa liika makeus, ruokien sisäiset ristiriidat (jotkut raaka-aineet keskenään tai mausteet).  "

Minulla myös tuo liika makeus, suomalainen ruoka on usein aika imelää, ja minä inhoan makeaa makua lämpimässä ruoassa. 

Vierailija
5/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä juomia sitten pystyt juomaan ap? 

Eri tutkimusten mukaan noin 25 prosentilla on maailman väestöstä on "supermaistajia", joten sinänsä kovin harvinaista se ei ole. 

Vierailija
6/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Luulin että ap on kaltaiseni intohimoinen kulinaristi joka maistaa ruoka eritavalla kuin muut, analysoiden tasapainoa ja harmoniaa, mutta paljastuikin että hän on aikuinen lapsi! Ei tule se ekana mieleen sanasta "supermaistaja".

Vierailija
7/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:02"]

Mitä juomia sitten pystyt juomaan ap? 

Eri tutkimusten mukaan noin 25 prosentilla on maailman väestöstä on "supermaistajia", joten sinänsä kovin harvinaista se ei ole. 

[/quote]

Minä en ole ap, mutta olen supermaistaja (tutkimuksella todistettu, ei siis omaa kuvitelmaa) ja pidän eniten maidosta.

Vierailija
8/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, toihan on kätsyy, nirsot kakarat vaan ilmoittaa kemuissa: "Sori, en pysty juomaan teidän kahvia, olen supermaistaja. Mä ota näitä sipsuja ja kokista."

Vierailija
9/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää kahvista, tiivistemehuista, viineistä, kaljasta, siideristä jne. Tykkään vedestä ja pepsimaxista. Teen saan alas maidolla, mutta hitaasti.
Sanon kylässä suoraan etten juo tarjottavaa enkä pahastu, jos toinen vaihtoehto on kraanavesi.

Vierailija
10/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleen voi leipoa ongelman vaikka makuasioista. Ei siitä nirsoilusta kannata numeroa tehdä. Ei vain ota. Tarjoiluista valittavat nipottajat on tosi rasittavia. Meillä ei ainkaan tarjota hajutonta eikä mautonta ruokaa. Mutta ilman saa olla.

Vierailija
11/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:07"]

:D Luulin että ap on kaltaiseni intohimoinen kulinaristi joka maistaa ruoka eritavalla kuin muut, analysoiden tasapainoa ja harmoniaa, mutta paljastuikin että hän on aikuinen lapsi! Ei tule se ekana mieleen sanasta "supermaistaja".

[/quote]

Totta. Makuaisti on jäänyt lapsen tasolle jos kaiken pitää olla todella sokerista ollakseen hyvää.

Vierailija
12/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:18"]

[/quote]

Totta. Makuaisti on jäänyt lapsen tasolle jos kaiken pitää olla todella sokerista ollakseen hyvää.

[/quote]

Luetko viestejä ja ymmärrätkö lukemastasi yhtään mitään? Esim. nro 4 nimenomaan sanoi, että häntä häiritsee liika makeus. Se, että olet supermaistaja ei tarkoita, että olisit nirso tai että makuaistisi olisi lapsen tasolla!

Vierailija
13/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että joku on supermaistaja, ei vielä tarkoita että tykkää jostain ruuasta tai ei voi syödä jotain ruokaa. Supermaistaja maistaa herkästi, mutta eri asia MIELTYMYKSET, jotkut maut ovat jonkun mielestä epämiellyttäviä, toisen mielestä miellyttäviä, oli kyseessä supermaistajat tai jotkut perusmaistajat. Itseään voi opettaa pitämään useista mauista, jotka ensimaistamalla eivät miellytä.

Vierailija
14/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos iltapäivänauruista! Onhan nyt hienompaa olla supermaistaja kuin nirso valittaja!

Vierailija
15/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supermaistajista tuli hetki sitten Yleltäkin ohjelma. Ei ole mikään keksitty huuhaa juttu. Mutta vaikka tämmöinen supermaistaja olisikin, niin ei siitä tarvitse mitään numeroa tehdä. Otat siellä juhlissa sitä mitä pystyt syömään ja juomaan. Ei se sen kummempaa ole.

Vierailija
16/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen supermaistaja, kielessäni on makunystyröitä varmaan kymmenkertaisesti mieheeni verrattuna. Ei se minulle silti aiheuta mitään ongelmia juhlissa, todella outo kysymys. Pikemminkin miehellä on ongelmia, kun hän läträä aina kaikkiin ruokiin hirveästi suolaa ja chilikastiketta että maistuisi edes joltain.

Vierailija
17/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kuvauksensa perusteella nirso, eikä edes kovin fiksu. Tumma kahvikin on pehmeämmän makuista kuin se halpa-höttö jota suomalaiset ovat tottuneet juomaan.

Supermaistaja on ihan jotain muuta kuin "en tykkää siitä enkä tykkää tästä" -valitusta, niin paitsi sokerista ap tuntuu tykkäävän kovasti. Yleensä kertoo enemmän huonosta ja kehittymättömästä mausta ja makuaistista, jos kaiken pitää olla sokerikuorrutettua. Sokerinhimo yleensä vähenee aikuistuessa, niinhän se tumma suklaakin alkaa maistua monelle vasta aikuisiällä ja karkin syönti vastaavasti loppuu.

Vierailija
18/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:22"]

Ap on kuvauksensa perusteella nirso, eikä edes kovin fiksu. Tumma kahvikin on pehmeämmän makuista kuin se halpa-höttö jota suomalaiset ovat tottuneet juomaan.

Supermaistaja on ihan jotain muuta kuin "en tykkää siitä enkä tykkää tästä" -valitusta, niin paitsi sokerista ap tuntuu tykkäävän kovasti. Yleensä kertoo enemmän huonosta ja kehittymättömästä mausta ja makuaistista, jos kaiken pitää olla sokerikuorrutettua. Sokerinhimo yleensä vähenee aikuistuessa, niinhän se tumma suklaakin alkaa maistua monelle vasta aikuisiällä ja karkin syönti vastaavasti loppuu.

[/quote]

Supermaistajan ominaisuuksia:

– Supermaistajalla on enemmän makunystyröitä tiheämmällä alueella
– Supermaistajat ovat usein nirsoja ja heillä on paljon sekä suosikki, että inhokkiruokia
– Supermaistajat eivät pidä kitkeristä ja katkerista mauista. Inhokkilistaan voivat kuulua muun muassa kahvi, greippi, kaali, pinaatti, soijatuotteet, vihreät vihannekset, ylimakeat ruoat sekä hiilihapotetut juomat.
– Jotkut supermaistajat kokevat chilin poltteen erityisen vahvana
– Supermaistajat kokevat ruoat suolaisempina. Esimerkiksi oliivit voivat tuntua supersuolaisilta.
– Noin 25 prosenttia maailman ihmisistä on supermaistajia

Eri asia kuin nirsous, ottaisitte selvää.

Vierailija
19/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:00"]

Kiitos iltapäivänauruista! Onhan nyt hienompaa olla supermaistaja kuin nirso valittaja!

[/quote]

Otapa selvää asioista, äläkä vain naureskele :)

http://www.makuja.fi/artikkelit/1724610/ajankohtaista/oletko-supermaistaja-nain-testaat-sen-helposti/

Vierailija
20/27 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:18"]

[/quote]

[/quote]

Luetko viestejä ja ymmärrätkö lukemastasi yhtään mitään? Esim. nro 4 nimenomaan sanoi, että häntä häiritsee liika makeus. Se, että olet supermaistaja ei tarkoita, että olisit nirso tai että makuaistisi olisi lapsen tasolla!

[/quote]

Jos lukisit tuon lainaamani viestin huomaisit että siinä puhutaan aloitusviestin kirjoittajasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi