Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautisista - onko haittaa tehdä näin? Li

Vierailija
20.02.2015 |

Olen 25-vuotias, entinen aktiivi-hiihtäjä. Nyt olen kisaamiset lopettanut mutta edelleen tulee treenattua 3-6 kertaa viikossa omaksi iloksi. Minulla on aina ollut erittäin epäsäännöliset kuukautiset, kierto vaihtelee 21 ja 80 päivän välillä ja välillä vuoto niukkaa, välillä uskomattoman voimakasta. Kaiken lisäksi menkat usein kivuliaat.

Olen huomannut, että jos heti muutaman tunnin sisällä vuodon alettua teen raskaan kestävyystreenin (esim. 15-20 km reipas juoksulenkki), on vuoto lähes olematonta ja kipuja ei nimeksikään. Tätä olen nyt viimeaikoina toteuttanut useamman kerran saaden kuukautisista vain 1,5-2pv pikkuvaivan. Onkohan tästä jotain haittaa hormonitoiminnalle tai terveydelle muutoin? En haluaisi riskeerata esimerkiksi hedelmällisyyden kanssa. :/

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö mä en nyt kyllä ihan usko tuohon. Tai siis kyllähän liikunta usein auttaa menkkakipuihin mutta ei se itsessään vuotoa vähennä. Mihinkäs se loppu vuoto sitten mystisesti katoaa sieltä? Ei toki mitään haittaa ole, senkus treenaat vaan niin paljon kun jaksat ja mieli tekee!

Vierailija
2/6 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oudolta. Olen kyllä kuullut, että rasitus saattaa vaikuttaa ovulaatioon ja tietysti siitä sitten tietyn ajan kuluttua kuukautisiin, mutta en usko että jo käynnissä olevat kuukautiset mitenkään lakkaavat. Veikkaan enemmän tulkintavirhettä kohdallasi. Sattumalta kuukautiset ovat olleet lyhyemmät niinä kertoina kun treenaat, tms. Olen valmis uskomaan toisin, jos tieteellistä perustetta löytyy, en tosiaan ole itse niin perhetynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla olen. On vaan nyt sattunut sulle niukkoja kuukausia muutenkin. Mitä gynesi sanoo tuosta kierron epäsäännöllisyydestä- se on suurin hedelmällisyyttäsi uhkaava tekijä.

Säännöllinen buranan syöminen vuotojen aikana vähentää vuotojen määrää. Tulehduskipulääke (ei ASA), esimerkiksi ibuprofeeni 400 mg × 4 runsaan vuodon aikana vähentää vuotoa noin 20 % ja samalla helpottaa kuukautiskipuja.

Vierailija
4/6 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuuko kierron epäsäännöllisyys pienestä rasvaprosentista? Aikuisen naisen keho tarvitsee vähän rasvaakin toimiakseen oikein.

Vierailija
5/6 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynen mukaan on normaalia, että kierto epäsäännöllinen kun treenaa kestävyysurheilua ja rasvaprosentti matala. Eihän se tietenkään hyvä juttu ole, mutta kuulemma ei suurta vaaraa, sillä kuukautiset sentään tulevat kun tulevat. Nuo 80 päivän kierrot yleensä sattuvatkin kovimmille treenikausille.. silloin myös tosin iho kuivuu, päätä särkee, paleltaa ja väsyttää enemmän.

-ap

Vierailija
6/6 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuosta treenistäsi mitään haittaa ole. Mutta en kyllä usko että se oikeasti voi vuotoa vähentää. Kyllä se limakalvo, mitä sinne kohtuun on kertynyt kierron aikana, sieltä ulos tulee, eikä sitä voi jo vuodon alettua tehdyllä kertatreenillä sitä määrää muuttaa. Kipuja voi kyllä helpottaa treenillä mahdollisesti.

Jos hedelmällisyyttäsi mietit niin tuo epäsäännöllinen kierto viittaa siihen että hedelmällisyyden suhteen voi olla ongelmia. Jos raskautta haluaa ja ei tahdo lähteä alulle, asia kannattaa selvittää että miksi kierto on noin epäsäännöllinen. Toki riittävä rasvaprosentti kehossa on ensimmäinen asia jonka voi itse varmistaa ennen enempiä tutkimuksia. Naisen keho ei hormonitoiminnan suhteen vaan toimi kovin hyvin kovin "kuivana".