Mitkä on sun hitit ja hutit ekologisessa elämäntavassa?
Ekopaasto on alkanut ja sen idea on kritisoida kuluttamista ja korostaa kohtuullisuutta. Mikä sulle on helppoa kun ajattelet omaa perheesi elämäntapaa? Varmaan esim. kirpparit on lähes kaikille luonteva tapa kierrättää? Mikä muu? Missä taas sun on vaikeinta ottaa asiaa haltuun?
Itselleni helpointa on ehkä kulutuskriittisyys ostamisen suhteen. Olen vähentänyt ostamista tosi huomattavasti. Enää ei riitä, että 'onpa nätit verhot, noi mä voisin haluta' vaan jokaista hankintaa pohdin kriittisemmin. Sen sijaan ruokahävikki on ollut minulle vuosikausia hankala haaste. Elämä on hektistä ja työpäivän jälkeen kun juoksee kaupassa ei välttämättä muista mitä kotona on ja tulee hankittua turhaan sellaista jota sitten ei ehdikään päivämäärien salliessa syödä. Jämäruokiakaan ei voi loputtomasti pakastaa. Lisäksi eri perheenjäsenten ruokarajoitteet hankaloittavat, kun kaikki ei sovi kaikille. Mutta silti näen, että hyvällä suunnittelulla asian saisi huomattavasti paremmin hanskaan. Se on mun ekopaastohaaste.