Miten sairaalassa oikeastaan erottaa, kuka on lääkäri ja kuka hoitaja jne?
Tänään näin lääkärin, joka oli pukeutunut samalla tavalla kuin hoitaja. Toki hänellä oli lääkärin takki, mutta takkia heillä ei aina ole. Voiko olla, että joissain sairaaloissa halutaan, että kaikki näyttävät samalta? En oikein ymmärrä.
Hoitajia tms. linjoilla?
Kommentit (74)
Lääkärit hohtaa sellaista kirkasta valoa, hoitajat haisee hielle.
Olin 2v sitten kahdessa sairaalassa ja molemmissa oli kaikilla hoitajilla yhden väriset vaatteet lääkäreillä toisen väriset +valkotakki jos oli. Niistä nimilapuista nyt ei nähnyt edes lukea mitään ellei hlö ollut riittävän lähellä.
Valkoinen takki niin näkee heti että lääkäri kysymyksessä. Samaten hammaslääkäri.
Luulin meneväni hammaslääkärille hampaiden tarkistus. Oli sininen takki, en vielä ihmetellyt. Se tarkistus oli ihan erilainen. Sanoin että voisiko hampaat putsata. Eli kysymyksessä oli suuhygienisti, toki teki hyvin hampaiden putsauksen.
Peniksen pituus määrittää sen kuka on hoitaja ja kuka on lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Ärsytti laitoshuoltajana kun potilaat kyseli voiko syödä sitä ja tätä kun on operoitu sitä ja tätä. Mistä minä tiedän olen siivooja en hoitaja!
Mä olen sairaalahuoltajana osastokeittiön haltiatar. Koska olen se, joka hoitaa kaikki tarjoilut ja joka osaa kertoa, mitä mikin ruoka sisältää (nykyään jopa hiilihydraattifraktiot saa puhelimesta muutamassa sekunnissa), on ihan loogista, että potilas kysyy syömiseen liittyviä asioita. Näissä tilanteissa ammattilainen selittää kärsivällisesti, ettei ota kantaa hoidollisiin asioihin, ja ohjeistaa kysymään hoitajalta.
Meillä on siivous vasta prioriteetti 3. Keittiö tulee aina ensiksi, ja toisena puhtaat potilaspaikat.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessahan lääkärin kuuluu käyttää sitä valkoista takkia. Ei toimenpiteissä, mutta noin muuten kyllä. Laitoshuoltajilla ja osastonsihteereilläkin on samat vaatteet.
Säästöt on menneet pitkälle jos niillä on yksi puku jota käytetään vuorotellen sen mukaan kuka joutuu tallustelemaan julkisilla käytävillä. Yleisöltä ja potilailta piilossa istutaan sitten kalsarisillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän sairaalassa roikkuu kaulassa kuvallinen nimikyltti jossa näkyy nimen lisäksi naama ja ammatti. Mutta tietysti se ei auta niitä jotka ei osaa lukea.
No jos niitä henkilöitä näkee kymmeniä päivässä, ei sitä viitsi tiirata jotai nimikylttiä, ja outoahan se olisi muutenkin. Helpointa olisi, jos jo kaukaa erottaisi, kuka on kuka.
Tämä. Varsinkin jos on huono näkö, kuka kehtaa tunkea naamansa toisen nimikylttiin kiinni?
Lääkärin tunnistaa siitä että sairaalaan joutuessasi näet ehkä jossain vaiheessa vilauksen hänestä ovensuussa. Silloinkaan hän ei katso silmiin ja puhuu lähinnä hoitajalle. Myöhemmin potilaskertomuksessa lukee että hän on tutkinut sinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsytti laitoshuoltajana kun potilaat kyseli voiko syödä sitä ja tätä kun on operoitu sitä ja tätä. Mistä minä tiedän olen siivooja en hoitaja!
Mä olen sairaalahuoltajana osastokeittiön haltiatar. Koska olen se, joka hoitaa kaikki tarjoilut ja joka osaa kertoa, mitä mikin ruoka sisältää (nykyään jopa hiilihydraattifraktiot saa puhelimesta muutamassa sekunnissa), on ihan loogista, että potilas kysyy syömiseen liittyviä asioita. Näissä tilanteissa ammattilainen selittää kärsivällisesti, ettei ota kantaa hoidollisiin asioihin, ja ohjeistaa kysymään hoitajalta.
Meillä on siivous vasta prioriteetti 3. Keittiö tulee aina ensiksi, ja toisena puhtaat potilaspaikat.
Ja lisään vielä, että sulla pitäisi keittiössä olla ennen jokaista ruoanjakoa päivitetty jakolista, josta käy ilmi oleelliset ja ajantasaiset tiedot ruokailuun liittyen. Yksiköstä riippuenhan nämä voivat muuttua monesti päivässäkin. Hyvin harvoin tarvitsee tietää muuta kuin ruokavalio ja sen rajoitukset. Jos potilas haluaa keskustella niistä tarkemmin, se keskustelu käydään hoitajan tai lääkärin kanssa.
Aikaisemmin lääkärillä oli yleensä valkoinen takki ja omat vaatteet sen alla. Hygieniasyistä varsinkin sairaalassa käytetään paljon sairaalan vaatteita takin alla. Takki on kuitenkin usein epäkäytännöllinen ja kuuma ja allaolevat työvaatteet ovat toimenpiteessä puhtaammat kuin päällä ollut takki. Sairaalan työvaatteita on käytettävissä vapaasti, aina voi ottaa puhtaat vaatteet. Syynä siis mukavuus ja hygienisyys.
Lekureilla on suu tärkeässä mytyssä ja puukengät jalassa. Puhuvat golfista tai purjehduksesta. Hallintoylilääkäri raapii lisäksi takapuoltaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän sairaalassa roikkuu kaulassa kuvallinen nimikyltti jossa näkyy nimen lisäksi naama ja ammatti. Mutta tietysti se ei auta niitä jotka ei osaa lukea.
Ne kyltin tiedot eit kovin kauas näy.
Itse ihmettelin joskus vastauksia joita sain hoitajilta, kunnes tajusin että toinen oli sairaanhoitaja ja toinen taas lähihoitaja.
ja tietty eristys/infektio-osastoilla, kun teki joudutte aika paljon liikkumaan osastojen välillä