Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkekorvaus ja maksukatto

11.09.2006 |

Nyt apua ja pikaiseen. Minä en ymmärrä ollenkaan kuinka tuo kelan lääkekorvaus oikein menee.

Sen tiedän, että kelakorttia vilauttamalla saa suoraan apteekista sen korvauksen, mutta entäs sitten kun se maksukatto tulee vastaan (616e ja hilut).

Minun lääkkeet tulevat maksamaan n.786.48e, eli maksukatto ylittyy. Maksanko vain tuohon 616euroon asti itse ja sen jälkeen automaattisesti kaikki menee kelan piikkiin vai jousunko maksamaan tuon koko 786.48 ja hakemaan kelalta loput " takautuvasti" .

En ole koskaan joutunut näillä summilla ostelemaan lääkkeitä ja nyt jokainen sentti oikeaan aikaan maksettuna on tuiki tärkeä.

Joten joku joka voi selvittää ja jolla on tietoa tuosta käytännöstä, niin auttaisiko minua.

Kelalle pääsen soittamaan vasta huomenillalla viim. ke-aamuna, mutta sitten kaikki on jo myöhäistä.

Kiitos.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä joka kerta samaa apteekkia ja pyydä heti ekasta ostokerrasta saakka heitä laskemaan lääkekulusi yhteen puolestasi. Tällöin pääset heti " ilmaisiin" lääkkeisiin, kun katto ylittyy. Muista vaan aina reseptitiskillä kertoa, että sinulla on tuo seuranta päällä apteekissa.

Apteekki neuvoo tarkemmin asiassa.

Marjo

Vierailija
2/8 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa tuo lääkekatto. Juuri laskin, että meillä nyt mennyt 611,95e. Olemme käynneet samasta apteekista ostamassa lääkkeet, mutta en kyllä ole puhunut mitään lääkekatosta. Jos vielä tämän vuoden puolella joudun ostamaan lääkkeitä, niin näkeehän ne sieltä, että lääkekatto menee umpeen vai pitääkö erikseen ilmoittaa?? Sorry, mut oon pikkasen uuno tällaisten juttujen kanssa....

Kiitos, jos joku viitsii selventää:)

-Pulmu-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä apteekki ei laskenut peräänpäin lääkekuluja (olinhan toki ostanut jotain muita lääkkeitä aikaisemmin sen vuoden aikana ja niitä en saanut tuohon mukaan kun kuititkaan eivät olleet enää tallessa). Tähän seurantaan piti siis varta vasten " ilmoittautua" etukäteen ja muistaa aina ostovaiheessa kertoa olevansa maksukattoseurannassa.

Tällöin apteekki ilmoittaa milloin katto on mennyt umpeen ja antoi todistuksen siitä. Sitten laitoin kelalle ilmoituksen maksukaton saavuttamisesta + tuon todistuksen ja kelalta tuli sitten päätös. Tuon päätöksen avulla voi sitten ostaa mistä apteekista vaan loppuvuoden lääkkeet ilmaiseksi.

Jos taas et ole ollut seurannassa tai käytät useaa eri apteekkia niin pitää säästää kaikki reseptit ja maksukuitit ja lähettää ne itse kelaan ja sitten saa tuon saman päätöksen sieltä.

Näin olen asian ymmärtänyt.

Marjo

Vierailija
4/8 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela seuraa automaattisesti meidän kansalaisten puolesta lääkekulujamme. SIihen kattoon ei lasketa ei-korvattavia lääkkeitä, esim. CLomifen. Kun raja on mennyt yli, kelalähettää kirjeen ja pyytää toimittamaan ne ostokuitit, jotka ovat rajan ylityksen jälkeen. On erittäin outoa apteekilta että pitää etukäteen ilmoittautua. kun kelalta tulee kirje, sen näyttämällä saa lääkkeet ilmaiseksi useimmista apteekeista ja jos kirje ei ole mukana, maksaa itse ja lähettää kuitit kelaan. Mulla on kahtena vuotena mennyt yli. Suosittelen vaihtamaan apteekkia jos on noin joustamaton kuin edellä kerrottu.

Vierailija
5/8 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret lääkekulut

Lisäkorvaukseen suurista lääkekustannuksista tarvitaan maksukuitit.

Lisäkorvausta on itse haettava.

Asiakkaalla on oikeus lisäkorvaukseen, jos lääkkeistä, kliinisistä ravintovalmisteista ja perusvoiteista maksetut omavastuuosuudet ylittävät 616,72 euroa vuonna 2006. Lisäkorvaus on 100% 1,50 euron omavastuu ylittävältä osalta lääkettä kohden. Lääkekohtainen omavastuuosuus peritään samalla kertaa ostetusta enintään kolmen kuukauden hoitoaikaa vastaavasta lääkemäärästä.

Kela seuraa asiakkaan maksettavaksi jääviä lääkekustannuksia ja lähettää hänelle ilmoituksen lisäkorvaukseen oikeuttavan omavastuurajan ylittymisestä sekä ohjeet lisäkorvauksen hakemiseksi.

Kun korvattavia lääkkeitä ostetaan reseptillä edellä mainitun rajan ylittymisen jälkeen, ostaja voi menetellä seuraavasti:

Hän maksaa valmisteista apteekissa omavastuuhinnan ja hakee lisäkorvausta Kelan toimistosta tai työpaikkakassasta.

Hän maksaa koko hinnan apteekissa ja hakee korvausta ja lisäkorvausta Kelan toimistosta tai työpaikkakassasta.

Korvauksen hakijan muistilista

Jokaista lisäkorvauserää haetaan omalla hakemuslomakkeella SV178, johon liitetään alkuperäiset maksukuitit niistä ostoista, joista korvausta haetaan. Kuitit voi korvata merkityttämällä ostokset apteekissa miinuskirjaan.

Hakuaikaa on kuusi kuukautta sen kalenterivuoden päättymisestä, jonka aikana lisäkorvauksen saamiseen oikeuttava raja on ylittynyt.

Lisäkorvauksen saamisen edellytyksenä on, ettei lääkettä osteta useammin eivätkä hankitut lääkemäärät ole suurempia kuin annostusohje edellyttää.

Vierailija
6/8 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry kun annoin täysin väärää tietoa. Sattui vaan olemaan Yliopiston apteekki ja kaiketi olin niin tyhmä että uskoin mitä he asiasta kertoivat enkä lukenut itse mistään kelan sivuilta asiasta. Muistan vaan selvästi hakeneeni erikseen maksukattoasiasta päätöstä ja juuri apteekin kautta.

Onpa kyllä muuten tasan ensimmäinen kelaan liittyvä asia, joka näyttää siis " hoituvan itsestään" . Harvinaista - toki positiivista.

Marjo

Vierailija
7/8 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että YA:ssa on asiat mennyt poskelleen. MInäkin käytin ennen mutta sitten hermostuin kun aina meni asiat pieleen. Yksityisillä palvelu on ollut paljon parempaa (vaikkakin kaikista ei aina löydy varastosta tarvittavia lääkkeitä...)

Vierailija
8/8 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kyllä riippuu ihan ya:sta, mulla on ihan hyvät kokemukset, automaattisesti kerrottu kaikista maksukatoista eikä tosiaan ole vaadittu mitään etukäteissopimuksia tai kelan päätöksiä... sehän on jo kelan päätös, että korvauksia saa suurista lääkekuluista. ehkä on vaan ollut työhönsä kyllästynyt farmaseutti palvelemassa, joka kerta..