Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pärjäisittekö, jos verotus lopetettaisiin, ja pitäisi pärjätä kunkin omillaan?

Vierailija
19.02.2015 |

Eli jos ei enää veroja tarvis maksella vaan saisimme kaikki ansiomme bruttona käteen?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin. Koulumaksut, lääkäri, teiden kunnossapito... Ja eläkettäkin pitäisi samalla säästää. Ja just noi vakavat sairastumiset, äidillä syöpä joten tiedän että kallista on. Jenkkituttu taas maksaa edelleen laskua synnytyksestä, vaikka lapsi 2 v ja palkkakin ihan hyvä.

Vierailija
22/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:01"]

Pitäisi keräillä rahaa, että saisi opiskelut loppuun.

[/quote]

Luultavasti saisit myös paremmat arvosanat, jos maksaisit hieman enemmän opettajalle kuin muut oppilaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs muuten lainsäädäntö ja oikeuslaitos hoidettaisiin? Yksityistetäänkö Eduskunta ja tehdään kilpailevia eduskuntia, ja kutakin koskee ne lait mitä itse maksama eduskunta on säätänyt? Jos ei ole varaa maksaa mistään eduskunnasta, sitten ei tarvitse noudattaa mitään lakeja?

Ja sama oikeuslaitokselle ja poliisille? Entä miten armeija hoidetaan?

Tämä antaisi mahdollisuuksia uusiin ja jännittäviin yhteiskuntajärjestyksiin!

Vierailija
24/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ja perheni pärjättäsiin kyllä, mutta äitini ja muut lähiomaiset, jotka ovat vanhuksia ja liikuntarajoitteisia, eivät  pärjäisi ilman tuettua apua. Olen apuna äitini elämässä, mutta joka suuntaan en yksin ehtisi.

Vierailija
25/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7: Totta, enkä itsekään tiedä tarkkaan, mihin kaikkeen rahojani käytetään. Mutta minä en esim. saanut mitään tukia 25 vuoteen. Uskaltaisin siis väittää olevani enemmän maksaja kuin saaja tässä yhteiskunnassa.

Vierailija
26/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:55"]

Mistäs mammat sen tietäisi? Suurimmalla osalla verovalittajista ei ole mitään käsitystä, mitä kaikkea veroilla saadaan vastineeksi ja mitkä ovat verotuksen hyödyt kerrannaisvaikutuksineen. Kaikki vaan olettaa, että "kyllä mää oon maksaja", vaikka todellisuudessa olisi hyötyjä.

[/quote]

Älä jaksa. Kyllä jopa täällä valtaosa tajuaa, että veroista on hyötyä kaikille, eikä juuri kaan pystyisi ostamaan itselleen sairaalaa tai armeijaa.

Vierailija
27/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus: en ole saanut tukia 25 vuoteen (sitten opiskeluaikojen)

26

Vierailija
28/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-mammoista kukaan tulisi toimeen omillaan. LOL

Yhteiskunnan elättejä ollaan kaikki.

Vierailija
29/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä kyllä, mutta ensimmäiseen vakavaan sairauteen kaikki loppuisi. Ja niin loppuisi suunnilleen kaikilta muiltakin lukuunottamatta ehkä Björn Wahlroosia.

Vierailija
30/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:50"]

Eli jos ei enää veroja tarvis maksella vaan saisimme kaikki ansiomme bruttona käteen?

[/quote]

Kyllä. Vuositulot 60k€ ja en käytä käytännössä mitään julkisia palveluja.  

Ei lapsia, sairauksia, sossua.  Teitä käytän mutta nykyisin tiestöön ja autoiluun liittyvästä verotuksesta menee teiden ylläpitoon vain 10%.   

Vierailija
31/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän jo nyt ulkomailla elämää jossa itse kustannan lasten koulut ja yksityiset sairaskuluvakuutukset, säästän eläkettä ym eli kyllä, pärjäisimme.

Mutta: aika hemmetin huono idea tuo olisi. Kadut ja infrastruktuuri menisi huonoon kuntoon, korruptio lisääntyisi, turvallisuus laskisi, ympäristölle ystävällisempi julkinen liikenne tulisi kalliiksi jne

Siksi äänestänkin vasemmistoa tai vihreitä.

Vierailija
32/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:53"]

Ainakin menisi hirveäksi säätämikseksi, kun pitäisi alkaa hankkimaan yksityinen oma poliisi ja armeija. Voisi tulla myös pientä kinaa, kuka auraa vaikka nää keskustan kadut, lapsen koulu matkan kävelytiet ja yön ohitustien, jotta pääsee töihin.

[/quote]

Mutta onhan meillä välilliset verot. Niillä pystyttäisiin ylläpitämään tietyt perustoiminnot.

Vierailija
33/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan veroja n.389€/kk. Joten ei kovin pitkälle varmaan pötkittäisi. Lasten koulumaksut pitäisi maksaa ja jos sairastuisi niin voisi olla aika mojovat lääkäri ja/tai sairaalamaksut.

Vierailija
34/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan veroja noin 28 000 € vuodessa ja tuskinpa sillä rahalla saisin maksettua kaikkea infrastruktuuriakaan.

Vierailija
35/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:21"]

Elän jo nyt ulkomailla elämää jossa itse kustannan lasten koulut ja yksityiset sairaskuluvakuutukset, säästän eläkettä ym eli kyllä, pärjäisimme. Mutta: aika hemmetin huono idea tuo olisi. Kadut ja infrastruktuuri menisi huonoon kuntoon, korruptio lisääntyisi, turvallisuus laskisi, ympäristölle ystävällisempi julkinen liikenne tulisi kalliiksi jne Siksi äänestänkin vasemmistoa tai vihreitä.

[/quote]

Juuri näin. Jos aivan kaikki pitäisi järjestää yksityisesti, yhteiskunnan tehokkuus ja oma ajankäyttö kärsisi. Myös niillä, jotka ovat nyt nettomaksajia, hekin hyötyvät siitä, että yhteiskunta toimii tehokkaasti.

Jos jokaisen pitäisi alkaa kilpailuttamaan ja hankkimaan yksin erikseen aivan kaikki: Koulutus, päiväkodit, terveydenhoitopalvelut, tien auraus ja ylläpito. Jos joka tien pätkä pitäisi itse rakennuttaa (tai perustaa sitä varten vaikka oma osuuskunta naapureiden kanssa, puhumattakaan siitä, että pitäisi neuvotella jokaisesta toisesta käyttämästään tienpätkästä tai sitten pitäisi kehittää laskutussysteemi jokaisen omalle kadulle tai edes kaupunginosaan. Ja selvittää mitä minkäkin kadun käyttäminen maksaa jne.

Sama urakka tietenkin myös sähkölinjoille, vesiputkille, puistoille jne.

Koska kukaan ei vastaisi turvallisuudesta, pitäisi palkata turvallisuusfirma jne. Jos ei olisi lainsäätäjiä, ei olisi lakeja, joten jokainen asia pitäisi sopia erikseen kaikessa mahdollisessa, ja vaatisi huomattavasti enemmän vaivaa esim. löytää turvallista ruokaa ja myrkyttömiä tavaroita, jos ei voisi olettaa, että toinen osapuoli noudattaa jotain yleisesti hyväksyttyä säännöstöä, jota yleensä laiksi kutsutaan.

Vaadittaisiin siis hirveä määrä neuvotteluja, henkilökohtaiset suhteet ja niiden vaaliminen sekä korruptio olisivat tärkeitä, jotta saisi minkään asian toimimaan. (Näinhän asia menee usein maissa, joissa oikeusvaltio on heikko. Asiat pitää järjestää tuttujen kautta, kun tuntemattomiin ei voi luottaa, kun ei ole lain turvaa takana.)

Jos jokainen hoitaisi nämä asiat itsekseen, siihen menisi hirveästi aikaa ja energiaa. Se taas olisi pois yhteiskunnassa tuottavasta työstä, joten paljon jäisi tekemättä asioita, jotka nostavat meidän kaikkien elintasoa.

Toimiva yhteiskunta antaa jäsenilleen enemmän kuin vain irrallisten osiensa summan.

Vierailija
36/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmä aloitus maailmalla on vaikka kuinka paljon maita joissa ei ole juurikaan verotusta. Paras esimerkki venäjä tuossa naapurissa. Jos maalla ei ole isoja luonnonvaroja joilla elää niin tällaisessa yhteiskunnassa pärjäävät vain ja ainoastaan ne joilla on erittäin korkea väkivaltapotentiaali. Esim. salainen palvelu, armeija poliisi tai oikea sukutausta. tai jotka ovat onnistuneet rosvoamaan vähätkin luonnonvarat.  Elikkä kysymys kuuluu että omaatko sellaisen väkivaltapotentiaalin että pärjäisit maassa, jossa ei ole verotusta.

Vierailija
37/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen kodinhoitotuella ja sen jälkeen pitäisi jatkaa opiskelua. Kävin kyllä opiskellessa myös osa-aikaisesti töissä, muttei siitä itseä ja kersaa maksettaisi eikä minulla ole lähipiirissä ihmisiä, joita kehtaisi kupata. Jos taaseen kysymys on, että pärjäisikö perheemme, niin kyllä. Miehellä on tulot, mutta jos katson vain omia tämän hetkisiä tuloja, niin ei.

Vierailija
38/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä se riemu repeäisi, kun av-mamma joutuisi maksamaan lastensa tarhat, eskarit, koulut ja lukiot itse. Syöpälapset jätettäisiin kuolemaan eikä julkisilla matkusttettaisi enää ollenkaan, kun julkisia ei edes olisi nykysysteemillä vaan vain tuottavilla väleillä ja omakustanteisesti.

Vierailija
39/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjäisin. Sitten kannattaisi jo alkaa siivoamaankin, josta voisin ihan itse säästää rahaa sukanvarteen. Jos en pärjäisi, niin kyllä köyhä aina keinot keksii. Hirveästi ei tosin kannattaisi sairastua.

Vierailija
40/42 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että pärjäisin... Ainakaan kauaa. Olen keskituloinen yh, yksi kouluikäinen lapsi. Luultavasti jo pelkkä lapsen koulu lohkaisisi ison osan tuloistani. Puhumattakaan siitä, jos jompikumpi meistä sairastuisi.
Joku kysyi sitä työpaikkaa. Mä olen yksityisellä töissä ja asiakkaatkin ovat yksityisiä yrityksiä (eli ei kuntia / kaupunkeja tai edes niiden alaisuudessa toimivia yhtiöitä), joten duunipaikka luultavasti säilyisi kyllä.