Vitriinejä lääppivät lapset
Kaupassa ja kahvilassa tätä näkee usein. Leikki-ikäiset ja kouluikäisetkin lapset lähmivät, nuolevat ja muutenkin likaavat lasiset vitriinit. Voisitteko opettaa murusillenne, että lasiin (ikkuna, kauteet, vitriinit) ei yksinkertaisesti ole mitään syytä koskea? Vahinkoja toki sattuu, mutta usein lapset lähmivät vanhempiensa vieressä lasisia vitriinejä eivätkä vanhemmat tee mitään kieltääkseen. Ällöä.
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:10"]Jep, vitriinit hiiteen niin lapset saa lähmiä niitä pullia.
[/quote]
Ja sehän olikin tämän jutun pointti?
Mitä ap tarkoitit noilla vahingoilla?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:10"]Jep, vitriinit hiiteen niin lapset saa lähmiä niitä pullia.
[/quote]
Ja sehän olikin tämän jutun pointti?
[/quote]
Oliko tässä jutussa joku pointti?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:10"]Jep, vitriinit hiiteen niin lapset saa lähmiä niitä pullia. [/quote] Ja sehän olikin tämän jutun pointti? [/quote] Oliko tässä jutussa joku pointti?
[/quote]
Vahinkolapsista kai tässä puhuttiin.
Voi että on ihmisellä vähän ongelmia, jos pikkulasten kädenjäljet ja kielellä lipaisut aiheuttavat pahaa oloa. Lapset tutkivat maailmaa koskemalla, maistamalla, haistamalla ja testaamalla äänijänteitään. Hei eivät kuitenkaan nuole niitä ruutuja alvariinsa päivästä toiseen, vaan kokeilevat joskus. Ei taida olla sellaista lasta olemassakaan, jonka ei olisi tehnyt mieli nuolaista huurteista keinunketjuakin.
Toivottavasti olet provo, etkä oikeasti ahdistu tuollaisestakin.
Jep, ja usein lapset myös hakkaavat niitä tai nojailevat niihin vitriineihin, joissa on saranamekanismi ja jotka eivät tosiaan ole tarkoitettu kestämään nojaamista.
Mun mielestä kivempi että klähmivät niitä vitriinejä, mieluummin kuin niiden sisältöä. Kuitenkin ne lapset osoittavat, että "ton mä haluisin, ja ton, ja ton!" ja jos siinä ei ole lasia välissä niin helposti eksyvät ne pienet räkäiset sormet sinne viinereihin.
Ei luulis olevat iso homma pari kertaa päivän aikana pyyhkäistä vitriinin lasia puhtaaksi edes jotenkuten, ja sitten kerran hinkata ihan kunnolla.
Tai onhan siinä sekin vaihtoehto, että kieltää lasta koskemasta, näyttää kuinka toimitaan oikein ja valvoo että lapsi tekee niin. Kasvattamiseksi kai sitä kutsutaan.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:21"]
Ei luulis olevat iso homma pari kertaa päivän aikana pyyhkäistä vitriinin lasia puhtaaksi edes jotenkuten, ja sitten kerran hinkata ihan kunnolla.
[/quote]
Ei lulis olevan iso homma opettaa pentujaan tavoille..
No olisikin niitä vitriinejä enemmän! Olimme juuri hakemassa noutopöydästä ruokaa kun äiti noin 12-vuotiaan poikansa kanssa ryysi juuri meidän eteen. Poika avoimesti yski ruokien päälle, ei kääntänt päätä, ei laittanut kättä eteen vaan suoraan röhi siihen pöytään. Äitinsä ei sanonut mitään.
Siirryimme toiseen noutopisteeseen....ällötti niin.
Voi jeesus että inhoan kun sanotaan lähmiä ja klähmiä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:08"]
Kaupassa ja kahvilassa tätä näkee usein. Leikki-ikäiset ja kouluikäisetkin lapset lähmivät, nuolevat ja muutenkin likaavat lasiset vitriinit. Voisitteko opettaa murusillenne, että lasiin (ikkuna, kauteet, vitriinit) ei yksinkertaisesti ole mitään syytä koskea? Vahinkoja toki sattuu, mutta usein lapset lähmivät vanhempiensa vieressä lasisia vitriinejä eivätkä vanhemmat tee mitään kieltääkseen. Ällöä.
[/quote] ei mun lapsi ainakaan lääppinyt laseja
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:14"]
Voi että on ihmisellä vähän ongelmia, jos pikkulasten kädenjäljet ja kielellä lipaisut aiheuttavat pahaa oloa. Lapset tutkivat maailmaa koskemalla, maistamalla, haistamalla ja testaamalla äänijänteitään. Hei eivät kuitenkaan nuole niitä ruutuja alvariinsa päivästä toiseen, vaan kokeilevat joskus. Ei taida olla sellaista lasta olemassakaan, jonka ei olisi tehnyt mieli nuolaista huurteista keinunketjuakin.
[/quote]
No jos joka päivä joutuu työnsä puolesta pyyhkimään jonkun vähä-älyisen kakaran nuolaisuja lasivitriinistä, niin kyllähän se vituttaa. Kun ei sille nuolemiselle ole mitään pakottavaa syytä ja ei mun lasten ainakaan ollut mitenkään erityisen vaikea oppia sitä, että kaikkia asioita ei julkisilla paikoilla tarvitse käpälöidä.
Taas hyvä esimerkki sellaisesta vanhemmasta, jonka ansiosta yhteiskunnasta kehittyy aikaa myöden lapsivastainen.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:14"]
[/quote]
No jos joka päivä joutuu työnsä puolesta pyyhkimään jonkun vähä-älyisen kakaran nuolaisuja lasivitriinistä, niin kyllähän se vituttaa. Kun ei sille nuolemiselle ole mitään pakottavaa syytä ja ei mun lasten ainakaan ollut mitenkään erityisen vaikea oppia sitä, että kaikkia asioita ei julkisilla paikoilla tarvitse käpälöidä.
Taas hyvä esimerkki sellaisesta vanhemmasta, jonka ansiosta yhteiskunnasta kehittyy aikaa myöden lapsivastainen.
[/quote]
Kyllä, olen esimerkki vähä-älysine lapsen vanhemmasta. Kun on tuo kehitysvammaisuus osunut kohdalle. Mutta sen myötä myös rauhoittunut kireä pinna kaikenlaisen suorittamisen ja täydellisyyden tavoittelun kanssa.
Kehitysvammainen lapsi on tuonut omaan asenteeseen paljon lempeyttä ja tyyneyttä. Häntäkin opetan käyttäytymään siten kuin yhteiskunnassa yleisesti katsotaan hyväsytyksi ja ojennan tarpeettomista tempuista, mutta korvat eivät enää luimistu turhista pikkujutuista.
Jos aiheutan yhteiskuntaan lapsivastaisuutta, niin olkoon niin. Emme sitten kaipaa enempää lapsia tälle planeetalle.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:14"]
[/quote]
[/quote]
Jaa, itse ottaisin vitriinin pyyhkimisen yhtenä työtehtävistä. Nuorena jätskikioskissa työskennellessäni pyyhin kioskin tiskin monta kertaa päivässä kun tiskille ylettyvät asiakkaat (eli aikuiset ja nuoret) nojailivat ja koskettelivat sitä. Välillä jopa tiputtelivat jäätelöä siihen!!! Eikä vituttanut sitten pätkääkään vaikka vähä-älyisiä hekin varmasti olivat.
Mä yleensä kuljen kieli pitkällä ja nuolen kaikki peilit, ikkunat ja vitriinit. Siellä missä menee kuolavana, siellä olen myös minä. Sori! Ei voi lopettaa!
Jep, vitriinit hiiteen niin lapset saa lähmiä niitä pullia.