unettomuus
Heippa
Olen jo pitkään kärsinyt univaikeuksista jotka selvästi vaikeuttavat elämääni. Menen aina viimeistää klo 22 sänkyyn "nukkumaan", uni kuitenkin tulee vasta n. Klo 1 aikaan. Pyöriskelen sängyssäni kokoajan, pyrin ajattelemaan "kivoja" asioita jotta uni tulisi ja välillä nousen ja käyn juomassa vettä jos olen kauan pyörinyt sängyssä. Vihdoin kun nukahdan, heräilen yössä 2-3 kertaa. Näin unia ja siksi olenkin hyvin levoton öisin ja heräilen useasti. Aamulla herään viim klo 7 eli unta tulee heräilyjen kanssa hyvin vähän. Mitäköhän lääkkeitä unettomuuteen on tarjolla, kirjottaako lääkäri reseptin vai saako "reseptivapaana" apteekista? Ja kyllä, olen kokeillut jo kaikkea. Harrastan kuntosalia ja lenkkeilyä, en syö sängyssä tms eli olen "pyhittänyt" sängyn vain nukkumiselle. Olisko vielä jotain neuvoja tuohon levottomuuteen muuta kuin lääkkeet??!
Kommentit (9)
Mulla on auttanut päivittäiset mindfulness-harjoitukset stressihormonitason laskemiseen niin että olen vihdoinkin päässyt unettomuudesta eroon. Joillakin auttaa myös melatoniini, mutta ei kaikilla (esim minulla jolla on stressistä johtuvaa unettomuutta).
Pois sieltä sängystä pyörimistä. Jos uni ei tule, niin tee jotain muuta ja yritä rentoutua. Melatoniini auttaa minulla ja säännöllinen elämänrytmi eli aina suht samoihin aikoihin nukkumaan.
Vähenna kahvin ja energia juomien juomista. Ja mene sänkyyn hiukan myöhemmin, 22.30 - 23 riittää ihan hyvin jos on klo 7 herätys. Tuuleta makkari ennen nukkumaan menoa.
Mulla auttaa unettomuuten ketipinor. Kaikille se ei sovi, mutta syön sitä itse nykyään 300mg per ilta. Uni tulee aika hyvin. Joskus on niitä iltoja, että ei tuollakaan annoksella nukahda ennen kahta, mutta harvemmin. Mirtazapin on kuulemma myös ihan ok lääke. Olen pari kertaa kokeillut, mutta mulle se aiheutti karmeat painajaiset. Pitäydyn siis ketipinorissa.
En juo kahvia, enkä energiajuomia. En pidä muutenkaan makeista juomista, suosin vettä ja maitoa.
Ap
ikävä juttu että sulla on uniongelmia :/
Mulla oli joskus sama tilanne, elämäntavoissa se ero etten harrasta liikuntaa.
Kerron silti kuinka itse sain unirytmin normaaliksi. Eli tosiaan vähennä kahvin juontia, itse join ennen 6-7 kuppia/pvä, nykyään 3-4.
Kahvin juonnin vähentäminen auttoi hiukan, uni tuli aikasemmin illalla, mutta edelleen heräilin yöllä vähintään sen kaksi kertaa. En hakenut lääkkeitä lääkäriltä tai edes mitään itsehoitolääkkeitä luontaistuotekaupasta, huonounisuuden kanssa oppii elämään.
Ostin kylmäpuristettua luomu kookosöljyä ihan muun syyn takia (okei muotituote lol, halu maistaa ja kokeilla) ja sen käyttöönoton jälkeen olen huomannut että nukahdan entistä nopeammin ja en herää yöllä, nukun hyvin aamuun asti, kunnes herätyskello soi. Mitään elämäntapamuutosta en ole tehnyt, ainoa uusi asia on tuo kookosöljy.
Pyydä lääkäriltä resepti lyhyt-ja pitkävaikutteiselle melatoniinille, lyhytvaikutteista ota noin 3-6mg ja yhtäaikaa 2 mg depot eli pitkävaikutteista circadinia noin tuntia ennen nukkumaan menoa. lyhytvaikutteinen auttaa nukahtamaan ja pitkävaikutteinen auttaa pysymään unessa saamaan unen päästä uudelleen kiinni -
TOIMII
josku ottanu tosi myöhäänkkin. pimennä ehdottomasti makkari ja käytä tarvittaessa vielä silmälappuja, melatoniinin eritys lakkaa kun valo alkaa vaikuttamaan.
Vain kokeilemalla tuota lyhytvaikutteisen melatoniinin annostusta 3-6 mg löydät itsellesi sopivan annostuksen ja joskus vaikka ei muka nukuttaisikaan, niin makoillessa sängyssä olet huomaamattasi vaipunut uneen. Älä käytä pelkästään lyhytvaikutteista melatoniinia koska tarvitset myös pitkävaikutteista, että tosiaan nukahdat uudelleen yöllä.