Oma terveys huolestuttaa
Moikka! Oon 15-vuotias tyttö, normaalipituinen ja -painoinen. Minulla esiintyy muutamia outoja oireita, joille en ole keksinyt minkäänlaista selitystä.
Kun nousen ylös tai teen jonkinlaisen äkkinäisen liikkeen, minua alkaa huimata niin paljon että melkein kaadun, korvissa alkaa tinnittää niin kovaa että päähän sattuu ja näköni pimenee hetkeksi kokonaan. Näitä huimauskohtauksia tulee päivässä keskimäärin arviolta noin 3, välillä voi olla että on yksi päivä välissä kun ei huimaa. Huimausta minulla esiintyy muutenkin satunnaisesti ja tietyissä tilanteissa kuten saunoessa.
Vatsa- ja rintakipuja minulla on lähes joka päivä, ainakin joka viikko. Vatsakivut sijoittuvat joko ihan ylävatsaan tai sitten joko vasemmalle tai oikealle puolelle keskivatsaan. Kipu on pistävä ja siihen vaikuttaa asennon vaihtaminen. Kipukohdan painaminen yleensä lievittää kipua.
Rintakipu tuntuu yleensä vasemmalla, joskus oikealla puolella rintaa. Kipu on pistävä ja tuntuu paineena kylkiluiden alla. Rintakipuihin ei oikein meinaa auttaa mikään. Ne tulevat ihan satunnaisesti ja menevät ohi itsestään. Kivut kestävät vähimmillään noin 20 minuuttia, enimmillään jopa monta tuntia.
Välillä huomaan myös sormissani ja varpaissani puutumista ja pientä sinertymistä tai violetiksi muuttumista. Ne ovat usein todella kylmät.
Minulla ei ole mitään todettuja perussairauksia. Mikähän ihme noiden huimauskohtausten ja vatsa- ja rintakipujen syy voisi olla? Syön myös riittävästi ja terveellisesti.
Kommentit (6)
Onko sinulla koulussa terveydenhoitaja jolle voisit varata ajan? Kannattaisi hänelle tai lääkärille jutella ja pyydä ottamaan hemoglobiini ja sen lisäksi ferritiini. Jos ferritiini on alle 30 niin sinulla on varastoraudan puute, netistä löytyy paljon tietoa. Lisäksi kannattaa pyytää keliakiakoe, keliakia ei aina oireile ollenkaan mutta se saattaa aiheuttaa vitamiinien imeytymishäiriöitä, jotka voivat aiheuttaa erilaisia tuntemuksia. Pyydä myös folaatti ja b12 vitamiiniarvot. Nämä kaikki selviää verikokeella. En kyllä usko että sinulla mitään vakavaa on, joskus vaan liikaa miettii ja sekin saattaa aiheuttaa erilaisia tuntemuksia. Mutta selvitä nyt ainakin nämä edellämainitut niin niistä pääsee jo pitkälle. Hyvää alkanutta talvea sinulle😊
Lisään vielä, että jos sinulla kylmät sormet niin pyydä tutkimaan myös Raynauldin oire, aiheuttaa ääreisverenkierron häiriötä, sekään ei ole yleensä vakavaa, etenkin jo alkaa nuorena, mutta kannattaa tutkia.
Rohkeasti vaan kouluterveydenhoitajalle juttelemaan. Täältä saat vain arvauksia ihmisiltä, jotka eivät ole asiantuntijoita.
Omaan terveyskeskukseen heti maanantaina, rintakipu voi viitata sydänsairauteen, puhu nyt tänään vanhempiesi kanssa, he todella haluavat tietää miten sinä voit.
Vaikka kyseessä olisi mitattavissa oleva fysiologinen häiriötila (esim. ferritiiniarvojen mataluus), oireiden aiheuttama stressi luultavasti pahentaa niitä, eli jonkinlainen rentoutustekniikka olisi kokeilemisen arvoinen. Oma tekniikkani on Maharishi Mahesh Yogin Transsendenttinen Meditaatio® ja sen jatkotekniikat. Kursseja kuitenkin taitaa tällä hetkellä olla tarjolla vain lähinnä Tampesterissa, Tsadissa ja Kuopiijjossa? :D
Helposti opittava ja kokeilemisen arvoinen voisi olla vuorosierainhengitys (naaDi-Sodhana-praaNaayaama; suomalaisittain: naadi-shoodhana-praanaajaama, kirjaimellisesti suunnilleen: hengitysharjoitus naadien eli kehon eri karkeusasteisten kanavien puhdistamiseksi, jolloin kehon homeostaasia eli eräänkinlaista tasapainoa ylläpitävä "älykkyys" pääsee virtaamaan esteettömämmin).
Linkki videoihin: https://tinyurl.com/m267ef3x
Ehdottomasti lääkäriin. Kuulostaa todella huolestuttavalta.