Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko luottotietojen menetys paha juttu?

Vierailija
24.11.2021 |

Kärsiikö siitä paljon?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijalle kätevää. Ei tarvitse ottaa opintolainaa.

Vierailija
2/12 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse töihin. Ei edes vaikka olisi omaehtoinen luottokielto.

Vierailija
4/12 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se paha juttu. Ei saa asuntoa vuokrattua, jos on tarve tälläiselle, ei saa puhelinliittymää. En ole varma onko vakuutustenkin kanssa ongelmia näissä tapauksissa. Lainaa ei luonnollisesti saa. Omalla kohdalla tuntisin epäonnistumisen tunnetta ja potisin huonoa omaatuntoa. Ai niin ja joistain nettikaupoista ei voi tilata tuotteita - Klarna.

Vierailija
5/12 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pärjää ilmankin luottotietoja. Jotkut vakuutukset pitää maksaa vuodeksi kerralla. Autoon saa vain liikennevakuutuksen. Asunto on kyllä vaikea saada. Yksityiseltä saa pienellä paikkakunnalla missä on ylitarjontaa asunnoista. Prepaid-liittymällä pärjää hyvin.

Vierailija
6/12 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on. Velkaantuminen pysähtyy siihen.

Vierailija
7/12 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalla vain hyvä juttu, velkaantuminen loppui. Uuden pienemmän vuokra-asunnon sain ihan normaalisti, puhelinliittymä ja vakuutukset toimii kuten ennenkin. 

Vierailija
8/12 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oo. Hyvin on saannu asuntoja vuokrattua ja kotivakuutukset, vaikka oon muuttanut viimeisten luottotiedottomien vuosien aikana 3 kertaa. Puhelinkin toimii, koska prepaid, se on ihan kätevä. Eli eipä juuri ole elämistä haitannut. Ei se ulospäin näy, onko luottotietoja vai ei.

Vierailija
9/12 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se paha juttu. Ei saa asuntoa vuokrattua, jos on tarve tälläiselle, ei saa puhelinliittymää. En ole varma onko vakuutustenkin kanssa ongelmia näissä tapauksissa. Lainaa ei luonnollisesti saa. Omalla kohdalla tuntisin epäonnistumisen tunnetta ja potisin huonoa omaatuntoa. Ai niin ja joistain nettikaupoista ei voi tilata tuotteita - Klarna.

Kyllä nettikaupoista saa tilattua, kun maksaa samantien. Luotolle/laskulle tilaamiseen se vaikuttaa.

Vierailija
10/12 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se välttämättä, riippuu varmasti paljon elämäntilanteestakin. Mulla ei tunnu vaikuttavan oikein mihinkään.

Asuntolaina pyörii normaalisti ja omistusasunto on olemassa, kaikki sen vakuutukset olivat valmiina, samoin autovakuutus.

Puhelinliittymien ja sähkösopimuksen kilpailutus piti hoitaa puolison nimellä, ne oli aiemmin omalla nimelläni kun minä ne yleensä hoidan.

Luottokortti tietysti vaihtui automaattisesti tavalliseen korttiin merkinnän tultua. Opintolainaakin saa nykyään yleensä, vaikka olisi merkintä.

Ei minusta kukaan edes tiedä ettei ole luottotietoja. Tieto ei mene töihinkään, koska olen tehnyt maksusopimuksen ulosottomiehen kanssa.

Vierailija
11/12 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on jo kaikki tarvittava olemassa: asunto, työ, puhelin, vakuutukset jne, ei se juuri missään näy. Joudut olemaan tosi tarkka rahan kanssa ja säästämään etukäteen isoja hankintoja varten, koska jos vaikkapa joudut tilaamaan taloosi lämmitysöljyä, joudut maksamaan sen etukäteen, laskulla ei onnistu.

Muista että kun nyt tsemppaat ja hoidat velat pois, pyydä merkintä siitä että ne on hoidettu ja heti määräajan kuluttua vaadit merkinnän poistamista. Ei se ikuinen homma ole. Pari-kolme vuotta ja sitten jatkat viisaampana eteenpäin.

Vierailija
12/12 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on paha juttu, mutta siihen pisteeseen joutuvalle tarpeellinen.

Vajosin itse melko syviin vesiin ja lakkasin edes yrittämästä enää pistää elämääni järjestykseen, kyllä se onneksi vähän myös velkaantumista hidasti, vaikka silti onnistuin kierrättämään pikavippejä kavereiden kautta joka johti sitten siihen, että laiminlöin edelleen vuokran maksun ja tästä sitten stressasin ja vannoin vuokraisännälle monet kerrat parantavani tapani.

Noin muutoin elämä vain pysähtyi pitkäksi aikaa ja jäi vellomaan siihen hirvittävään itsemurhayksiön velkahelvettiin kun luottotietojen menetyksen takia elämää ei voinut oikein "suunnitella eteenpäin" vaan piti pitää kiinni siitä, mitä jo oli eikä siitä tuntunut olevan ulospääsyä. Onnistuin roikkumaan työssäni mutta kaiken mennessä ulosottoon velan oikeastaan juurikaan pienentymättä sekin alkoi tuntumaan jo turhalta.

Minun onnekseni tapasin vaimoni joka ei pienestä hätkähdä ja on kurin ja järjestyksen mestari. Tunnustettuani tilanteeni hän vain totesi, että nyt pistetään asiat järjestykseen ja auttoi minua käymään kaikki paperit ja velkojat läpi, auttoi saamaan pankkilainan, jolla maksaa velat kerralla ulosotosta pois ja rästit vuokranantajalle, laati budjetit ja passitti minut hakemaan apua velkaantumisen johtaneisiin alkuperäisiin ongelmiin. Nyt 6 vuotta myöhemmin olen maksanut tuon pankkilainankin takaisin, luottotiedot ovat palautuneet, minulla on omakotitalo ja hieman säästöjä ja elämä menee eteenpäin. Tuntuu kuin olisin ollut B-luokan kansalainen kaikki nuo luottotiedottomat vuodet.

En olisi ikinä selvinnyt yksin, älkää päästäkö tilannetta niin pahaksi, että menetätte luottotietonne!