Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kirkossa vai kotona kastaminen

Vierailija
18.02.2015 |

Kumpi on yleisempää?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole muutamaan vuoteen ollut kirkkoristiäisissä, mutta kotona pidetyissä monissa.

Vierailija
2/15 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset kastettiin kirkossa, sisarusten lapsia kastettiin kotona sekä seurakuntatalolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin on yleistä seurakuntatalolla, jossa on keittiö ja astiat ja pöydät ym. kätevästi samassa tilassa. Ei tarvitse kulkea kurjalla tai kylmällä ilmassa paikasta toiseen. Kotona kastetaan myös usein, jos on sellaiset tilat, että kaikki mahtuvat kahvittelemaan. Harvoin olen ollut kirkossa ristiäisissä.

Vierailija
4/15 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ollut koskaan kirkkoristiäisissä, vaikka monet ristiäiset olenkin läpi käynyt.

Vierailija
5/15 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin ev.lut.srk lapsi kastetaa kirkossa, vaikka siihen ei ole mitään estettä. Suosittuja ovat seurakuntasalit tai kappelit ja niiden yhteydessä on hyvä tilat kasteen jälkeiseen juhlatilaisuuteen. Astiat, pöytäliinat jne. ovat valmiina ja kaikki keittiölaitteet kylmätiloineen ja ast.pesukoneineen. Ja vieraita mahtuu paljon ja vessoja riittävästi vieraille. Ja senkin voi koristella etukäteen mielensä mukaan ja tarvittaessa ostaa "emäntäpalvelut/kahvinkeittäjät" srk puolesta. Myös kastemaljat jne. ovat käytössä. Eikä siivouksesta ole huolta.

Eikä hintakaan päätä huimaa. Ja mikä parasta, omaa kotia ei tarvitse laittaa juhlakuntoon tai lainailla astioita ja pöytäliinoja.

Vierailija
6/15 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaikki neljä on kastettu kotona. Koin helppona kun ei tarvitse siirtyä paikasta toiseen kesken tilaisuuden. Ja vaikka tilaa onkin niin ollaan kutsuttu vain isovanhemmat ja kummit. Muu suku voi käydä katsomassa vauvaa silloin kun haluavat. Jos haluavat.

Vierailija
7/15 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vauva liitetään uskontokuntaan? Antakaa hänen päättää itse sitten kun kykenee siihen.

Vierailija
8/15 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:31"]

Miksi vauva liitetään uskontokuntaan? Antakaa hänen päättää itse sitten kun kykenee siihen.

[/quote]

Miksi jättää vauva liittämättä uskontokuntaan? Antakaa hänen päättää itse sitten, kun kykenee siihen, haluaako hän jakaa vanhempiensa elämänkatsomuksen vaiko ei.

Vierailija
9/15 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on kastettu ja kuulumme kirkkoon vaikka emme sinäänsä uskokaan. Lapset saavat erota jos haluavat täys ikäisenä. Meidän uskonto ei kuulu arkeen mitenkään.

Vierailija
10/15 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai vähän sekä että. Meidän lapsi kastettiin kirkossa ja kahvittelut pidettiin kirkon yhteydessä olevalla takkatuvalla. Koin tämän kaikkein helpoimmaksi, sillä meillä oli tuolloin pieni koti. Eipähän tarvinnut siivota ja hankkia astioita, pöytäliinoja jne., eikä seurueen siirtyä kesken juhlien eri paikkaan. Jos saadaan lisää lapsia, niin kastetaan varmaan kotona, koska asutaan nyt omakotitalossa ja toisaalta kirkot ym. kaukana.

Vierailija
11/15 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pääsääntöisesti kastetaan kotona, jos vaan on tilaa myös vieraille. Kirkkoon on niin pitkä matka, ei vauvaa sinne erikseen rahdata. Vain kerran olen ollut kirkkoristiäisissä, kun yksiössä ei ollut tilaa kovin suurelle juhlalle.

Vierailija
12/15 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen kastettiin kirkossa, koska mentiin naimisiin samalla. Loput seitsemän on kastettu kotona.

Vierailija
13/15 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaste vasta aikuisena ja omasta tahdosta!! Ei muuten!! Kirkon lapsikaste on väärä tapa hoitaa kaste...

Vierailija
14/15 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Onko lisää kokemuksia?

-Ap

Vierailija
15/15 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä viaton lapsi uskonnon ulkopuolelle. Tai liitä sekä poliittiseen puolueeseen että kirkkoon, idiootti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan