Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teistä on edullinen kotona tehdyn aterian hinta?

Vierailija
24.11.2021 |

Pitääkö olla alle 5 euroa vai peräti alle 3 euroa per annos?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö olla alle 5 euroa vai peräti alle 3 euroa per annos?

Edullinen saisi olla alle 2€ ja halpa alle 1€.

Vierailija
22/40 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kanankoipea maksoi alle kaksi euroa ja yhden syön päivällisen mukana, joten siitä tulee hintaa n. 86 senttiä.

Kylkeen perunamuussijauheesta tehtyä muussia ja se jauhe maksoi n. 1,5 euroa ja siitä saan neljään ateriaan, joten lisätään aterian hintaan n. 37 senttiä.

Broccoli-kasvisten kilon pussi maksoi n. 1,7 euroa ja siitä saan ainakin 5 annokseen, joten lisätään hintaan n. 34 senttiä.

Eli yhteensä kolme seuraavaa päivällistäni maksaa noin 1,57€.

Ei paha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tavoitteena, että arkisin syödään alle euron/annos ruokia. Kuudelle hengelle saan usein ruuan tehtyä alle vitosella, jolloin jää vielä lisäkkeillekin vähän liikkumavaraa (mehu, kuplavesi itse hapotettuna, leipä, jokin kasvis). Kotona syödään (koko perhe) aamupala, iltapäivän välipala ja iltaruoka. Itse syön vielä lounaankin, mutta se on edellisen päivän jämiä tai annos pakastimesta.

Lapset ovat tykästyneet tomaattikastikkeeseen, jossa on raastettuja juureksia, valkosipulia, tomaattimurskaa ja hernistä tai soijarouhetta. Lihaa/kanaa siihen ei tarvitse laittaa (tämä tomaattikastike on kehitetty yhdessä lasten kanssa, ja heidän toiveensa oli, että ei lihaa). Tuosta tulee kattilallisen hinnaksi maksimissaan kaksi euroa mausteineen. Lisäkkeeksi spagettia tai riisiä, ja kasvislisäkkeeksi pussillinen parsakaalia pakasteesta ja muutama porkkana tikuiksi leikattuna. Noin 50snt/annos. Tämä on ihan ok ruoka silloin, kun lapset ovat syöneet koulussa hyvällä ruokahalulla jotain (kalkkunapihvejä, kanakastiketta tms).

Perusjauhelihakastike ja perunamuussi ei myöskään ole mitään törkeän kallista, se menee lisukkeiden kanssa yli 1e/annos.

Viikonloppuisin teen sitten yleensä yhden kalliimman ruuan ja perjantai- ja lauantai-iltana jokainen voi napostella vapaasti talosta löytyviä herkkuja (sipsejä, popkornia, joskus jotain suolaista piirakkaa tms). Lasagne noin 7€/vuuallinen, siitä tulee lisukkeineen 1,5€/annos, joten en sitäkään kalliina pidä. Mutta esimerkiksi poronkäristys, johon tulee 700g poroa ja noin 300g pekonia onkin sitten jo huomattavasti hintavampi sapuska, jotain 4-5€/annos. Tai savulammasta uunikasvisten kera... Pitääkin katsoa, onko nyt black week- tarjouksessa lammasta tai poroa. Savulohifilee+lisäkkeet on vähintään 2€/annos, uunilohi pikkaisen edullisempi ruoka, mutta sitä menee vastaavasti vähän enemmän.

Eli edullinen kotiruoka on mielestäni alle 1,5€/annos, halpaa kotiruokaa on 0,50€/annos. Kalliin puolelle menee, jos annoshinta on yli 2€. Jos saan kaikki päivän ruuat kympillä, niin se on tosi jees.

Perheessä on kolme aikuista ja kolme teiniä, että annokset eivät ole mitään kovin pieniä.

Nyt on kuitenkin ruuan hinta noussut, joten täytyy katsoa, pystyykö noilla hinnoilla ruokaa tekemään, vai pitääkö nostaa budjettia tai säästää jossain. Vähemmän lihaa ja juustoa merkitsee yleensä edullisempaa ruokaa.

Minä lasken lähes aina ruuan kokonaishinnan ja annoshinnan. Olen tehnyt hyvinkin tarkkoja laskelmia, sisällyttänyt mukaan myös ruuanlaittoon kuluvan sähkönhinnan. Annoshinnat sisältävät siis myös mausteiden, suolan jne osuuden, ja lisukkeet. Se on vähän epämääräinen termi, mutta sillä tarkoitan siis ruokajuomaa, leipää, levitettä, kasvislisäkettä (jos se ei ole jo perusannoksen hinnassa mukana); kasvislisäke voi olla perussalaatti (kurkku, tomaatti, salaatti), coleslaw tai öljypohjaisen kastikkeen kanssa kaalisalaatti, porkkanatikkuja, lanttutikkuja, maustekurkkuja, parsakaalia tms.

Vierailija
24/40 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kympin maksanut lohen pala. Perunaa. Salaattia. Kurkkua. Tomaattia.

Kahdelle tuo, joten annoksen hinta noin 6 euroa / kpl.

Vierailija
25/40 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te syötte että saatte noin halvalla ruuan?

Esimerkiksi sen sijaan että menet syömään ison hampurilaisen, isot ranskalaiset perunat ja ison cokiksen johonkin hampurilaisravintolaan, voit tehdä kotona uunipellilisen lämpimiä voileipiä. Se toki edellyttää että sinulla on paahtoleipää, jauhelihapihvejä, majoneesia, sinaappia ja juustoa. Silti se kotona tehty ruoka tulee halvemmaksi etenkin verrattuna siihen kalliiseen välipalaan jossain hampurilaisravintolassa.

Tai jos haluat oikeaa ruokaa voit tehdä mäkkäriaterian hinnalla 200g sisäfilepihvin (30€/kg), valkosipuliperunoita ja salaattia. Tuon saa kevyesti 9 eurolla. En ymmärrä miksi joku maksaa hamppareista

26/40 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime aikoina laskenut kotitekoisen ruokani ateriahintoja, ja vain palkokasveista (herneet, linssit, pavut) tehdyt kasvisruoat saan tehtyä siten että ateria maksaa alle euron. Haluan ruoasta terveellistä eli pelkkä makaroni + jauheliha ei kelpaa minulle.

Esim. tänään tein itse pinaattilettuja, ja aterian hinnaksi tuli n. 1.40 (ateria = n. 15 ohutta lettua). Lisukkeena ollutta puolukkahilloa en edes laskenut mukaan hintaan. Halusin enemmän proteiinia kuin tavallisessa lettutaikinassa, joten korvasin nesteen osittain maitorahkalla sekä laitoin yhden kananmunan enemmän kuin ohjeessa.

Minusta tuo puolitoista euroakin on melko edullinen.

Minulla hintaa kasvattaa sekin, etten juokse ympäri kaupunkia tarjousten perässä, vaan ostan lähimmästä marketista kaiken, mutta siten, että valitsen enimmäkseen halvimmat vaihtoehdot.

Vierailija
27/40 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annos riisiä ~12 senttiä

annos papuja 0.85€

= 0.97€ 

Vierailija
28/40 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ateriasta. Kesällä itse ongitut kalat ja uudet perunat omalta maalta maksavat jotain kymmeniä senttejä, samoin hirvenlihapihvit syksyllä (metsästys on harrastus, ei lasketa ruokakuluissa).

Joku kaupasta ostetuista tarvikkeista valmistettu on ehkä jotain 2€/annos, jos eilinen viiden hengen ateria maksoi noin 10€.

Vierailija
29/40 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi sen sijaan että menet syömään ison hampurilaisen, isot ranskalaiset perunat ja ison cokiksen johonkin hampurilaisravintolaan, voit tehdä kotona uunipellilisen lämpimiä voileipiä. Se toki edellyttää että sinulla on paahtoleipää, jauhelihapihvejä, majoneesia, sinaappia ja juustoa. Silti se kotona tehty ruoka tulee halvemmaksi etenkin verrattuna siihen kalliiseen välipalaan jossain hampurilaisravintolassa.

Ja vielä halvemmaksi tulee, kun valmistaa itse jauhelihapihvit ja sämpylät hampurilaiseen. Majoneesia ei kannata valmistaa itse, eikä varsinkaan juustoa.

Vierailija
30/40 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa on alle 1e/annos 

Normihintainen 1-2,5e ja kallis tuon yli.

5e+ tulee syötyä pari kertaa vuodessa.

Viimeksi nyt pääsiäisenä blinejä, muikunmätiä ja lohiherkkua. Alku  ja jälkiruokineen hintaa tuli n 12e/hlö

Vierailija
31/40 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kolmella eurolla saa jo hyviä aterioita. Itse katselen Youtubesta mm. opiskelijoiden ideoita. Martoilla on myös hyviä, löytyy myös heiltä esimerkiksi Penninvenyttäjien keittokirja ja kursseja.

Vierailija
32/40 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annos riisiä ~12 senttiä

annos papuja 0.85€

= 0.97€ 

Miksi ei kunnon ruokaa? Riisi on ihan turhaa! 

Linssikeitto n 50cnt annos, kaalilaatikko n 1e annos...

Vierailija
33/40 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon kiinni siitä, monta syömässä. Suuruuden ekonomia auttaa. Meillä on viisihenkinen perhe, niin 3 euron annoshinnalla eli 15 eurolla saa pöytään jo todella paljon kaikenlaista! Useasti 15 eurolla saa ruuan, josta syödään myös seuraana päivänä. Eli annoshinnaksi tulee 1,5 euroa.

Vierailija
34/40 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kulutan noin 10 - 12 euroa halvimmillaan raaka-aineisiin ja tuosta saa 5 ateriaa.

Vierailija
35/40 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-10€ isopata riisiä ja papuja nopeasti jäähdytetty jääkaappiin syötävää usealle ruokailulle. Jos haluaa vähän hemmotella tekasee vielä jonku chilikastikkeen.

Vierailija
36/40 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kulutan noin 10 - 12 euroa halvimmillaan raaka-aineisiin ja tuosta saa 5 ateriaa.

Ja ateriaan kuulu aina liha, kala tai kana. (Papuja, linssejä tai soijarouhetta en käytä)

Kanamunia ja silliä syödään kesällä ja silloin ateria on euron.

Vierailija
37/40 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka yritetään elää säästeliäästi, niin varsinaisesti en koskaan budjetoi ja laske mitään annoshintoja. Suunnitellaan viikon ruuat ja ostetaan tarvikkeet kaupasta suunnitelmien mukaan. Usein myös tilataan ostokset suoraan kotiin. Noilla säästää paljon, kun ei tule mitään ad-hoc-ostoksia kaupassa tehtyä.

Joskus tulee ikään kuin jälkikäteen vain kelailtua, että saatinpa hyvä ruoka aikaiseksi, eikä maksanut paljon.

Vierailija
38/40 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aamulla syö kunnon aamupalan (mulla se on hedelmä, puuro kiisselillä, sämpylä päälisineen) tuoremehu ja kahvi.

niin lounaaksi minulle riittää keitto ja sämpylä (kaupan pakasteesta ostan näitä) esim pinaatti, kasvissose tai omasta pakkasesta itse tehty hernekeitto

Seuraavan kerran syön illalla 17-18 yleensä kasviksia ja lihaa. Mulla on pakkasessa halvalla ostettuja lihoja pakattu yksittäin, esim lohta 150g, possun ulkofilettä, jauhelihapihvejä, kanan fileitä..

ja jos käyn urheilemassa niin iltapalaksi munakas/smootie

veikkaan että selviän koko päivän ruokailuista alle 5 eurolla. 

Vierailija
39/40 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta ostettu perusmättö, eli einesateria maksaa noin 1,50 - 2,50e. Kotona itse laitettu pitää tulla halvemmaksi jotta kokkaaminen kannattaisi. Eli alle euron per ateria.

Aamun kaurapuuro maksaa noin 20snt ja pari kuppia kahvia ehkä saman verran.

Näin se on.

Ja nykyään saa kaupasta ihan asiallisia eineksiä.

Kotona tehdyn saa edulliseksi vain jos vertaa pihviateriaansa ravintolan hintoihin, viineineen.

Mutta mikään kaupan lihapullat ei voita kotonatehtyjä lihapullia ja oikeeta muusia. 

Vierailija
40/40 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai jos haluat oikeaa ruokaa voit tehdä mäkkäriaterian hinnalla 200g sisäfilepihvin (30€/kg), valkosipuliperunoita ja salaattia. Tuon saa kevyesti 9 eurolla. En ymmärrä miksi joku maksaa hamppareista

Burger Kingiltä saa pari ateriaa kympillä ja kokista niin Pali kuin jaksat juoda. Ja on ihan hyvää.

Ihan kiva vaihtelua mennä "ulos" syömään jos ruuanlaitto/kaupassa käynti ei innosta väsyneenä ja nälkäisinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme