Mistä voi johtua täysiaikaisen vauvan alhainen syntymäpaino ja pituus?
Kommentit (12)
Istukan toimintahäiriö lienee tavallisin. Istukan voi tulla esim veritulppia ja siinä on kohtukuoleman vaara. Onnea matkassa siis lapsella.
Meillä täysiaikainen vauva syntyi vai 2760gammaisena. Syynä oli se, että napanuora oli kiertynyt 3 kertaa vauvan kaulan ympäri ja oli saanut huonosti ravintoa ties miten kauan. Neuvolassa ei huomattu mitään. Vasta synnytyksessä huomattiin ,että vauva ei pääse ulos kun napanuoraa ei riittänyt.
Lyhytkasvuisuus,syynä erilaiset syndroomat.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:18"]Meillä täysiaikainen vauva syntyi vai 2760gammaisena. Syynä oli se, että napanuora oli kiertynyt 3 kertaa vauvan kaulan ympäri ja oli saanut huonosti ravintoa ties miten kauan. Neuvolassa ei huomattu mitään. Vasta synnytyksessä huomattiin ,että vauva ei pääse ulos kun napanuoraa ei riittänyt.
[/quote] meillä sama juttu
Mä painoin 2450g ja olin 47cm pitkä. Istukassa oli ollut jotain häikkää, joten en ollut saanut tarpeeksi ravintoa. Ihan terve ja normaali olen tänä päivänä.
Keskimmäinen tyttöni syntyi 38+4 ja mitat oli 2480g/45,5cm. Small for date-ilmiö. En tupakoinut.
Hän täyttää ensi kuussa 17v ja pituutta on 158cm.
Tuttava söi itse tosi vähän odotusaikanaan, joten se lienee vaikutti.
Äidin niukka/yksipuolinen ravinto, tupakointi..
Ihan vain istukan toimintahäiriö riittää.