Olemme muuttamassa omakotitaloon ja se jännittää
Olemme puolison kanssa muuttamassa omakotitaloon, ja olen hiukan epäileväinen. Olen aluksikkin jäämässä työttömäksi ensi vuoden alussa, koska määräaikainen työsuhde päättyy. Joten tiukkaa tulee olemaan, vaikka puolisoni käykin töissä. Olen kyllä aina työllistynyt nopeasti, mutta silti mietityttää. Tämä muuttaminen olisi helpompaa jos olisin itsekkin vakituisessa työssä, mutta kun en ole.
Onko muilla molemmat puolisot työelämässä, jos asutte omakotitalossa?
Kommentit (22)
Ainakin meillä omassa omakotitalossa on pienemmät asumiskustannukset kuin esim rivarissa. Ei se omakotitalossa asuminen kallista ole jos ei koko ajan tarvi ostaa jotain uutta tai remontoida. Ja maksaa vain omasta sähköstä ja vedestä, ei muiden.
Onnea. Isäni aikoinaan opetti, että kerrostalossa asuu sairaalasta päässeet ihmiset. Kun ne paranee ne muuttaa omakotitaloon.
Mikset etsi jo töitä, jotka alkaisivat vuoden alusta?
Vierailija kirjoitti:
Missä ap sanoi, ettei etsi?
Me muutimme 120 neliön rivitalosta (vanha) 160 neliön ok-taloon (uudehko). Asumiskulut oikeastaan laskivat, koska meillä oli suurehko yhtiövastike rivarissa. Vesilasku tippui paljonkin, sähkö pysyi melko samana. Vastikkeen verran voimme säästää remontteihin (ei tiedossa) ja perushuoltoihin (nuohous, salaojien tarkastukset, ilmastointihuollot jne, joita ei kovin usein tartte edes tehdä. Tiilitaloa ei tartte maalata eikä kattoa, ikkunoita ym. uusia vielä 20 vuoteen.
Joten jos nytkin pärjäätte eikä talo ole mikään loputon remppakohde, varmaan tulette selviytymään hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ap sanoi, ettei etsi?
Missä ap sanoo, että etsii? Täh.
Me muutettiin vuosi sitten omakotitaloon ja mitoitettiin lainaerä sen mukaan, että pärjätään jos edes toinen on töissä. En ikinä uskaltaisi ottaa lainaa, jos edellytys olisi molempien töissä käynti, kun työsuhteet ja terveys voi muuttua milloin vaan. Nyt yritän vielä haalia säästöjä ja sijoituksia niin paljon, että pärjättäisiin pelkällä työmarkkinatuella molemmat. Ikinä en aio enää kerrostaloon palata.
Jos et saa töitä niin hakkaat halkoja ja teet pihahommia ym. Ne on kaikki silkkaa säästöä verrattuna rivari tai kennostotalo asumiseen. Puilla lämmittämällä säästätte lämmityskuluissa tuhansia vuodessa, jos saatte puut omalta tontilta.
vuokralla kerrostalossa saisit muiden työttömien tapaan helposti kaikkia tukia. omakotitalossa on hankalampaa loisia. joudut itse maksamaan asumisesi tai sitten elät miehen siivellä
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä omassa omakotitalossa on pienemmät asumiskustannukset kuin esim rivarissa. Ei se omakotitalossa asuminen kallista ole jos ei koko ajan tarvi ostaa jotain uutta tai remontoida. Ja maksaa vain omasta sähköstä ja vedestä, ei muiden.
Milloin rivarissa maksetaan muitten sähköstä?
Vedestäkin vain erittäin vanhoissa, asun 1995 rakennetussa rivarissa ja meillä on vesimittarit jokaisella.
Sähkö on aina huoneistokohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Jos et saa töitä niin hakkaat halkoja ja teet pihahommia ym. Ne on kaikki silkkaa säästöä verrattuna rivari tai kennostotalo asumiseen. Puilla lämmittämällä säästätte lämmityskuluissa tuhansia vuodessa, jos saatte puut omalta tontilta.
Aika puustoinen ja iso tontti pitää olla, että sillä pitkään lämmittää.
😂
5 vuotta ankeaa kerrostaloelämää riitti. Nyt ihana omakotitalo, jota saa rempata mieleisekseen ja juuri sopivan kokoinen tontti jossa saa toteuttaa itseään pihahommissa. Aika hyvä fiilis lämmitellä kotia itse halkomilla polttopuilla. Olen sanonut, että seuraava osoite tästä kodista on sitten jalat suorana hautuumaalle. Toivon todella että saan elää tässä loppuelämäni.
Olen asunut opiskeluaikanani hetken kerrostalossa. Myös okt rakennusvaiheen aikana asuin muutaman kuukauden vuokrakerrostalossa. Huomasin, että olen jalat maassa tyyppi ja päätin, etten asu enää koskaan kenenkään ylä- enkä alapuolella. Tasa-arvoista sen elämän pitää olla... Ja olihan kerrostaloelämä muutenkin aika järkkyä, kun en itse ole mikään Taalasmaan Ulla. Hyvin te pärjäätte niin taloudellisesti kuin henkisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Onnea. Isäni aikoinaan opetti, että kerrostalossa asuu sairaalasta päässeet ihmiset. Kun ne paranee ne muuttaa omakotitaloon.
Tämä ja nimbyily ovat pahimpia pientaloalueiden riesoja.
Hyvin te tulette pärjäämään. Älä huoli.
Vierailija kirjoitti:
Omakotiasumisen parhaimpia puolia on, ettei tylsiä päiviä tule. Aina löytyy joku kohde, johon käyttää aikaa. Pihahommat, siivousta (asuinrakennus, mahd. autotalli, varasto, jne...), pintaremppaa halutessaan, ja niin edelleen.
Kerrostaloissa asuvat syrjäytyneimmät.
Hintahan tuossa aloituksessa olisi olennaisempi tieto kuin vaan että oktalo. Olen ollut yksin vuokralla sekä kerrostalossa että oktalossa niin että vuokra oli täysin sama, samoin veden kulutus. Sähkölasku oli tosin lisäneliöiden ansiosta talossa pari kymppiä suurempi kuussa ja toki sitä joutuu välillä korjaamaan asioita itse, kun ei olekaan isännöitsijää. Pihahommat eivät myöskään ole kaikki niin pakollisia kuin väitetään. Tottakai omassa pihassa riittää juuri niin paljon hommaa kuin vain päättää tehdä, mutta pakollisia niistä on lähinnä lumityöt. Hyvin sitä pärjää, kun ei vaadi itseltään liikaa ja kun ei asu liian kalliissa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
vuokralla kerrostalossa saisit muiden työttömien tapaan helposti kaikkia tukia. omakotitalossa on hankalampaa loisia. joudut itse maksamaan asumisesi tai sitten elät miehen siivellä
🙄🙄🙄
Ostitteko vai meettekö vuokralle, aika oleellinen tieto.