Hyväksytkö sen että joku kieltää muita käyttämästä esim. sanaa josta hänelle itselle tulee paha olo?
Minulle tulee paha olo sanasta syöpä. En oikeastaan tiedä miksi eikä syy ole nyt olennaista.
Jos olisit kanssani tilanteessa jossa keskustelisimme sairauksista, ja pyytäisin sinua olemaan käyttämättä syöpä-sanaa korvaten sen ilmauksella s-sana, toimisitko pyyntöni mukaisesti?
En siis pyytäisi sinua olemaan ainaisesti käyttämättä sanaa syöpä, vaan ainoastaan silloin, kun olet minun seurassani.
Miten suhtautuisit?
Minua oikeasti kiinnostaa tämä aihepiiri sekä rajat siinä miten pitkälle voi toisten sanojen käyttöön vaikuttaa, onko se ok jne. Toivottavasti aloitustani ei poisteta.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
En oikein kyllä ymmärrä logiikkaasi, sillä ei syöpä muutu yhtään kivemmaksi asiaksi vaikka nimen kieltää ja kutsuu sitä s-sanaksi tai vaikka piparkakuksi.
Enhän minä sanonutkasn että muuttaisi, vaan sanoin että siitä sanasta minulle tulee paha olo jostain syystä. Sana syöpä on jotenkin hirveä etymologisesti, semanttisesti ja jopa äänneyhdistelmänä sekä tietenkin mielleyhtymiä takia.
Huom. En oikeasti pyydä sinua tai ketään olemaan käyttämättä sitä, vaan kirjoitin että _jos_ pyytäisin sitä, niin miten suhtautuisit.
Tarkkuutta!
Ap
Vierailija kirjoitti:
En oikein kyllä ymmärrä logiikkaasi, sillä ei syöpä muutu yhtään kivemmaksi asiaksi vaikka nimen kieltää ja kutsuu sitä s-sanaksi tai vaikka piparkakuksi.
Etkö ymmärtänyt lukemaasi? Tämä oli vain esimerkki. Tässä kysytään, onko OK, että joku keskustelukumppani alkaa määritellä, mitä sanoja hänen kanssaan keskustelussa saa toinen osapuoli käyttää.
Minusta ei ole OK, en suostuisi tuohon vaan pyytäisin oikeasti perusteluja. Ja tuskin suostuisin perustelujan jälkeenkään. Normaalien sanojen kieltäminen on naurettavaa.
Jos joku alkaa kontrolloimaan sanomisiani niin taitaapa ne keskustelut loppua siihen paikkaan.