Mikä siinä lentämisessä niin pelottaa??
pelottaako teitä lentopelkoisia tai jotka vähän jännitätte sitä, myös laivalla tai autossa toisen kyydissä /bussissa /junassa... (ajatellen jos pelottaa se, että koko kontrolli on ihan täysin jonkun toisen käsissä eikä voi itse vaikuttaa..)?
Kommentit (11)
Lentäminen on luonnotonta. Auto-onnettomuudesta esimerkiksi voi selviytyä, mutta kun rysähdät kymmenestä kilometristä maahan, niin ei ole mahdollisuuttakaan. Lisäksi koneet menevät rikki..jonkin pienenpienen lentokoneen moottorin hajoaminen korkeuksissa tietää varmaa kuolemaa. Sieltä ei noin vaan liidelläkään kevyesti alas, jos jollain huoltomiehellä on ollut maanantaina krapula ja työt on tehty vähän niin ja näin. Lentäminen on peloistani pahin..(puistatus).
Jos autossa ja laivassa moottorit sammuu tai bensa loppuu, hätää ei ole. Jos taas lentokoneessa moottorit sammuu...
[quote author="ExoPol" time="17.02.2015 klo 10:35"]
Lentäminen on luonnotonta. Auto-onnettomuudesta esimerkiksi voi selviytyä, mutta kun rysähdät kymmenestä kilometristä maahan, niin ei ole mahdollisuuttakaan. Lisäksi koneet menevät rikki..jonkin pienenpienen lentokoneen moottorin hajoaminen korkeuksissa tietää varmaa kuolemaa. Sieltä ei noin vaan liidelläkään kevyesti alas, jos jollain huoltomiehellä on ollut maanantaina krapula ja työt on tehty vähän niin ja näin. Lentäminen on peloistani pahin..(puistatus).
[/quote]
Siis lentokoneen moottorin pienenpienen osan hajoaminen..=))
Se, että tietää kulkevansa kahdeksan kilometrin korkeudessa muutaman sadan kilometrin tuntivauhtia paineistetussa alumiiniputkessa.
Jossain tutkittiin asiaa ja pääteltiin, että juuri tuo kontrollin puute on syy pelkoon. Minusta lentäminen on aivan mahtavaa, mutta inhoan ja pelkään autossa matkustamista, oli kuljettaja sitten kuka tahansa. Ajankin siis aina itse.
Mikä niissä hämähäkeissä niin pelottaa? Mikä niissä korkeissa paikoissa niin pelottaa?
Minunkin mielestä siis lentäminen on jotenkin upeaa ja uljasta.
En tiedä, en edes jaksa niin pelkotunteella pelätä sitä vaikka tiedän että mahdollinen onnettomuus voisi tod.näk. olla kohtalokas. Sittenhän sitä vain mentäisiin.
Jotenkin pelottavalta tuntuu taas ajatus esim. uppoavasta laivasta, jossa saisi pitkään taistella ja kokea mahdollisesti hankalan hukkumisen.
Autossa tms. en pelkää, mutta on pahat auto-onnettomuudetkin aika tuhoisia tai sitten niistä jää pyörätuoliin tms. loppuiäkseen.
ap
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:39"]
Minunkin mielestä siis lentäminen on jotenkin upeaa ja uljasta.
En tiedä, en edes jaksa niin pelkotunteella pelätä sitä vaikka tiedän että mahdollinen onnettomuus voisi tod.näk. olla kohtalokas. Sittenhän sitä vain mentäisiin.
Jotenkin pelottavalta tuntuu taas ajatus esim. uppoavasta laivasta, jossa saisi pitkään taistella ja kokea mahdollisesti hankalan hukkumisen.
Autossa tms. en pelkää, mutta on pahat auto-onnettomuudetkin aika tuhoisia tai sitten niistä jää pyörätuoliin tms. loppuiäkseen.
ap
[/quote]
Minä alan pelkäämään jopa autossa jos sitä ajetaan liian kovaa. Oletan että minulla on kovat itsesuojelu vaistot.
[quote author="ExoPol" time="17.02.2015 klo 10:35"]
[/quote]
Itse asiassa riippuu siitä, miten tulee 10 kilometrista alas. Monesta mahdottoman näköisestä onnettomuudestakin on selvitty. Tämä on vähän eri kuin tulla alas 10 kilometristä, mutta 136 kyydissä olijasta selvisi 133. Pelkään itsekin lentämistä, mutta en enää niin paljon, kun olen perehtynyt onnettomuuksiin.
Olen kerran elämässäni lentänyt reitin tampere-rovaniemi-Helsinki. Poden sekä korkeanpaikan kammoa ja jännitin lentämistä,ilma töyssyt lisäsivät pelkoani. Se että tiedän että noustaan ja laskeudutaan ja lennetään korkealla. Jos auto
Minäkään en pelkänyt lentämistä ennen ensimmäiseen vaaratilanteeseen joutumista. Kun on kerran tehnyt hätälaskeutumisen happimaski naamalla ilmanpainejärjestelmän petettyä, häviää se illuusio, että ei minulle koskaan satu mitään...
Se kai siinä on, että auto-, bussi- ja junaonnettomuudesta on mahdollista selvitä hengissä, mutta lento-onnettomuus on yleensä varma kuolema. Ja ilmassa "riiputaan tyhjän varassa," vaikka kuinka järjellä tietäisi että fysiikan lait pitävät sen koneen vakaana kuin kivitalo niin kauan kuin moottorit käyvät.