Kilpirauhanen ja nälän tunne
Liittyykö kilpirauahsen vajaatoimintaan nälän tunne ja syömishimo? Minulla siis ollut kyllä lääkitys ja vuosia mutta nyt arvot olivat sen verran huonot, että lääkitystä nostettiin. Näläntunne kadonnut nyt kun korkeampaa lääkemäärää olen syönyt muutamia viikkoja. Oletteko muut huomanneet tällaisen mukavan muutoksen?
Kommentit (6)
Ap tässä. Nälkäkin kyllä on mutta syömisen jälkeen pysyy kylläisyyden tunne pidempään. Enpä ennen tällaistakaan ole huomannut.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:24"]Liittyykö kilpirauahsen vajaatoimintaan nälän tunne ja syömishimo? Minulla siis ollut kyllä lääkitys ja vuosia mutta nyt arvot olivat sen verran huonot, että lääkitystä nostettiin. Näläntunne kadonnut nyt kun korkeampaa lääkemäärää olen syönyt muutamia viikkoja. Oletteko muut huomanneet tällaisen mukavan muutoksen?
[/quote]
Vajiksessa tuli vedettyä helppoja hiilareita. Kun pääsin niistä irti ja lääkitystä nostettiin, ruokahalu on lähes poissa. Välillä heikottaa kun edellisestä ruuasta on useita tunteja. Nykyään syön kellon kanssa 3-4 h välein.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:32"]Minulla samoin. Nostan välillä lääkettä laihtumis tarkoituksessa
[/quote]
Ja teet hallaa kehollesi
Vajaatoimintaan liittyy yleisemmin ruokahalun menetys, mutta potilas voi silti lihoa, sillä perusaineenvaihdunta saattaa hidastua voimakkaasti. Nälkä ja ruokahimot liittyvät ennemminkin kilpirauhasen liikatoimintaan, jossa aineenvaihdunta ja kulutus lisääntyvät.
Minulla samoin. Nostan välillä lääkettä laihtumis tarkoituksessa