" Vanhojen" odottajien tutkimukset?
Moikka!
Osaako joku kertoa, joutuuko ns. vanhat odottajat, varsinkin ensikoista odottavat johonkin tarkempaan seurantaan tai lisätutkimuksiin raskauden aikana? Olen 33-vuotias tällä hetkellä ja siis esikoinen toivottavasti tekee tuloaan.
Kommentit (4)
Siis v. -73 syntynyt olen minäkin. Mitään erityisiä tutkimuksia ei tehdä ainakaan täällä Pirkanmaalla meille alle 35-vuotiaille.
Muistan käyneeni kaiken maailman seerumiseulonnoissakin silloin parikymppisenä, muttei nyt tarjota enää niitäkään. Nt-/rakenneultra ovat ainoita, joita tarjotaan ja tietenkin sokerirasitus niille, joiden BMI on yli 25 ja joille on aiemmin syntynyt iso, yli 4500g vauva tai joilla on ollut häikkää sokereiden kanssa aiemmissa raskauksissa.
Kanelisokeri 30+2
Itse sain 4/06 esikoiseni ja olin tuolloin 34-vuotias.Eikä minulle tehty mitään " lisätutkimuksia" iän mukaan.
Sokerirasitusta ei tehdä iän perusteella, vaan jos on kohonnut riski siihen esim. tietty painoindeksi ylittyy tai suvussa diabetesta. Sanotaan, että 35-ikävuoden jälkeen riskit kasvaa vuosi vuodelta esim. saada vammainen lapsi tms.Täällä meidän suunnilla esim. lapsivesipunktioita suositellaan 37- ikävuoden jälkeen.Sehän tietysti vapaaehtoinen.
Onnellista odotusta sinulle!!
Täällä Jyväskylän alueella on yli 30v niskapoimu ultra sekä erinnäisiä verikokeita, jos äiti haluaa
Ei sinulle iän takia mitään erityisiä tutkimuksa tehdä. En tiedä onko ihan yleisesti tapana, että sokerirasitus tehdään jossain iässä, mutta sekin on varmaankin päälle 40v. Onnea vaan yritykseen!