Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nielurisaleikkaus - kysyttävää?

Vierailija
17.02.2015 |

Minulta leikattiin nielurisat hieman yli 2 viikkoa sitten. Alan hiljalleen olla normaali, pystyn taas syömään ja pärjään jo ilman särkylääkkeitä. Ylihuomenna on viimeinen sairaslomapäiväni ja sitten koittaa arki :) onko jollain jotain kysyttävää leikkaukseen/toipumiseen liittyen?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olit epänormaali ennen leikkausta? Miten määrittelet normaalin?

Vierailija
2/8 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi epäselvä muotoilu, tarkoitin siis että oloni alkaa olla hiljalleen normaali :D kärsin siis kroonisesti tulehtuneesta nielusta, jonka takia olin jatkuvasti sairaana ja eri antibiottikuureilla, jotka eivät edes tehonneet ja ainut vaihtoehto oli leikkaus :)
Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse menossa leikkaukseen ensikuun alussa. Mitä kannattaisi varata kaappiin, kuinka pian pystyit syömään kunnon ruokaa ja millaiset kivut/oliko sinulla ylipäätään kipuja?

Vierailija
4/8 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kertoa omat nielurisaleikkauskokemukseni. Siitä on nyt n.5 vuotta, olin silloin 15-vuotta..

Multa päädyttiin leikkaamaan nielurisat jatkuvan kurkkukipuilun ja kuumeilun vuoksi. No, se leikkaus oli kyl ihan turha, koska oikeastiha se ei auta muuhun kuin angiinaan, ja sitä mulla ei juuri koskaan ees ollu. ELi sama meno jatku leikkauksen jälkeenkin..

No, leikkaus tehtiin nukutuksessa. Sen jälkeinen aika oli ihan kamalaa. Mulle tuli nukutuslääkkeistä tai jostai tosi huono olo ja oksensin koko illan siel sairaalassa, paljon tuli verta.... Että kun on muutenkin niin järkyttävät kivut ettei pysty puhuu tai syömään ja sit viel oksentaa, niin...  Jäin sitten yöks sairaalaan.

No, välillä ne nielurisat aina vuos verta ja sillai muutaman viikon... Jnt jätskii kai sitä vaa veti.

Viikon sairasloman jälkeen taisin palata kouluun, mutta sillonkaan ei viel pystyny puhumaan... :D  Ja piti juoda sellasta kauheeta litkuu siis poretabletti sekotettiin veteen, sellasen join muutaman kerra päivässä, kipulääkkeitä siis...   Viestin kavereiden kaa koulussa lappusilla.. :D  Ja liikuntaa ei saanu pariin viikkoon harrastaa ainaskaan..

Sellaset muistot

Vierailija
5/8 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

#4 Itse varasin paljon lastenruokia, valmispuuroa, mehukeittoja, proteiinijuomia, sekä mehujäitä. Jäätelöistä luovuin kuitenkin muutaman päivän päästä, kun nielu on todella limainen leikkauksen jälkeen ja tuntui, että jäätelö vain pahensi sitä :D viime viikolla, taisi olla 13. päivä leikkauksesta, kun pystyin syömään lämmintä, normaalia ruokaa. Tänään söin ensimmäistä kertaa leipää, en uskaltanut aiemmin kun sairaslomaani pidennettiin kun oli vielä peitteitä jäljellä.

Ensimmäisiin 5 päivään ei ollut juuri minkäänlaisia kipuja särkylääkkeiden ansiosta. Siitä ne sitten alkoivat nousta päivä päivältä. Itselleni pahimmat kipupäivät olivat 7-11. En pystynyt olemaan hetkeäkään ilman jäistä kylmägeelipussia kaulalla ja niinä päivinä en syönyt kuin muutaman lusikallisen lastenruokia, sillä nieleminen säteili niin pahasti korviin, että itkin. Mutta kivuthan on jokaisella yksilölliset, eli sinun kohdallasihan voi olla vaikka niin ettei ole minkäänlaisia kipuja :)

Vierailija
6/8 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap siis täällä kirjoittaa :) ^

Vierailija
7/8 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 12:23"]Voisin kertoa omat nielurisaleikkauskokemukseni. Siitä on nyt n.5 vuotta, olin silloin 15-vuotta..

Multa päädyttiin leikkaamaan nielurisat jatkuvan kurkkukipuilun ja kuumeilun vuoksi. No, se leikkaus oli kyl ihan turha, koska oikeastiha se ei auta muuhun kuin angiinaan, ja sitä mulla ei juuri koskaan ees ollu. ELi sama meno jatku leikkauksen jälkeenkin..

No, leikkaus tehtiin nukutuksessa. Sen jälkeinen aika oli ihan kamalaa. Mulle tuli nukutuslääkkeistä tai jostai tosi huono olo ja oksensin koko illan siel sairaalassa, paljon tuli verta.... Että kun on muutenkin niin järkyttävät kivut ettei pysty puhuu tai syömään ja sit viel oksentaa, niin...  Jäin sitten yöks sairaalaan.

No, välillä ne nielurisat aina vuos verta ja sillai muutaman viikon... Jnt jätskii kai sitä vaa veti.

Viikon sairasloman jälkeen taisin palata kouluun, mutta sillonkaan ei viel pystyny puhumaan... :D  Ja piti juoda sellasta kauheeta litkuu siis poretabletti sekotettiin veteen, sellasen join muutaman kerra päivässä, kipulääkkeitä siis...   Viestin kavereiden kaa koulussa lappusilla.. :D  Ja liikuntaa ei saanu pariin viikkoon harrastaa ainaskaan..

Sellaset muistot
[/quote]

Huh kuulostaa aika rankalle :D mulla ei onneksi tullut minkäänlaista pahoinvointia nukutuksesta, tosin niin kauan kun suurimmat peitteet oli nielussa, niin jatkuva oksetus siitä mausta. Peitteiden irrotessa muutaman kerran maistui veri suussa ja 13. päivän aamuna herätessä huulet ja tyyny oli kuivassa veressä, eli oli yöllä vähän vuotanut. Sen jälkeen ei ollut mitään ongelmaa.

Itse olen ollut kohta 3 viikkoa saikulla, kävin pe lääkärissä ja oli kuulema vielä aika paljon peitteitä, joten ei uskaltanut laittaa mua vielä töihin (teen aika raskasta, ruumiillista työtä). Ääni on ollut aika hyvin hukassa, nyt vasta alkaa olla normaali ja päiviä leikkauksesta on 19 :D oli kyllä sellanen kokemus etten todellakaan kävisi uudelleen. Toivottavasti sairastelut mun osalta oli tässä!
Ap

Vierailija
8/8 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 12:15"]Olen itse menossa leikkaukseen ensikuun alussa. Mitä kannattaisi varata kaappiin, kuinka pian pystyit syömään kunnon ruokaa ja millaiset kivut/oliko sinulla ylipäätään kipuja?
[/quote]

En ole ap mutta vastaan silti. Jäätelö, mehujäätä, jääpaloja, pehmeää leipää, jogurttia, mahdollisesti pussikeittoja, pilttiä yms. Itse en kyllä keittoja pystynyt syömään koska olivat kylmänä niin pahoja. Särkylääkkeitä kannattaa ottaa ennakoivasti vaikka se maksimimäärä. Ei kannata jäädä odottamaan kivun syntymistä. Kamalat kivut, varsinkin aamuisin... Sain just ja just otettua lääkkeet, mehujään imeskely auttoi vähän ennen kuin lääkkeet alkoi vaikuttaa. Kahden viikon saikun jälkeen söin ekan kerran normaalia ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi