Tyttöjen väliset draamat. Miten ohjeistaisitte 7-vuotiasta?
Eskarilainen tyttö haluaa olla kiva kaveri ja leikkiä kaikkien kanssa. On pärjännyt tähän asti kavereiden kanssa kivasti. Jos on pojat kiusoitelleet, niin on helppo ohjeistaa lasta: "ai, että olen kakka? Etkö keksi parempaa?" Ja jos jatkuu niin "sä selvästi haluat, että mä pussaan sua, kun kiusaat noin. Sano vielä kerran niin pussaan".
Mutta sitten on tytöt. On alkanut tulemaan sitä "toi on mun paras kaveri", tai kaksi muuta "puhuu salakieltä" välipalapöydässä ja osoittelee. On silmien pyörittelyä kun tyttö puhuu, kulmakarvojen rypistelyä jne. Ja näiden kanssa olen jotenkin neuvoton. "Ei kannata välittää" jne. ei kuulosta hyvältä. Neuvoja?
Kommentit (5)
Ainakin omassa lapsuudessa auttoi, kun aikuinen jutteli meidän kaikkien kanssa yhtäaikaa. Isäni toimi tässä roolissa ja osasi ihmeesti tehdä sen puolueettomasti.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 19:44"]Ainakin omassa lapsuudessa auttoi, kun aikuinen jutteli meidän kaikkien kanssa yhtäaikaa. Isäni toimi tässä roolissa ja osasi ihmeesti tehdä sen puolueettomasti.
[/quote]
Täytyy tosiaan puhua tästä eskarissa. Näitä tyttöjä on useampi. Jotenkin haen tässä eväitä tytölle pihamaailmaan samalla.
Toi on julmaa.. Mun tyttö jo 5.lk, mutta sitä on ollut tarhasta asti enemmän tai vähemmän.
"Me ei olla sun kaa" jne. Oon sanonut ettei välitä, ei ne ole kavereita. Niitäkin kavereita on ketkä ei jätä ulkopuolelle ja nimittele.
Tytöt ovat älykkäitä ja ymmärtävät suoraa puhetta siitä, että on tyhmää ja väärin pelailla pelejä ja tehdä draamaa. Pidä huoli, ettei lapsesi ole yhden jalan varassa, eli että hönellä on kavereita seköä koulussa että harrastukisssa useampia.
Tytöt... Nuorena se jo alkaa. :(