Ottaisitko töihin ihmisen joka lähettää avoimen työhakemuksen ja ilmoittaa voivansa tulla töihin työllistämistuella?
Niin ettei firmalle tule mitään kuluja. Uhka vai mahdollisuus?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun alaisiani ei työkkärin tuella lompsi työnhakuun, eikä minulla ole alaa osaamattomille mitään työtä annettavaksi. Mutta sinänsä arvostan kyllä yrittämistä. Sen työnhakija ehkä silti kannattaisi kumminkin ilmaisuuden sijasta markkinoida osaamista ja hyvää asennetta, ettei tule ihan kyykytetyksi ja hyväksikäytetyksi...
Palkkatuen idea on juurikin se, että muuten heikosti työllistyvä pääsee näyttämään kykynsä työntekoon yritykseen huokeammalla. Riski työnantajalle on siis pienempi.
Kyllä ymmärrän sen - silti kunnollinen työntantaja haluaa palkata jonkun ennen kaikkea sen tyypin hyvyyden takia, ei siksi että saa ilmaista työvoimaa... jälkimmäiset eivät on sen duunarin kannalta ihan niitä valioimpia työpaikkoja, kai sen ymmärrät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun alaisiani ei työkkärin tuella lompsi työnhakuun, eikä minulla ole alaa osaamattomille mitään työtä annettavaksi. Mutta sinänsä arvostan kyllä yrittämistä. Sen työnhakija ehkä silti kannattaisi kumminkin ilmaisuuden sijasta markkinoida osaamista ja hyvää asennetta, ettei tule ihan kyykytetyksi ja hyväksikäytetyksi...
Palkkatuen idea on juurikin se, että muuten heikosti työllistyvä pääsee näyttämään kykynsä työntekoon yritykseen huokeammalla. Riski työnantajalle on siis pienempi.
Kyllä ymmärrän sen - silti kunnollinen työntantaja haluaa palkata jonkun ennen kaikkea sen tyypin hyvyyden takia, ei siksi että saa ilmaista työvoimaa... jälkimmäiset eivät on sen duunarin kannalta ihan niitä valioimpia työpaikkoja, kai sen ymmärrät?
No, kertokaa arvon työnantajat TE-palveluiihin, jotta ei noita palkkatuki-työllistettyjä kukaan halua. Pääsevät vähän pisempään työttömänä olleet lusmuilemaan ihan rauhassa, ilman että tarttee töiden hakemisesta stressata. Pitkäaikaistyöttömiähän te ette edelleenkään halua, koska ovat olleet pitkään työttöminä. Samalla voidaa unohtaa tää uus aktiovointimalli, kun kerrotte ettette kuitenkaan palkkaa ketään, joka on pakotettu hakemaan töitä tukien leikkauksen uhalla. Kaikki voittavat, paitsi ne pitkäaikaistyöttömät, jotka vielä haluaisivat töihin. Satuhahmoja ne sellaiset ovatkin. 🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Mistä hakija tietää etukäteen, että hän saa jonkin tuen työhönsä?
Asiat on ensin sovittava TE-toimiston kanssa.
Ja vasta sitten mahdollisen työnantajan kanssa.
Ei sitä työllistämistuen saamista voi työntekijä itse päättää.
No mulla on ainakin TE-palveluista olemassa paperi, että olen oikeuttu työllistämistukeen. Ideana on siis työtä hakiessä esittää se työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työllistämistuki kata kaikkia kustannuksia.
Hakija ainakin väittää, että palkka + sivukulut menisi työkkärin rahoista mutta vain määräajan. Ihan varmaan en tiedä mikä se sellainen tukimuoto on.
Ainoastaan julkishallinnossa ja yhdistyksissä toimii näin, yksityisissä firmoissa ei toimi.
Olin työllistämistuella 11 vuotta sitten. Olisin saanut jatkaa, määräaikaisena, mutta sain muualta paremman ja toistaiseksi voimassa olevan paikan. En ole ollut sen jälkeen työtön. Mutta ihan hyvin voisin ottaa tukityöllistetyn, jos osaaminen sattuu kohdalleen, toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen kuitenkin eli tuki olisi määräajan. Kyllä minä tiedän useita entisiä tukityöllistettyjä, jotka ovat nykyisin oikeissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hakija tietää etukäteen, että hän saa jonkin tuen työhönsä?
Asiat on ensin sovittava TE-toimiston kanssa.
Ja vasta sitten mahdollisen työnantajan kanssa.
Ei sitä työllistämistuen saamista voi työntekijä itse päättää.
No mulla on ainakin TE-palveluista olemassa paperi, että olen oikeuttu työllistämistukeen. Ideana on siis työtä hakiessä esittää se työnantajalle.
Sama juttu. Muistaakseni 1900 euroa kuussa kahdeksaksi kuukaudeksi.
On ikävä olo, kun kukaan ei huoli töihin. Sitten vasta kuitenkin tietää, että pohja on tullut vastaan, kun kukaan ei huoli edes melkein ilmaiseksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin, jos on kyvykkään oloinen.
Palkkatukeen on oikeutettu aikaisintaan vuoden työttömyyden jälkeen. Miksi kyvykäs joutuisi olemaan vuoden työttömänä?
Jos on osaava ja/tai kehityskelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vasta kuitenkin tietää, että pohja on tullut vastaan, kun kukaan ei huoli edes melkein ilmaiseksi. :D
Minulle ei vastata edes palkatonta työkokeilupaikkaa kysyessä. Varmaan punainen vaate tuo vitosella alkava ikä ja muutaman vuoden jatkunut työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukeen on oikeutettu aikaisintaan vuoden työttömyyden jälkeen. Miksi kyvykäs joutuisi olemaan vuoden työttömänä?
Tietosi ei pidä paikkaansa ja joillakin ei vain käy tuuri. Itse esimerkiksi olin pariin otteeseen haasattelussa ja olin parhaillaan lähes sadasta hakijasta 1. varalla. Työttömänä on vaikea päästä näyttämään kykyjään ja juuri tuo asennevamma, mitä sinäkin viljelet vaikeuttaa työn saantia työttömänä.
On ihmisiä, jotka eivät ole koskaan olleet työttömänä, mutta silti ovat töissään huonoja. Suomessa ei vaan ole helppo sanoa irti, jos joku on osaamaton ja laiska, jos tekee kuitenkin jotain joskus eikä ole epärehellinen.
Minulla on nykyään työpaikka ja olen helvetin paljon parempi kuin moni kilpailijoilla samaa työtä tekevä, joka ei ole koskaan ollut työtön. Meidän alalla tehdään näkyvää työtä ja työn jäljestä sen näkee. Olen myös nopea ja tehokas, monenkin muunkin kuin itseni mielestä.
Työskentelen julkisella sektorilla ja olen haastatellut ja valinnut usein ihmisiä työllistämistuella töihin. Usein saatu hyviä työntekijöitä. Välillä myös huonoja, mutta se on ollut silloin haastattelijan moka, että otettu väärä henkilö väärään työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse et ole kovinkaan kyvykäs, kun et osaa ottaa asioista selvää. Nykyään ei ole enää mitään määräaikaa, vaan ehdot on näin:
Työttömälle työnhakijalle voidaan myöntää palkkatukea, jos TE-toimisto arvioi työttömyyden johtuvan ammatillisen osaamisen puutteista ja palkkatuetun työn parantavan hänen ammatillista osaamistaan ja mahdollisuuksiaan työllistyä avoimille työmarkkinoille.
Työttömälle työnhakijalle, joka on täyttänyt 60 vuotta, voidaan myöntää palkkatukea, jos hän on ollut yhtäjaksoisesti työttömänä vähintään 12 kuukautta juuri ennen palkkatuen myöntämistä.
Työttömälle työnhakijalle voidaan myöntää palkkatukea tilanteessa, jossa TE-toimiston arvion mukaan henkilön vamma tai sairaus vaikuttaa työskentelyyn tarjolla olevassa työtehtävässä olennaisesti, pysyvästi tai pysyväisluonteisesti.
Aiemmin tuki meni niin, että se nousi työttömyyden pitkittyessä ja vajaakuntoisesta sai isompaa kuin muista. Minimi oli silloin 5 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietosi ei pidä paikkaansa ja joillakin ei vain käy tuuri. Itse esimerkiksi olin pariin otteeseen haasattelussa ja olin parhaillaan lähes sadasta hakijasta 1. varalla. Työttömänä on vaikea päästä näyttämään kykyjään ja juuri tuo asennevamma, mitä sinäkin viljelet vaikeuttaa työn saantia työttömänä.
On ihmisiä, jotka eivät ole koskaan olleet työttömänä, mutta silti ovat töissään huonoja. Suomessa ei vaan ole helppo sanoa irti, jos joku on osaamaton ja laiska, jos tekee kuitenkin jotain joskus eikä ole epärehellinen.
Minulla on nykyään työpaikka ja olen helvetin paljon parempi kuin moni kilpailijoilla samaa työtä tekevä, joka ei ole koskaan ollut työtön. Meidän alalla tehdään näkyvää työtä ja työn jäljestä sen näkee. Olen myös nopea ja tehokas, monenkin muunkin kuin itseni mielestä.
Samaa mieltä! Itse olen vakitöissä, joten en puhu omaa häntää nostaakseni, mutta kyllä on monesti ihan tuurista kiinni, että onnistuuko saamaan sen ekan hyvän työpaikan, mistä on sitten hyvä ponnistaa ja vaihtaa seuraavaan työhön. Työttömänä on paljon kelpo työntekijöitäkin.
Jossakin on vikaa, jos ei työllisty ilman tukia. Yleensä vika on hakijassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse et ole kovinkaan kyvykäs, kun et osaa ottaa asioista selvää. Nykyään ei ole enää mitään määräaikaa, vaan ehdot on näin:
Työttömälle työnhakijalle voidaan myöntää palkkatukea, jos TE-toimisto arvioi työttömyyden johtuvan ammatillisen osaamisen puutteista ja palkkatuetun työn parantavan hänen ammatillista osaamistaan ja mahdollisuuksiaan työllistyä avoimille työmarkkinoille.
Työttömälle työnhakijalle, joka on täyttänyt 60 vuotta, voidaan myöntää palkkatukea, jos hän on ollut yhtäjaksoisesti työttömänä vähintään 12 kuukautta juuri ennen palkkatuen myöntämistä.
Työttömälle työnhakijalle voidaan myöntää palkkatukea tilanteessa, jossa TE-toimiston arvion mukaan henkilön vamma tai sairaus vaikuttaa työskentelyyn tarjolla olevassa työtehtävässä olennaisesti, pysyvästi tai pysyväisluonteisesti.
Aiemmin tuki meni niin, että se nousi työttömyyden pitkittyessä ja vajaakuntoisesta sai isompaa kuin muista. Minimi oli silloin 5 kuukautta.
Kaikki tuokin on harkinnanvaraista. Minulle myönnettiin palkkatuki muistaakseni 55-vuotiaana "erukäteen" siten, että voisin käyttää sitä syöttinä työnhaussa. Vammaa tai sairautta minulla ei ole, mutta erittäin konstikas tausta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monenlaisia syitä. Minulla ikä tuli vastaan sinä vuonna, kun se alkoi viitosella. Omalla alallani palkkataulukosta näkee helposti, kenet kannattaa palkata ja kenellä on liikaa kokemusta. Työtä on myös helppo teettää ammattitaidottomilla erityisen halvalla. Muilla aloilla tiedetään, että ei kannata palkata ihmistä, joka lähtee omalle alalleen viivana, jos työtä löytyy.
Olet selkeästi asennevammainen yrittäjä.
Meissä työttömissä on toki monenlaisia,mutta meitä motivoituneita, työhaluisia ja koulutettujakin on. Alanvaihtajia,jotka hakevat mitä tahansa työtä,kokeillen kepillä jäätä.
Kaikilla ei ole tarkoitus lorvia korvauksilla, mutta tämä sinun aloitus kertoo jo yleisen asenteen.
Uhkako?? No ota haastatteluun,sitten näet.
Koeaika koskee myös palkkatuella tulijaa....
Varmaan se auttaa jos osaaminen muuten kohdallaan työpaikkaan.
Supertärkeää on avoimissa hakemuksissa kertoa mitä jo osaa tai jos on työkokemusta tai koulutusta niin se. Ihmeen paljon tulee avoimia hakemuksia missä ei ole
mitään tietoa mihin tarttua. Pelkkä ilmoitus että haluaa Tehdä mitä vaan työtä. Ei kukaan ryhdy soittelemaan avoimen hakemuksen lähettäjän perään pelkkien yhteystietojen perusteella.
No työllistämistuen nimellä tuo on joskus aikanaan ollut.
Ehkä te ootte vaan liian nuoria...