Miten tukea poikaa, ettei kiusata yläasteella?
Ujo poikamme siirtyy syksyllä ylä-asteelle. Olen kuullut, että koulussa esiintyy kiusaamista. Pelkään, että arka poikamme joutuu kohteeksi. Miten tätä voisi etukäteen ehkäistä? Miten pitäisi pukeutua ja käyttäytyä tms.
Kommentit (33)
Olisiko kannattanut laittaa ns. johtajatyyppien kouluun ts. pelaamaan lätkää.
Kaikkia kiusataan mutta jos jää porukan ulkopuolelle, niin heti koulunvaihto.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:28"]
[/quote]
Ei ikinä. Täällä päin ne pahimmat kiusaajat ovat juuri noita lätkäpentuja. Laji kerää pariinsa näitä häiriintyneitä, sadistisia tapauksia. Ja yleensä vanhemmatkin on näitä samansuuntaisia ääliöitä, joiden kanssa on ihan turha keskustella lastensa häiriökäyttäytymisestä. Eli ovat itse olleet samanlaisia aikoinaan.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:37"]
[/quote]
Ei ikinä. Täällä päin ne pahimmat kiusaajat ovat juuri noita lätkäpentuja. Laji kerää pariinsa näitä häiriintyneitä, sadistisia tapauksia. Ja yleensä vanhemmatkin on näitä samansuuntaisia ääliöitä, joiden kanssa on ihan turha keskustella lastensa häiriökäyttäytymisestä. Eli ovat itse olleet samanlaisia aikoinaan.
[/quote]
Eipähän kiusata ja saavat useasti parhaat naisetkin.
Jatkavatko samat luokkakaverit hänen kanssaan? Onko hänellä nyt hyviä kavereita? Hyvät kaverit suojaavat kiusaamiselta. Yksinäinen joutuu helpommin uhriksi. Ujo ei välttämättä joudu uhriksi, mutta saattaa joutua hieman helpommin. Kiusaaminen on hankala ilmiö, sitä on hankala ennustaa.
Vaikea myös sanoa, olisiko pukeutumisella tai tietynlaisella käyttäytymisellä vaikutusta. Mutta jos pukeutuu kuten muutkin, se ei sitten ainakaan aiheuta erottautumista. Mutta pitääkö omat mieltymykset uhrata tällaisen yhdemukaisuuden alttarille, on toinen asia. Toisaalta nuorten pukeutuminen on aika yhdenmukaista ilman sen kummempaa miettimistä.
Ujous on piirre, joka tulee esiin tietyissä tilanteissa. Aika monetkin ovat ujoja, eikä ujoudessa ole mitään ongelmaa. Ainoastaan jos lähipiirissä on henkilöitä, jotka etsivät niitä, joita haluaisivat alistaa, ujo voi tuntua helpolta kohteelta.
Mutta älä pelottele poikaa etukäteen. Se toisi ahdistusta. Ole herkällä korvalla. Jos kiusaamista alkaa ilmetä, ota kouluun yhteyttä.
Onko poikaasi kiusattu alakoulussa? Miksi kaiken kaikkiaan arvelet, että häntä alettaisiin kiusata? Ujous ei yleensä aiheuta sitä.
Pukeutumisen kanssa tyylitajua ja värisilmää. Ei vain jotain, mikä sattuu sopimaan päälle ja olemaan tarjouksessa (kuten itse sain lapsena vaatteeni). Hiukset siistit ja muodinmukaiset, ei ns. "äidin leikkaamat" ellei ole ammattiparturi. Onko pojalla joku harrastus, mistä tykkää ja on hyvä siinä? Jos ei, niin suosittelen että hankkisi.
Onko teillä vanhemmilla hyvä itsetunto? Mietin vaan, että jos vanhemmat ei pidä itseään "minään" niin miten luulet että lapsi kehittäisi itselleen hyvän itsetunnon...?
Jos kiusaamista ilmenee, siihen pitää puuttua heti, kiusaajan vanhempiin yhteydet ja todella poliisi tarvittaessa. Mua kiusattiin koko ala-aste, kiusaamisen organisoi yksi ja ainut henkilö, kun hän oli poissa koulusta, kukaan ei kiusannut. Valitettavasti perheoloni eivät olleet kotona kaikista parhaimmat, minut jätettiin ikäänkuin pärjäämään yksin piinaajani kanssa, toinen vanhemmistani vain tokaisi jo aikuisiällä asiasta puhuessani että "no olisit vetänyt turpaan", tarkoittaen kiusaajia. :( Pääsin kuitenkin yläasteelle toisen kunnan alueelle ja siellä sain käydä kouluani rauhassa, kukaan ei enää kiusannut sen jälkeen.
Itse pukeudun edelleenkin blankkoihin vaatteisiin, niistä on vaikea kiusata, kun ei niissä ole mitään mihin tarttua. Lisäksi pistä poika johonkin itsepuolustuskurssille, niin ainakin osaa pitää puoliaan, jos tulevat tönimään.
Meillä ei mennyt ehkä taiteen sääntöjen mukaan mutta kun mikään muu ei tehonnut... Pikkuveljeäni kiusattiin yläasteella erään tietyn henkilön toimesta pitkään. Opettajat ei puuttunut ja poliisia ei kiinnostanut vaikka tämä kiusaaja mm hyppäsi veljeni murtuneen jalan päälle ja se murtui pahemmin. Minä sitten kävin vähän pyörittelemässä tätä kiusaajaa ja sanoin että jos ei lopu tähän paikkaan niin hän saa varoa liikkuessaan jatkossa. Kummasti loppui. Hyi mikä mätäpaise, isänsä on vielä tunnettu poliitikko ja lapsille ei jää aikaa, kaikki lapset samanlaisia siinä perheessä.
Käske antamaan samalla mitalla takas,ei ne kauan viiti kiusata ku huomaavat ettei kannata.Heikkojen ja hiljaisten päälle käydään kiusaajat saa kiksejä siitä et huomaavat et kiusattavaan sattuu ja hänen mielenterveytensä järkkyy.Ei saa ainakaan näyttää ulospäin et kiusaaminen satuttaa se vain lisää kiusaajien intoa kiusata.Jos lapsi kärsii niin vaihto toiseen kouluun on parempi lapsen kannalta,kiusaamiseen ei opettajilla oo paljon mahkuja puuttua,jos on sana sanaa vastaan eikä näyttöä kiusaamisesta.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:58"]Käske antamaan samalla mitalla takas,ei ne kauan viiti kiusata ku huomaavat ettei kannata.Heikkojen ja hiljaisten päälle käydään kiusaajat saa kiksejä siitä et huomaavat et kiusattavaan sattuu ja hänen mielenterveytensä järkkyy.Ei saa ainakaan näyttää ulospäin et kiusaaminen satuttaa se vain lisää kiusaajien intoa kiusata.Jos lapsi kärsii niin vaihto toiseen kouluun on parempi lapsen kannalta,kiusaamiseen ei opettajilla oo paljon mahkuja puuttua,jos on sana sanaa vastaan eikä näyttöä kiusaamisesta.
[/quote]
Tuo ensimmäinen lause pitää niin paikkansa. On kuin ei kuulisi jos huudellaan, jos naaman eteen tullaan nälvimään niin verbaalisesta lahjakkuudesta on hyötyä ja antaa vaan palaa samalla mitalla takaisin. Jos käyvät käsiksi niin nyrkkiä naamaan tai polvea jalkoväliin, tepsii niin tytöille kuin pojille. Ei saa näyttää ottavansa puheista itseensä, se loppuu kun kiusaaja tajuaa ettei uhria liikuta.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 15:26"]Huolettaako ketään, ettei oma lapsi vain ryhtyisi kiusaajan peesariksi? Tästäkin kannattaa puhua, vaikka eihän ne nuoret usko kuin sitä vertaislaumaa. Täällä kasvaa luvattoman heikkoluonteisia pentuja, sori vaan.
[/quote]
Juuri näin!!! Keskimääräiseltä koululuokalta löytyy vain muutama kiusatun puolustaja. Loput mahdollistavat toiminnan joko olemalla kuin eivät mitään huomaisikaan tai sitten rohkaisemalla kiusaajaa sivusta naureskelemalla.
Akat täällä vastailevat, vaikka eivät tiedä pienen pojan elämästä mitään. Millään hiuksilla, vaatteilla ja muilla skeidoilla ei ole merkitystä. Ainoastaan kovat nyrkit estävät kiusatuksi tulemisen.
Poika välittömästi painiin, nyrkkeilyyn, jujutsuun, karateen tai mihin vaan vastaavaan. Jo se maine, että harrastaa jotain tuollaista vähentää kiusaajien intoa huomattavasti. Sitten, jos aletaan kiusaamaan, niin vanha kunnon luu-5 lopettaa kiusaamisen samantien.
itse olin lapsena jonkun verran kiusattu. kuvittelin juurikin, etten ikinä voi antaa takaisin, ja että mun pitää olla sanallisten loukkauksien "yläpuolella". minut oli kasvattu hiljaiseksi ja heikkoitsetuntoiseksi. vasta myöhemmin ymmärsin kuinka tärkeää on avata suunsa jossain vaiheessa noissa tilanteissa. kolmesta syystä. ei ole hyvä että kiusaajat saa jatkaa täysin estoitta. välinpitämättömyys toimii vain jos se on aitoa. ja toiseksi, ei saa ottaa uhrin identiteettiä ts. "mun on vaan kestettävä hiljaa kaikki mikä tulee". se syö ihmistä sisältä. ja kolmanneksi on hyvä kyllä vähän testata omien sanojensa tehoa, ja katsoa miten helppoa on loukata ihmisiä. se tavallaan riisuu muiden sanojen tehoa omassa mielessä, kun huomaa kuinka helppoa on päästää suustansa mitä tahansa, vain loukatakseen. ja pitää itse oppia säätelemään vihaansa ja purkauksiaan, olen myöhemmin antanut tulla "täydeltä laidalta" tilanteissa, jossa vähempikin olisi riittänyt.
ja ne kaverisuhteet on kyllä tärkeitä, ihan yksin olevaa on paljon helpompi kiusata.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:37"]
[/quote]
[/quote]
Eipähän kiusata ja saavat useasti parhaat naisetkin.
[/quote]
Tämä muuten kertoo naisista kaiken oleellisen.
[/quote]
No voi järki sentään. Tämä kertoo vaan sen että on olemassa myös sellaisia bimboja mutta naisista yleensä se ei kerro paskaakaan, jokainen kun erillainen yksilönsä.. Tyhmää stereotypista yleistämistä
Viet joka aamu pojan kouluun saatat luokan ovelle saakka.
Laita poika itsepuolustuskurssille tai jonnekin missä oppii pitämään puolensa. Nynnyjä vedätetään kouluissa aina.
Aika vähän kiusaamiselle voi etukäteen tehdä. Kiusaajat kyllä selvittävät hyvin nopeasti ne, joita voi kiusata seuraamuksetta. Tärkeintä on puuttua kiusaamiseen mahdollisimman nopeasti. Yhteistyö koulun kanssa lienee tässä se tärkein vaikuttamiskeino. Kiusaamistilanteissa voi tietysti olla yhteydessä kiusaajien vanhempiin ja järeimpänä keinona on sitten rikosilmoitus, jos touhua ei muuten saada kuriin.