Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paasto raskauden aikana

Vierailija
15.02.2015 |

Oletteko (kevyt)paastonneet raskauden aikana? Itse olen rv 11 ja tarkoitus olisi paastota sillain, että aamupalan jälkeen pelkkiä nesteitä (lähinnä hanavettä + kivennäisvettä) iltapäivään esim.15-16 asti. Sitten kevyt ruoka + iltapala. Nyt en vielä voi pahoinvoinnin takia aloittaa, mutta ensi viikolla tai sitä seuraavana olisi tarkoitus. Ajattelin tehdä noin viikon ajan, sitten viikko pari taukoa ja taas. Varmasti näin alkuraskaudesta onnistuu, mutta entä sitten raskauden puolivälin jälkeen.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koet tarvetta paastota raskauden aikana?

Vierailija
2/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:14"]

Oletteko (kevyt)paastonneet raskauden aikana? Itse olen rv 11 ja tarkoitus olisi paastota sillain, että aamupalan jälkeen pelkkiä nesteitä (lähinnä hanavettä + kivennäisvettä) iltapäivään esim.15-16 asti. Sitten kevyt ruoka + iltapala. Nyt en vielä voi pahoinvoinnin takia aloittaa, mutta ensi viikolla tai sitä seuraavana olisi tarkoitus. Ajattelin tehdä noin viikon ajan, sitten viikko pari taukoa ja taas. Varmasti näin alkuraskaudesta onnistuu, mutta entä sitten raskauden puolivälin jälkeen.

[/quote]

en todellakaan ole! Paastossa/ ja laihduttaessa kehosta vapautuu myrkkyjä, jotka vahingoittavat sikiötä. Oletko anorektikko? Normaali ihminen ei kai vaarantaisi lapsensa terveyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei.

Vierailija
4/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paaston ideahan on pistää myös myrkyt liikkeelle kehosta, pystytkö olemaan varma ettei nuo myrkyt mene sinun vauvaasi? Et pysty. Toivottavasti olet provo.

Vierailija
5/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis syönhän aamiaisen, juon nesteitä ja päivällisen + iltapalan. Eiköhän lapselle ole enemmän haittaa ylensyövästä liikkumattomasta äidistä? En ole anorektikko, hoikka nainen ja kolmatta odotan. Olen ollut onnekas kun olen voinut aina liikkua ihan synnytykseen asti ja haluan nytkin pitää kunnostani huolta raskauden aikana. Eri asia olisi rankka paastp, johon en tietty rupeaisi. ap

Vierailija
6/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet hoikka, miksi ihmeessä paastoaisit?

Vierailija
7/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jollet paastoa, olisit muuten ylensyövä ja liikkumaton? voit keventää ruokavaliota kasviksilla ja marjoilla, mutta kysy nyt terkkarilta ensin...

Vierailija
8/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:25"]Siis syönhän aamiaisen, juon nesteitä ja päivällisen + iltapalan. Eiköhän lapselle ole enemmän haittaa ylensyövästä liikkumattomasta äidistä? En ole anorektikko, hoikka nainen ja kolmatta odotan. Olen ollut onnekas kun olen voinut aina liikkua ihan synnytykseen asti ja haluan nytkin pitää kunnostani huolta raskauden aikana. Eri asia olisi rankka paastp, johon en tietty rupeaisi. ap
[/quote]

Just joo. Etkö voi pitää huolta kunnostasi ja vauvastasi liikkumalla ja syömällä terveellisesti?? Miksi pitää paastota, sitä en ymmärrä.

Vierailija
9/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä neuvolassa mitä mieltä ovat. Jos on ihan ok, niin tuskin estelevät. Epäilen kyllä aika vahvasti että olisi ok, ihan maalaisjärjellä...

Vierailija
10/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paasto ole vain ylipainoisille! :D
Mutta en itsekään suosittele tietoista paastoamista (mullakin jonkinlainen paasto aina kai päällä, kun syön vaan 3x/pvässä)

Vierailija
11/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:30"]Ei paasto ole vain ylipainoisille! :D
Mutta en itsekään suosittele tietoista paastoamista (mullakin jonkinlainen paasto aina kai päällä, kun syön vaan 3x/pvässä)
[/quote]

No ei, mutta nyt olikin kyse paastoamisesta raskaana. Tuskin on ihan ok.

Vierailija
12/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkoitus ole laihduttaa. Paastosta saan energiaa itselleni. En paastoa mitenkään rankasti. Useissa maissa on normaalia, että syödään kolmesti päivässä. Toki syön muutenkin terveellisesti ja tätä paastoa, kevyttä ja rankempaa olen harrastanut aika pitkään.

Ei ole ylensyövä, jos ei paastoa. Tätä en tarkoittanut. Nykyään kuitenkin syntyy paljon isokokoisia lapsia, koska äidit liiankin "hyvällä" ravinnolla. En aio kysyä asiaa terkkarilta. Ja tämä kestää siis noin viikon ja voin halutessa jatkaa sitten tauon jälkeen. ap

Vierailija
13/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:37"]

Ei tarkoitus ole laihduttaa. Paastosta saan energiaa itselleni. En paastoa mitenkään rankasti. Useissa maissa on normaalia, että syödään kolmesti päivässä. Toki syön muutenkin terveellisesti ja tätä paastoa, kevyttä ja rankempaa olen harrastanut aika pitkään.

Ei ole ylensyövä, jos ei paastoa. Tätä en tarkoittanut. Nykyään kuitenkin syntyy paljon isokokoisia lapsia, koska äidit liiankin "hyvällä" ravinnolla. En aio kysyä asiaa terkkarilta. Ja tämä kestää siis noin viikon ja voin halutessa jatkaa sitten tauon jälkeen. ap

[/quote]

Eli saat paastosta energisen olon itsellesi? Käsitäthän että vauvasi ei toimi samalla tavalla, hän ei tule "energiseksi" sinun paastostasi. Kehittyvä sikiö tarvitsee tasaisesti energiaa. Liian vähäinen energian ja ravinteiden saanti voi haitata kehitystä. Vaikka kyse olisikin melko lyhyestä ajasta päivän aikana, mikis haluat riskeerata? Lapsesta ei tule lihavaa jos syöt normaalisti pieniä annoksia sopivin väliajoin, ja liikut vielä päälle. Liian pienikokoisena syntynyt lapsi voi kärsiä ja altistua todennäköisemmin monille sairauksille. Onko tämä kaikkia sen energisen olon arvoista?

Vierailija
14/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 vielä lisää, että vaikka monissa muissa maissa on tapana syödä vain kolme kertaa päivässä, ei se tee asiasta terveellistä ja "parasta tapaa" toimia.

Vierailija
15/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:37"]Ei tarkoitus ole laihduttaa. Paastosta saan energiaa itselleni. En paastoa mitenkään rankasti. Useissa maissa on normaalia, että syödään kolmesti päivässä. Toki syön muutenkin terveellisesti ja tätä paastoa, kevyttä ja rankempaa olen harrastanut aika pitkään.

[/quote]

Oletko sattunut kuulemaan siitä, että liian niukalla ruokavaliolla olleiden äitien lapsilla on sen vuoksi suurempi riski ylipainoon?
Sulla selvästi joku ihme pakkomielle tuohon paastoon, joten anna palaa vaan. Eipä onneksi vaikuta mun elämään mitenkään.

Vierailija
16/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa paastota raskauden aikana, se on selvä asia. 
Jos paaston tarkoituksena on nimenomaan kevyt, terveempi ja energisempi olo, suosittelen ennemmin että alat tekemään esimerkiksi kevyitä kasvissosekeittoja päivisin. Noita on elimistön helppo pilkkoa ja ainakin itse voin hyvin ns. keittopaastolla jolloin en varsinaisesti paastoa vaan syöin säännöllisesti ja ihan hyvin.

Huolehdi ravintoaineiden ja vitamiinien saannista kuituja unohtamatta, ja syö säännöllisesti. Varsinkin raskauden aikana verensokerit tippuu herkästi ja siitä tulee huono olo. On tärkeää syödä useasti.

Se on kuitenkin hyvä asia että on kiinnostunut pitämään itsestään huolta ja hyvässä kunnossa myös raskauden aikana. 

Vierailija
17/17 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no ei tuo minusta kovin radikaalilta kuulosta, riippuen siitä miten aikaisin syöt aamupalan ja millaisen, ja mikä on se iltapäivän kevyt lounas ja iltapala. Vähältä kuulostaa mutta ei nyt ihan mahdottomalta, moni varmaan syö samalla lailla vähän esim. kiireen tai pahoinvoinnin vuoksi.

Pari juttua silti:

- Raskausaikainen kalorien rajoittaminen voi vaikuttaa sikiöön epigeneettisesti siten, että hänen geeninsä kytkeytyvät "nälänhätätilaan", että hän selviäisi niukassa ympäristössä. Syntymän jälkeen hän onkin yltäkylläisyydessä, saattaa seurata elinikäisiä painonhallintaongelmia. Jääkö sulla kalorit kulutuksen alle?

- Normaalipainoinen lisääntymisikäinen nainen ei ole paras tyyppi pätkäpaastoamaan, hormonitoiminta on herkkä. Ylipainoiset, menopaussin käyneet ja miehet on eri asia. Sulla ei tuossa montaa tuntia ole paastoa, mutta toisaalta olet raskaana. Myös se mikä useissa maissa on normaalia, ei välttämättä olekaan normaalia raskaana oleville, ja jos et ole syvällä siinä kulttuurissa et voi tietää miten on, syövätkö raskaana olevat ja äidit kuitenkin pitkin päivää vähän samalla kun syöttävät lapsia, vaikka muut aikuiset eivät söisikään. Ja aiot pitää useamman päivän peräkkäin, miksi?

- Jos saat paastosta energiaa, oletko varma ettei se vaikutus ole korvien välissä? Jos onkin kyse projektista ja hallinnan tunteesta tai vastaavasta, eikä se vaikutus johdukaan suoraan paastosta? Silloin voit saada sen hallinnan tunteen muutenkin, kunhan työstät asian sopivaan muotoon päässäsi. Entä jos pitäisit muuten saman linjan, mutta lisäisit vaikka ison salaatin tai marja-pähkinä-annoksen lounaan kohdalle? Käyttäisit sen itsekurin siihen että syöt paljon tuoreita kasviksia, pidät ruoka-ajat ja juot vettä.