Vauva hautajaisiin
Mieheni isoisän sisko (jota mieheni ei ollut tavannut vuosiin) kuoli viime viikolla ja minut ja 3kk:n ikäinen tyttäremme yritetään pakottaa muistotilaisuuteen. Onko vastaavanlaisia kokemuksia?
Kommentit (29)
En ottanut arkaa kaksivuotiasta isäni hautajaisiin. En menisi vauvankaan kanssa.
Ottakaa syrjäinen paikka josta pääsee livahtamaan vauvan kanssa eteiseen
Vauvan kanssa voi hyvin mennä. Eihän noin pieni vielä ymmärrä missä ollaan ja mitä tapahtuu.. Mukaan vaan.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:06"]Vauvan kanssa voi hyvin mennä. Eihän noin pieni vielä ymmärrä missä ollaan ja mitä tapahtuu.. Mukaan vaan.
[/quote]
Jep, näin juuri! Toisin kuin kävelevä pikku taapero joka ihmettelee itkeviä ihmisiä ympärillään.
Ymmärtäisin jos edesmennyt olisi läheinen perheellemme, niin olisin tietysti mukana tukemassa miestäni. Kyse on kuitenkin etäisestä ihmisestä, jota en itsekään koskaan tavannut. Tuntuu ikävältä viedä hampaita tekevä lapsemme päiväuniaikaan ensin kirkkoon urkumekkalaan, sitten kirkkomaalle ja vielä kahvitukseen. Täytyy nyt vielä keskustella ja miettiä miehen kanssa asiaa.
Olisihan se kauheata käyttää tuohon muutama tunti!
Vauvat tuovat ihmisille surussa lohtua pelkällä läsnäolollaan ja siksi vauvoja pitäisi olla hautajaisissa. Mikäänhän ei sinua kuitenkaan velvoita.
En usko, että aloittaja tarkoittikaan vauvalle koituvan tilaisuudesta traumoja. Minä ainakin ymmärsin tekstisi niin, että aika "turhaan" sekoittaa vauvan unirytmejä tuntemattoman ihmisen vuoksi. Jos hampaitakin tulossa. Itse en veisi kun kyse ei ole perheellenne läheisestä ihmisestä. En veisi minkään ikäistä lasta. Tuskin vauvanne saa nukuttua normaaliin tapaan ja hänelle tulisi vain levoton ja itkuinen päivä
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:06"]
Vauvan kanssa voi hyvin mennä. Eihän noin pieni vielä ymmärrä missä ollaan ja mitä tapahtuu.. Mukaan vaan.
[/quote]
Mua ei juurikaan pelottaisi mitä vauva ymmärtäisi ja ei ymmärtäisi, vaan se, että se saisi itkupotkutraivarit ja huutaisi koko toimituksen.
Jos et AP halua mennä sinne, niin älä mene. Jos haluat mennä, niin mene, mutta mene tosiaan johonkin syrjäiseen paikkaan mistä pääsee liukenemaan nopeasti pois jos tarvii.
Eihän 3kk ikäisellä mitään unirytmiä ole
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:16"]
Vauvat tuovat ihmisille surussa lohtua pelkällä läsnäolollaan ja siksi vauvoja pitäisi olla hautajaisissa. Mikäänhän ei sinua kuitenkaan velvoita.
[/quote]
jep, vauvat ja lapset ovat sellanen "elämä jatkuu" -symboli!
No jo on itsekkyys huipussaan. Miksei pienen vauvan kanssa voi mennä hautajaisiin? Vai onko kyse siitä että ne on hautajaiset? Menisitkö jos ne olisikin häät? En ymmärrä, ollenkaan.
Meidän vauvalla ainakin on jo muodostunut unirytmi ja hän on ensi viikolla 2kk. Itse en menisi vauvan kanssa hautajaisiin jos edesmennyt ei ole läheinen. Tuskin kukaan loukkaantuu jos jäätte pois.
Täällä aloittaja vastaa, että tottakai menisin hautajaisiin ja häihin jos kyseessä edes jotenkin tutut ihmiset/ihminen. Nyt on kuitenkin kyse täysin vieraasta henkilöstä ja kaipasin vastaavanlaisia kokemuksia. Älkääpä siis hermostuko ja turhaan moittiko itsekkääksi. Tässä ajattelin vain lastamme, en itseäni :)
Mun mielestä ihmisillä on todella outoja ajatuksia hautajaisista.
- ei vauvoja missään nimessä
- ihmiset itkee hysteerisenä tunnista toiseen aiheuttaen vaivautuneisuutta muissa
- hautajaisiin mennään vain jos elävä on pitänyt kuollutta läheiseä
Itse ajattelen, että kaikki ovat tervetulleita hautajaisiin niin vauvat kuin vaaritkin. Kirkossa surraan ja kahvitilaisuus voi parhaimmillaan olla hetki jossa tutustutaan sukulaisiin. Itse olen tutustunut useisiin miehen sukulaisiin hautajaisissa kun muuten ei olla tavattu. Eräissä hautajaisissa esiteltiin vainajan elämään hauskoilla kertomuksilla ja opin tuntemaan sukuani paremmin. Itse pidän sukua tärkeänä ja osallistun kaikkiin tilaisuuksiin mihin kutsu käy, mitä kaukausempi sukulainen sen parempi.
Minä menisin vauvan kanssa vasta kahvitukseen. Hänet voi laittaa siksi aikaa johonkin toiseen huoneeseen nukkumaan ja itse voit rauhassa osallistua "seurusteluun"
Olen joutunut menemään hautajaisiin ensin 7kk vauvan kanssa ja sitten 2v5kk ja 3kk lasten kanssa. Vietiin kukat arkulle ja sen jälkeen hautausmaalle kävelemään loppuajaksi, sitten kahvitukseen.
Eka kerta oli 2kk vauvan hautajaiset, oli aika outo olo olla oman vauvan kanssa siellä, kun suurin osa ihmisistäkin oli tuntemattomia. Toinen kerta oli mieheni isän hautajaiset, päivä oli ennätyshelteinen, vauva valvottanut koko 3kk, toisella uhmaikä, paikkakin oli monen sadan kilometrin päässä kotoamme, joten junareissut vielä päälle. Olisin halunnut jäädä kotiin lasten kanssa, jotka eivät tuota vaariaan edes olleet ehtineet nähdä kuin toinen kerran, toinen ehkä neljästi, mutta mieheni mielestä oli pakko lähteä mukaan...
Ihan itseäsi tuossa ajattelet sillä edessä olisi ärsyttävä päivä. Vauva pärjäisi kyllä. Mutta pakkohan sinne ei ole mennä.
Miehesi isoisän sisko?! :-O Miksi teidät edes halutaan noin etäisen sukulaisen muistotilaisuuteen? Kerroit vielä, ettei henkilö ollut miehellesikään läheinen
No mikset mene,