Vahinkoraskaus mitä tehdä
Huomasin yllätyksekseni olevani raskaana. Ehkäisy petti ja ikää 35v. Lapset olleet haaveissa mutta pitkä liitto miehen kanssa päättyi hiljattain lapsettomana. Isäehdokkaan kanssa emme ole suhteessa eikä tilanne ole sellainen että tulisimme olemaankaan. Ikää alkaa olla ja olisin todella halunnut lapsia, ongelma on etten pysty lasta kunnolla elättämään ainakaan tällä hetkellä. Eron jäljiltä ollut taloudellisesti vaikeaa, lainaa on jne. Pelkään että jos nyt raskauden keskeytän niin mahdunko myöhemmin ja tuleeko uutta mahdollisuutta. Ajatuksia?
Kommentit (75)
Sossusta saat rahaa vaunuihin ym.Jos haluat lapsen pidät sen,abortti voi viedä mahdollisuuden saada myöhemmin lapsen ei toimenpide riskitön ole varsinkin jos kaavinta joudutaan tekemään.Ikääkin sulla jo on eikä raskautuminen myöhemmin ole itsestään selvyys vaikka 40v ikäisetkin ovat lapsia saaneet.Teet niinku sul on parempi,mut varaudu siihen et jäät lapsettomaksi kokonaan.
Kuulostaa siltä että todella tulet katumaan jos et lasta pidä. Kuuluuhan lapsen isänkin osallistua lapsen elättämiseen.
Siis mietit miehelle kertomista vain rahan kautta....jaahas. Hän on lapsen isä, olisiko sillä mitään merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 11:14"]
Isälle kertomista olen paljon miettinyt. On miespuolinen kaverini/tuttavani jonka kanssa suhde syveni eroni jälkeen, mutta emme seurustele koska toiveemmekin ovat niin erilaiset.
En tiedä tuleeko uutta mahdollisuutta raskauteen ja päätös on tosi vaikea. Mies on töissä mutta ei varakas mitenkään. Taidan tienata enemmän kuin mies mutta itse asun vuokralla, mies omistusasunnossa. Kulunsa hänelläkin tietysti. Eleitä tietysti tarvittaessa saisi varmaan vaikka tuomioistuimen kautta, ei sillä. Eivät ne tietenkään kata kaikkea ollenkaan.
Jos minulla olisi enemmän rahaa, pitäisin lapsen aivan varmasti. En ole huolissani hoitamisesta, uskoisin selviytyväni siitä jotenkin mutta talous tekee tämän mahdottomaksi. Ihan jo se, etten pystyisi maksamaan asumistaan äitiyslomalla enkä pysty tekemään mitään viikonlopputöitä. Tavallaan yh:uuden vastapainoksi talous pitäisi olla kunnossa vaikka jotkuthan selviävät hienosti yksinhuoltajana. Kunnioitan. Minulla on eron jälkeen ollut tosi tiukkaa jo nyt.
Lääkäriaika on tulossa, kun siellä kysytään oletko varma keskeytyksestä... Koko homma ahdistaa. En ole varma mutta koen ettei näillä edellytyksillä pitäminenkään onnistu.
Ap
[/quote]No eikö se miehelle kertominen juuri voisi auttaa. Kai hänkin haluaisi oman lapsen kanssa elää ja olla. Sinä pääsisit tuolloin viikonlopputöihin.
Jos et ole liian kranttu, saat kyllä vauvalle kaikki tarvittavat tavarat käytettynä liki ilmaiseksi. Jos asut vuokralla, asunnon voi vaihtaa halvempaan. Oikeasti, Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa rahan takia abortointi, jos muutoin haluat lapsen, on typeryyttä.
Abortti. Kaikkia ei ole tarkoitettu lisääntymään.
Et sovi vanhemmaksi.
Elarit ja kärryrahat ne varmaan tässä ovat tärkeimmät. Haloo. Ristus.
Kelan elatusmaksu on minimi, n. 150e. Itse on työttömänä alusta asti yh:kai jäänyt ja hyvin jaksaa ja pärjää kun ei tuhlale, kierrättää ja lapsi on maailman ihanin asia jota ei rahassa mitata.
Jos lapsen pidän niin sitten tietysti kerron miehelle. Jos en niin en tiedä onko järkeä kertoa. Elarit ja lapsilisät ovat kai niin minimaalisia etteivät ne tätä muuta isomman mihinkään suuntaan. Tiedän ettei mies haluaisi lasta enää hänen iässään, en tiedä painostaisiko aborttiin, ehkä, ehkei mutta lapsi ei olisi iloinen yllätys. Olen silti miettinyt kertomista oman olon helpottamiseksi.
Minulla on työ, jossa ei ole mahdollisuutta sunnuntaitöihin, joita muuten ehkä voisin ä-lomalla yrittää tehdä. Paljoa halvempaa asuntoa ei pk-seudulta löydy ja muutto maksaa kuitenkin niin ettei siinä olisi mitään järkeä alle vuoden äitiysloman takia. Olen laskurilla tutkinut että äitiysrahat olisivat lähes tonni kuussa vähemmän käteen kuin palkka, joka juuri ja juuri riittää menoihin.
Sitä vastapainona että ikää on joten voi olla että ensimmäinen ja viimeinen mahdollisuus oli tässä.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 11:50"]
Jos lapsen pidän niin sitten tietysti kerron miehelle. Jos en niin en tiedä onko järkeä kertoa. Elarit ja lapsilisät ovat kai niin minimaalisia etteivät ne tätä muuta isomman mihinkään suuntaan. Tiedän ettei mies haluaisi lasta enää hänen iässään, en tiedä painostaisiko aborttiin, ehkä, ehkei mutta lapsi ei olisi iloinen yllätys. Olen silti miettinyt kertomista oman olon helpottamiseksi.
Minulla on työ, jossa ei ole mahdollisuutta sunnuntaitöihin, joita muuten ehkä voisin ä-lomalla yrittää tehdä. Paljoa halvempaa asuntoa ei pk-seudulta löydy ja muutto maksaa kuitenkin niin ettei siinä olisi mitään järkeä alle vuoden äitiysloman takia. Olen laskurilla tutkinut että äitiysrahat olisivat lähes tonni kuussa vähemmän käteen kuin palkka, joka juuri ja juuri riittää menoihin. Sitä vastapainona että ikää on joten voi olla että ensimmäinen ja viimeinen mahdollisuus oli tässä.ap
[/quote]Minusta 300 euroa on iso raha.
1. Pidät lapsen. 2. Et pidä lasta. Kaikki muu selviää kyllä. Itse puntaroit haluatko tehdä lapsen köyhyyteen ja onko siihen oikeasti varaa (usein tuntuu olevan kun haluakin on riittävästi).
On 300 minullekin paljon rahaa mutta ei paikkaisi sitä tonnin vajetta mikä aiheutuisi kun joutuisin olemaan poissa töistä. Lisäksi nuo lapsen rahat tietysti menee lapseen, ei minun lainanlyhennyksiin ym. Haluaisin lapselle kuitenkin mahdollisuuden harrastaa, kunnon vaatteet, hyvää ruokaa jne. Kärsin itse omien vanhempieni köyhyydestä ja riidoista sen takia, enkä voinut mennä esim uimaan koska ei ollut varaa siihen uimamaksuun. Onneksi en uimisesta tykännytkään, mutta herättäähän se koulussa ihmetystä ja lapsi joutuu eriarvoiseen asemaan. En ikinä haluaisi että oma lapsi joutuisi miettimään että taas äidillä on rahat tiukalla.
ap
Vielä kun äitini on niin uskonnollinen etten ole voinut kertoa että olen raskaana ilman parisuhdetta. Äiti ei kuitenkaan missään nimessä hyväksyisi aborttia niin en voi kysyä että pystyisivätkö he auttamaan esim hoidossa joskus. Rahaa heillä ei ole, sen tiedän.
Ap
Paljonko sinulla on ne tulot ja paljonko on vuokra? Millainen äitiyspäiväraha olisi?
Ihan varmasti pärjäisit kuitenkin, itse olen pienituloinen kamalalla vuokralla ja hyvin pärjään, vaikka en juuri toimeentulotukilaisia enempää saa käteen rahaa vuokran jälkeen. Olen kuitenkin laskenut, että hyvin tässä myös lapsen kanssa pärjäisi, itseasiassa paremmin kuin nyt.
Vuokra on 1100, eri vakuutukset ja sähköt ehkä 100-200/kk, lainat n. 500/kk, ruoka n 500/kk, siihen sisältyy myös muotovaahtoa, hiuslakkaa, kasvovettä ja muuta kosmetiikkaa, koirat n 150/kk, shampoot ja muu kosmetiikka ehkä 50-100/kk, bensat 150 jne. Äitiyspäivärahaksi sain laskurista reilu 70 e/pv.
Ap
Meillä on koko 3 henkisen perheen nettotulot n 2700€/kk ja kyllä kaiken ostamisen itselle saa unohtaa.
Jos vaikka keskustelisit lapsen mahdollisen tulevan isän kanssa tilanteesta.
Hänelläkin on oikeus tietää, että hänelle saattaa olla tulossa lapsi tähän maailmaan.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 12:19"]
Vuokra on 1100, eri vakuutukset ja sähköt ehkä 100-200/kk, lainat n. 500/kk, ruoka n 500/kk, siihen sisältyy myös muotovaahtoa, hiuslakkaa, kasvovettä ja muuta kosmetiikkaa, koirat n 150/kk, shampoot ja muu kosmetiikka ehkä 50-100/kk, bensat 150 jne. Äitiyspäivärahaksi sain laskurista reilu 70 e/pv.
Ap
[/quote]
Miksi noin kallis vuokra?
Miksi ruokaan menee noin paljon?
Miksi kosmetiikkaan menee noin paljon?
Sanoisin, että jos sinulla on raha asiat persiillä, koiria hoidettavana ym, niin ei siihen lasta kannata tunkea mukaan. Lapseen menee paljon rahaa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 12:41"]
Meillä on koko 3 henkisen perheen nettotulot n 2700€/kk ja kyllä kaiken ostamisen itselle saa unohtaa.
[/quote]
tosi tiukalta kuulostaa. Miehen kanssa ollessani meillä oli netto ehkä 5000-6500 ja olimme kahdestaan. Elintaso oli hyvä muttei mitään runsasta reissaamista sallinut. Niillä tuloilla kolme olisi elänyt ihan ok minusta. Ei miehestä, hän alkoi lopulta vaatia yli 20.000 e säästöjä ennen lapsen yrittämistä. Erosimme. Tein tuolloin todella tarkat laskelmat lapsen menoista ja minusta 3000 eurolla saisi jo hyvän varustelun ensimmäiselle vuodelle. Näin arvioin. Tähän en laskenut isoa määrää vaippoja tms mutta perustarvikkeet. Sängyn, kuljetusvälineet jne.
Myönnän, että jos vaikka talvikengät hajoavat niin olisin henkisesti tosi kovilla jos en pystyisi hankkimaan uusia.
Ap
Isälle kertomista olen paljon miettinyt. On miespuolinen kaverini/tuttavani jonka kanssa suhde syveni eroni jälkeen, mutta emme seurustele koska toiveemmekin ovat niin erilaiset.
En tiedä tuleeko uutta mahdollisuutta raskauteen ja päätös on tosi vaikea. Mies on töissä mutta ei varakas mitenkään. Taidan tienata enemmän kuin mies mutta itse asun vuokralla, mies omistusasunnossa. Kulunsa hänelläkin tietysti. Eleitä tietysti tarvittaessa saisi varmaan vaikka tuomioistuimen kautta, ei sillä. Eivät ne tietenkään kata kaikkea ollenkaan.
Jos minulla olisi enemmän rahaa, pitäisin lapsen aivan varmasti. En ole huolissani hoitamisesta, uskoisin selviytyväni siitä jotenkin mutta talous tekee tämän mahdottomaksi. Ihan jo se, etten pystyisi maksamaan asumistaan äitiyslomalla enkä pysty tekemään mitään viikonlopputöitä. Tavallaan yh:uuden vastapainoksi talous pitäisi olla kunnossa vaikka jotkuthan selviävät hienosti yksinhuoltajana. Kunnioitan. Minulla on eron jälkeen ollut tosi tiukkaa jo nyt.
Lääkäriaika on tulossa, kun siellä kysytään oletko varma keskeytyksestä... Koko homma ahdistaa. En ole varma mutta koen ettei näillä edellytyksillä pitäminenkään onnistu.
Ap