Mies elää täysin eri vuorokausirytmissä
Tilanne siis se, että elämme mieheni kanssa aivan erilaisissa rytmeissä. Olemme olleet yhdessä 6 vuotta ja molemmat opiskelemme. Mies menee nukkumaan aamuyöllä ja herää 12-15.. Itse menen siinä 22-00 ja heräilen 7-9. Tämä haittaa aivan suunnattomasti yhteistä elämää, sillä ei tuo mies saa helvetti soikoon mitään aikaiseksi! Kotihommia kyllä tekee pyynnöstä, mutta jos en vaikkapa ole kotona, niin ei "kerkeä" tekemään mitään. Monet kerrat olen sanonut, että herää aiemmin, niin ehdit. Miehen mielestä hänen rytmissään ei ole mitään vikaa. Minun mielestäni taas iltapäivään asti nukkuminen ei ole normaalia elämää. Mies tivaa perusteluja miksi minun rytmini muka on normaali ja hänen ei. Kun perustelen asian sillä, että maailma pyörii päiväsaikaan (kaupat, pankit, jne jne.. ovat auki silloin), saan vain vasta-argumentiksi että "no minä ainakin voin käydä ruokakaupassa vaikka yöllä abc:llä, aika paskat perustelut sulla". Huoh. Mies muuten täydellinen, mutta tämä asia rassaa ja kovasti. Olen koittanut keskustella asiasta nätisti, huutanut ja raivonnut, mutta mikään ei auta. Lapsia ei ole eikä kyllä myöskään tule jos tämä jatkuu. Voin vain kuvitella kuka niitäkin hoitaisi kun tuo yksi makaa päivät pitkät..
Onko muilla ollut samanmoisia yöeläjiä puolisoina? Onko ideoita miten molemmat voisimme olla tyytyväisiä?
Kommentit (31)
Nyt ainakin patistat sen miehen kotitöihin, ap! :) Unirytmistä huolimatta. Siivotkoon tms. sitten yöllä. Ja kaupat on usein arkisin auki yhdeksään.
Meillä on juuri aloittajan kuvaama tilanne, tosin ilman kiukkua, vaikka lasten myötä mies onkin aikaistanut heräämisiään 11 paikkeille (opiskelee, pian työelämään ja menee sitten viikot univajeella luultavasti). Ihan suhteen alussa minusta oli aluksi outoa mennä eri aikoihin nukkumaan, mutta pian totuin. Kesti kuitenkin vuosia, ennen kuin lopulta ymmärsin, mistä on kyse, minä kun sopeudun mihin rytmiin vaan. Onnellisia ollaan oltu, 10 vuotta yhdessä, kolme pientä lasta. Mutta on näistä riideltykin, etenkin kun lapset ovat aamuvirkkuja, ja heräävät 6-7 aikoihin, vaikka milloin nukkumaan laittaisi.
/
Ap, älä yritä muuttaa miehesi unirytmiä, hän tekee sen itse, jos näkee tarpeelliseksi. Mutta vaadi osallistumista kotitöihin ihan yhtälaisesti, kyllä miehellä on omassa vuorokaudessaan tunteja yhtä paljon kuin sinullakin. Mieti myös, haluatko elää elämäsi ihmisen kanssa, jonka kanssa teillä on yhteistä aikaa n. 6-8 tuntia vuorokaudessa? Toisaalta, niin se on usein muutenkin.
Joillakin on luonnostaan yörytmi, eikä siinä todellakaan ole mitään vikaa. Itse olen tehnyt yövuoroa ja opiskelen myös yöllä. Nukkumaan menen siinä kolmen neljän maissa ja herään kahdelta tai kolmelta iltapäivällä. Ei maailma enää pyöri vain päivisin, onneksi. Anan ap miehesi elää hänelle luontaisessa rytmissä. Tosin hänen pitäisi tosiaan myös kotitöitä tehdä, mutta toivottavasti annat hänen tehdä niitä yöllä. Itse en aio rytmiäni vaihtaa. Miksi vaihtaisin kun voin tehdä työt yöllä ja olen silloin virkeämpi?
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:25"]Ja en kyllä suostu kaikkia kotihommia kontolleni ottamaan. Mielestäni miehen pitää tehdä saman verran, ellei sitten tee enemmän palkkatyötä kuin minä (niin kuin teidän tapauksessa). -Ap
[/quote]
Todellakin kannattaa pitää kiinni siitä että molemmat tekevät kotitöitä. Meillä jotenkin homma lipsahti siihen että mies tekee paljon vähemmän kotitöitä kuin minä ja lapset. On niin paljon helpompaa tehdä sitä kanavokkia silloin kun sitä halutaan syödä, eikä joskus yöllä. Pöytä pitää pyyhkiä syömisen jälkeen, ei 7 t päästä. Kaupassa tulee käytyä samalla kun vie lapset harrastuksiin (jolloin mies tekee töitä).
Mies tekee paljon töitä, mutta minäkin olen ihan normaalisti töissä (n. 8-16), eli ei minullakaan sitä kotityöaikaa mahdottomasti ole. Toki mies tekee joitain kotitöitä, joitain suuritöisiäkin (esim. pesee aina ikkunat ja hoitaa vessanpesut). En todellakaan hyväksyisi sitä että vain pelaisi vapaa-ajallaan.
t.11
Meillä sama tilanne. Mua ei haittaa, että mies elää eri rytmissä, paitsi:
-kun yritämme sopia yhteistä tekemistä. Koska herää vasta iltapäivällä niin on lähtövalmis vasta illansuussa
-kun tarvitsisin päivällä apua jossakin
-kun hän olettaa, että toimin herätyskellona, jossei itse sitä muista laittaa.
Kaikkeen tottuu. Haaveilen kylläkin siitä päivästä, kun voisimme esimerkiksi syödä aamiaista yhdessä...
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:17"] [quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:10"]No sori, mutta mä en taas ymmärrä ihmisiä jotka menee klo 22 nukkumaan, sehän on pikkulasten nukkumaanmenoaika. [/quote] Sinä et sitten varmaan mene aikaisin aamulla töihin tai pärjäät vähillä unilla :) itse tarvitsen 8h unta, että jaksan päivän olla töissä+koulussa+kirjoittaa opparia. [/quote] Herään klo 7.30, mutta viikot selviää hyvin 5 tunnin unilla, viikonloppuna sitten vähän kuitataan. [/quote] miten pystyt:O ite tarviin unta hirveesti. Nukun tuplasti ennemmän kuin sinä:OO
[/quote]
Kyllä minäkin nuorempana tarvin, mutta sitten päätin olla tuhlaamatta elämääni nukkumiseen. Hyvin tottui selviämään vähemmällä nukkumisella kun opetteli.
[/quote]
Lue tämä. Unen tarve on yksilöllinen ja jollekin toiselle tuollainen sama "opettelu" voi maksaa hengen, kun sydän pettää.
Kronotyyppiä ei noin vain muuteta. Minä saan kyllä pakotettua itseni aamurytmiin, mutta se tuntuu ikävältä, ja lomilla rytmi siirty välittömästi sellaiseksi, että nukahdan joskus kahden ja neljän välillä. Olen alkuyöstä parhaimmillani, ja aamupäivisin ajattelu tuntuu vaikealta.
Iltarytmisenä kuulun marginalisoituun kansanosaan, ja olen siksi herkempi kunnioittamaan muiden erilaisia kronorytmejä. Aamuihmiset sen sijaan pitävät yleensä omaansa ainoana oikeana.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:17"] [quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:10"]No sori, mutta mä en taas ymmärrä ihmisiä jotka menee klo 22 nukkumaan, sehän on pikkulasten nukkumaanmenoaika. [/quote] Sinä et sitten varmaan mene aikaisin aamulla töihin tai pärjäät vähillä unilla :) itse tarvitsen 8h unta, että jaksan päivän olla töissä+koulussa+kirjoittaa opparia. [/quote] Herään klo 7.30, mutta viikot selviää hyvin 5 tunnin unilla, viikonloppuna sitten vähän kuitataan. [/quote] miten pystyt:O ite tarviin unta hirveesti. Nukun tuplasti ennemmän kuin sinä:OO
[/quote]
Kyllä minäkin nuorempana tarvin, mutta sitten päätin olla tuhlaamatta elämääni nukkumiseen. Hyvin tottui selviämään vähemmällä nukkumisella kun opetteli.
[/quote]
Lue tämä. Unen tarve on yksilöllinen ja jollekin toiselle tuollainen sama "opettelu" voi maksaa hengen, kun sydän pettää.
http://yle.fi/uutiset/unen_tarve_on_yksilollista/5397371
[/quote]
Niin, itselle kävi vaan niin että aloin nukkumaan sikeämmin, kun kerrytin ensin univelkaa pitkällä aikavälilä tarpeeksi. Ja kun nukun sikeästi en tarvi tuntimäärällisesti niin montaa tuntia unta.
Jos on ihan erilaiset rytmit niin herää kysymys miksi olette edes yhdessä??? Ette vaan sovi yhteen!
Toki jos ei kaipaa yhteistä aikaa niin kai se parisuhde onnistuu varsinkin jos toinen hoitaa kodin ja lapset ja se toinen (luultavasti yökyöpeli) vaan tekee omia hommia ja pelailee.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:10"]No sori, mutta mä en taas ymmärrä ihmisiä jotka menee klo 22 nukkumaan, sehän on pikkulasten nukkumaanmenoaika. [/quote] Sinä et sitten varmaan mene aikaisin aamulla töihin tai pärjäät vähillä unilla :) itse tarvitsen 8h unta, että jaksan päivän olla töissä+koulussa+kirjoittaa opparia.
[/quote]
Herään klo 7.30, mutta viikot selviää hyvin 5 tunnin unilla, viikonloppuna sitten vähän kuitataan.
[/quote]
Anteeksi, korjaan: viikot SINÄ selviät hyvin viiden tunnin unilla mutta suurin osa (kyllä, suurin osa) suomalaisista ei. Yleinen unentarve aikuisilla on yli kuusi tuntia vuorokaudessa, ja 7 - 9 tuntia on täysin normaali aika nukkua. Jos joutuu heräämään aikaisen työn tai pitkän työmatkan vuoksi klo 6 tai klo 7, ei ole mikään ihme, että menee nukkumaan klo 22:n ja 23:n välillä. Ei myöskään ole ihme, että käy petiin myöhemmin, jos unentarve on oikeasti vähäinen. Harvalla on.
[/quote]