Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi ei. Jouluvalosarjan johto poikki

Vierailija
22.11.2021 |

En tajua. Ihan irtipoikki käheltä sitä töpseliä. Vuosi sitten ostettu ja varmasti oli ehjä kun pois on kerätty. Voiko tuollaista korjata? Sellainen yli kymmenmetrinen ledvalosarja. Harmittaa heittää roskiin.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"sitä töpseliä" onko nyt 240v töpseli vai muuntajalta lähtevä "töpseli". 12 tai 24v vaikka pyöräyttämällä piuhat ja teipinpala väliin. 240v uusi töpseli kun yleensä eivät purkaudu

En mä tiedä mikä toi on, en ymmärrä sähköasioista yhtään mitään. Sellainen mötikkä missä on ne tapit mitkä survotaan pistokkeeseen, johto tökätään siihen mötikkään kiinni. Mutta ei sillä ole merkitystä koska en itse sitä ala korjaamaan. Ap

Vierailija
22/30 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä yritin teippaamalla korjata mutta valot vain vilkkuivat epämääräisesti. Ei kannata itse korjata, uusi sarja maksaa kympin. 

Samanlainen maksaa n. 50€. Ei kait se auta, uutta sitten. Ap

Etkö ole säilyttänyt kuittia? Kuitin kanssa saisit vaihtaa.

Minulla on sen verran kalliita valosarjoja, että kaikkien kuitit ovat tallessa ja takuu on 2 vuotta. Osan olen joutunut vaihtamaan, kai niissäkin valmistusvikoja yms. on.

Verkkokaupasta ostettu, kai sen kuitin jostain s.postista saisi kaivettua. Mutta ei toi näytä että olisi joku valmistusvirhe, epäilen että meidän koira on ollut asialla. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/30 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä yritin teippaamalla korjata mutta valot vain vilkkuivat epämääräisesti. Ei kannata itse korjata, uusi sarja maksaa kympin. 

Olen monesta valosta teipannut  katkenneen virtajohdon. Pitää vaan raaputtaa muutama sentti  muovia päältä ja teipata alla olevat  metallilangat, molemmat erikseen etteivät kosketa toisiaan paljaina. Muutaman minuutin työ

Vierailija
24/30 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle ilmainen vinkki: Kun sähkölaite on kiinni seinäpistokkeessa, se irrotetaan aina pitämällä kiinni siitä osasta, joka on kiinni siinä pistokkeessa. Aina.

Ei johdosta vetämällä.

Vierailija
25/30 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysäseppäs joltain sähkäriltä, naapuri ainakin sai jotenkin liitettyä katkenneen johdon ja valot kuntoon.

Sähkäreitä ei tuollaisten korjaus kiinnosta, ellei sitten ole ihan joku muu mielessä.

Suomessa on siis sähkömiehiä joita ei alansa työ kiinnosta? Omituinen maa.

Kuitilliset tuntiveloitukset alkaen 45 euroa. Päättele itse, kannattaako jotain jouluvaloja korjauttaa. Oletat varmaan että se sähkömies ajelee asiakkaan luokse, korjaa valot, veloittaa 5 euroa tai tyytyy kahveihin ilman pullaa, ja ajelee hyvillä mielin seuraavan asiakkaan luokse?

Vierailija
26/30 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juotostaitoisena sanon että helppo korjata itse eli ei ole syytä heittää SER-jätteeksi. Jos itseltäsi ei tinaustaitoja löydy, kai nyt tuttavapiirissä on joku korjaustaitoinen?

Tai ehkäpä jossain kansalaisopistolla on elektroniikkarakentelun alkeiskurssi, jossa yksinkertaisia johtoliitoksia voisi oppia tekemään? Hyvä taito myös silloin kun vaikka kuulokkeiden johto pätkii eikä taas viitsi uusia ostaa.

Vierailija
27/30 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetetaankohan jossakin juottamaan alumiinia, sellaista oman valosarjani johto on eikä siihen ainakaan tina tartu. Johto katkesi viime syksynä ja kun ei muita tarvikkeita ollut kotona niin korjasin pienenpienellä sokeripalalla ja eristysnauhalla. Se on siitäkin kätevä, ettei tarvita erikoistyäkaluja, pikku ruuvari riittää, nykyään on jopa sellaisia, ettei tarvita edes sitä ruuvaria.

Eli. Kuori katkenneesta kohdasta johtoa molempiin suuntiin sellaiset 1,5 senttiä, hae sähkötarvikekaupasta sokeripala, työnnä päät vastakkaisiin reikiin ja kiristä ruuvit, varmista vielä kevyesti vetämällä, että päät ovat tukevasti kiinni. Tässä vaiheessa valojen pitäisi jo palaa ja sitten vaan erkkaria päälle sen verran, että jatketusta kohdasta tulee jämäkkä.

Vierailija
28/30 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista, onko poikki ennen vai jälkeen sitä "mötikkää"?

Veikkaan, että mötikkä on muunnin, joka tulee suoraan seinään ilman välikaapelia. Siten katkos on muuntimen jälkeen (mötikän ja valojen välissä).

Sen korjaaminen ei ole vaikeaa tai vaarallista, jos osaa. Jos täältä pitää kysyä neuvoja, niin ei osaa.

Vierailija
29/30 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus!!

30/30 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole säilyttänyt kuittia? Kuitin kanssa saisit vaihtaa.

Minulla on sen verran kalliita valosarjoja, että kaikkien kuitit ovat tallessa ja takuu on 2 vuotta. Osan olen joutunut vaihtamaan, kai niissäkin valmistusvikoja yms. on.

Ei niissä halpisvaloissa ole kuin 2 vk takuu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi