Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huh, nyt mäkin oon kuullu muutaman kerran etiäisiä. O_o

Vierailija
13.02.2015 |

Yhden kerran töihin kävellessäni kuulin korvissani linja-auton renkaiden äänen vaikkei autoja näkynyt missään. Hetken päästä selän takaa kurvasikin linja-auto risteykseen mun ohi.

Ja just äsken istuessani keittiönpöydän ääressä kuulin kävelysauvojen viuhuntaa. Ketään ei kuitenkaan näkynyt kun katsoin ulos ikkunasta. Ajattelin että olipas nopea lenkkeilijä, kun en kerinnyt näkemäänkään.

Sitten hetken päästä toiseen suuntaan käveli ikkunan alta pariskunta sauvoineen. O_o

Ekoja kertoja ku mulle näin on käyny. Etiäisistä oon kyllä kuullu, mutta en uskonut mullekin niin käyvän. Hassua. :-)

Onko muilla vastaavia kokemuksia etiäisistä? Mistä ne muuten johtuu? Onko se ihan normaali ilmiö?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää lastensuojeluun töihin.

Vierailija
22/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle etiäiset on saman kaltaisia tuntemuksia. Ja mikä merkillistä tulee sanottua myös se asia ennen kuin ajattelee. Tässä yksi esimerkki. Vanhempani oli lähdössä meiltä. Siinä hyvästeltiin ja olin vielä huutamassa heipat iskälle kun suustani tulikin ulos että älä aja yli 80km tunnissa.

Matkalla iskä oli sitten muistanu mun huudon ja pudottanut nopeutta reilusti alle kahdeksankympin vaikka tiellä olisi voinut hyvin ajaa satasta. Hieman sen jälkeen vastaan tuli jyrkkä mutka jossa oli kallio toisella puolen tietä. Iskä oli vielä ajatellut hiljentää vauhtia ja huomannu että ei ole jarruja ollenkaan. Jos olisi ajanu normaali vauhtia siihen mutkaan ja yrittäny hiljentää sitten vuhtia olisivat ajaneet siihen kallioon. Mutta nyt säästyivät kolarilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko mihinkään yliluonnolliseen, uskon että läheisen kuoleman aavistaminen tai enneunet on vain joitakin havaintoja mitä on alitajuisesi tehnyt. mutta etiäisiä minunkin on vaikea selittää järjellä, lapsena kuulin isän kotiintulon aina etukäteen, ja nykyäänkin kuulen usein perheenjäsenen kotiintulon muutamia minuutteja ennen varsinaista kotiintuloa. En usko tällaisiin yliluonnollisiin kykyihin kuitenkaan, joten luulen että sille on joku järkevä selitys olemassa.

Vierailija
24/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe! Onko kellään ollut etiäisiä suuronnettonuuksista tai julkkisten kuolemista?

Vierailija
25/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa etiäiset.

Vierailija
26/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kokemukseni eivät välttämättä ole etiäisiä mutta aistini ihmissuhteissa sekä muissa ihmisten esim. tunnetiloissa jne. ovat pelottavan paljon oikeassa. Esimerkiksi sain erikoisen tunteen pettämisestä, olin aivan varma, että poikaystäväni oli tehnyt jotain. En kuitenkaan jäänyt asiaa sen koommin miettimään ja pikkuhiljaa asia jäi taka-alalle. Vasta muutaman kk. kuluttua asia tuli esille toisia reittejä pitkin ja pettäminen paljastui. Tapaamisten peruuttamiset yleensä osaan ennustaa jo etukäteen jos kys. henkilö ei ole tulossa paikalle. Töissä kokouksissa huomaan yleensä heti porukasta ketkä ei tule toimeen keskenään.. Esimerkkejä olisi pilvinpimein :D Ehkä tämä on vain realismia, nään totuuden heti. 

Vierailija
27/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan liity aiheeseen mutta haluan vain kertoa, että nämä tälläiset jutut kyllä melkeinpä aina on selitettävissä ihan luonnollisilla asioilla. Minäkin joskus aikoinani koin yöllä kaikkia kivoja juttuja. Makuuhuoneen kaapit aukenivat, viereeni sänkyyn käytiin makaamaan, kehoni läpi meni ns sähköiskuja ja korvissa kova särinä. Näin erilaisia hahmoja usein. Moni kokee nämä tälläiset yliluonnollisina kokemuksina, ruumiista irtaantumisina ym. Kyse on kuitenkin unihalvauksesta joka aiheuttaa sen, että olen hereillä mutta kehoni ei ole. Olen siis ns halvaantunut, en pysty liikkumaan tai puhumaan. Tähän liittyy sitten noita hallusinaatioita. Pelottavaa kyllä oli ja onneksi jääneet sinne teini-ikään. :)

Vierailija
28/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos asiat tapahtuvat päivällä, kun ei siis nuku, ei kyseessä ole unihalvaus.

Vierailija
29/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1,5v:kin kuulee samat etiäiset kuin minäkin. Etiäinen on isän kotiintulon ääni: ovi, takki, avaimet, laukku. Lapsi juoksee isäänsä ovelle vastaan ja hämmästyy, kun siellä ei olekaan ketään. 

Mielenkiintoista tuossa on myös se, että nuo etiäiset vaihtelevat sen todellisen tilanteen mukaan. Jos miehellä on mukanaan alumiinisalkku, myös etiäisen tullessa lattiaan kolahtaa alumiinisalkku. Jos mies tulee kaupan kautta, lattialle lätsähtää etiäiselläkin nuo ostoskassit. Ei tarvi soitella perään ja kysyä, että muistitko käydä kaupassa.

Eihän näihin muiden tarvitse uskoa, eikä se, että minä uskon, ole keneltäkään pois. Riemastuttavaa kuitenkin nähdä tuo lapsen reaktio, sitä onkin hankala selittää jos tuohon ei usko. :)

Vierailija
30/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:56"]

Mielenkiintoinen aihe! Onko kellään ollut etiäisiä suuronnettonuuksista tai julkkisten kuolemista?

[/quote]

Ei ihan vastaavista, mutta tätini sai etiäisen neljästä paikkakunnan nuoresta, jotka olivat matkalla Ruotsiin ja joutuivat kolariin. Etiäisen mukaan kaikki kuolivat. Näin myös tapahtui. :-( En tiedä, onko tuossa etiäinen oikea sana, mutta käytettäköön sitä paremman puutteessa.

Sama tätini koki vastaavaa, kun isoisäni sai aivoinfarktin kesäisellä kalareissullaan ja ajoi autollaan ulos tieltä. Täti asui silloin jo toisessa maassa, eikä ollut nähnyt isäänsä muutamaan vuoteen. 1980-luvulla ei ollut kuin puhelin ja posti normaaliin yhteydenpitoon, ja ulkomaanpuhelut olivat niin kalliita, ettei soiteltukaan kuin jouluna. Täti soitti tuon koettuaan heti mummolle, joka tietysti hälytti naapurin apuun. Naapuri lähti ajamaan kohti isoisän kalastuspaikkaa ja sieltähän tämä puolimatkasta löytyi, lyyhistyneenä ratin päälle ja auto säpäleinä. Selvisi tuosta hengissä, mutta tuskin olisi selvinnyt, mikäli tuota näkyä ei olisi ollut. Kotiin häntä olisi odotettu vasta parin päivän päästä, eikä tuolla asumattomassa korvessa sitä ohiajoliikennettäkään liialti ole.

Minä olen kasvanut näiden kanssa ja ihan normaaleina näitä pidän. Joku näkee pilvistä millaista säätä tulee, joku toinen näkee/kokee näitä muita juttuja. No biggie!

Vierailija
31/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin raskaana ekaa kertaa elämässäni. Yhtäkkiä rv 11 tuli tunne, että sikiö ei enää elä. Näin myös unta, missä pitelin jotain sylissä. Kysyin, että mikä tämä on.. onko tää mun vauva? Joku vastasi, että se on sun kohtu. Kohtu oli unessa musta. Seuraavalla viikolla sikiö todettiin kuolleeksi.

Vierailija
32/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut etiäisiä lapsesta asti. Mm. tiesin, että veljeni poltti salaa pilveä vaikka en ollut huumeista kuullutkaan. Olen aavistanut läheisten kuolemat ja muutaman sairastumisen; noin kuusi vuotta sitten olin töissä ja alkoi tulla tunne, että siskonpojalle on tapahtunut jotain. Kävi ilmi, että poika oli vahingossa (2-vuotias silloin) syönyt aikuisten vahvoja särkylääkkeitä mutta onneksi selvisi siitä hyvin. Isäni sai syöpädiagnoosin viime syksynä ja pari päivää sitä ennen tuli kauhea tunne, että isäni kuolee ennen tämän vuoden kesää. Nyt hänellä on elinaikaa ehkä kuukausi. Se tunne oli niin vahva että lähdin kävelylle hautausmaalle miettimään kuolemaa ja siihen liittyviä tunteita. Kuitenkin erikoisin etiäiseni liittyi Costa Concordiaan! Ennen sen uppoamista näin puolen vuoden ajan jatkuvasti unia osittain uponneesta laivasta, josta osa matkustajista pelastui ja osa ei. Kun uutiset uppoamisesta sitten tulivat, unet loppuivat kuin seinään.

Vierailija
33/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:32"]Olin raskaana ekaa kertaa elämässäni. Yhtäkkiä rv 11 tuli tunne, että sikiö ei enää elä. Näin myös unta, missä pitelin jotain sylissä. Kysyin, että mikä tämä on.. onko tää mun vauva? Joku vastasi, että se on sun kohtu. Kohtu oli unessa musta. Seuraavalla viikolla sikiö todettiin kuolleeksi.
[/quote]
En koe tuossa mitään ihmeellistä. Melkeinpä kaikki raskaana olevat näkevät tuonkaltaisia unia, myös ne jotka saavat keskenmenon. Minäkin nähnyt jokaisessa raskaudessa noita ja saanut myös keskenmenoja. Enkä ikinä ole ajatellut niitä minään enneunina.

Vierailija
34/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun ei kyllää pitäisi nyt ajaa." Sanoin ystävälleni, kun aavistin että jotain pahaa tapahtuu. Ajoin silti. Selvinpäin, keskellä kirkasta päivää 10min sanomani jälkeen ajoin jäisessä mutkassa ojaan.

"Mennään suihkuun, että olet sitten yöllä puhdas sairaalassa" sanoin 1v lapselleni, joka ei ollut yhtään millään tapaa kipeä, vaan aivan tavallinen oma itsensä. Seuraavana yönä hän kuitenkin sai kouristuskohtauksen ja jouduimme sairaalaan.

Aavistan usein, että pian on tapahtumassa jotain suurta. Niin hyvässä kuin pahassa. Mummoni joutui sairaalaan sydänkohtauksen takia ja lääkärit kertoivat omaisille, että eloonjäämismahdollisuudet ovat erittäin heikot. Minua ei huolestuttanut yhtään, sillä jotenkin tiesin, ettei mummoni siihen kuole. Eikä sitten kuollutkaan.

Tällaisia on paljon ja ne tulee aina ihan puun takaa.

Vierailija
35/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta te, jotka ette näihin usko tai ole näitä kokeneet: miksi noin voimakas halu selittää, ettei näitä ole? Aihe kuitenkin tuntuu kiinnostavan muutamaa skeptikkoa kovasti. ;-)

Vierailija
36/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:37"]"Minun ei kyllää pitäisi nyt ajaa." Sanoin ystävälleni, kun aavistin että jotain pahaa tapahtuu. Ajoin silti. Selvinpäin, keskellä kirkasta päivää 10min sanomani jälkeen ajoin jäisessä mutkassa ojaan.

"Mennään suihkuun, että olet sitten yöllä puhdas sairaalassa" sanoin 1v lapselleni, joka ei ollut yhtään millään tapaa kipeä, vaan aivan tavallinen oma itsensä. Seuraavana yönä hän kuitenkin sai kouristuskohtauksen ja jouduimme sairaalaan.

Aavistan usein, että pian on tapahtumassa jotain suurta. Niin hyvässä kuin pahassa. Mummoni joutui sairaalaan sydänkohtauksen takia ja lääkärit kertoivat omaisille, että eloonjäämismahdollisuudet ovat erittäin heikot. Minua ei huolestuttanut yhtään, sillä jotenkin tiesin, ettei mummoni siihen kuole. Eikä sitten kuollutkaan.

Tällaisia on paljon ja ne tulee aina ihan puun takaa.

[/quote]
Talvikeli ja jäinen tie? Varmasti jokainen meistä silloin aavistaa pahaa eikä tekisi mieli lähteä ajamaan. :D Kyllä te ootte sitte hassuja.

Vierailija
37/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:42"]OT, mutta te, jotka ette näihin usko tai ole näitä kokeneet: miksi noin voimakas halu selittää, ettei näitä ole? Aihe kuitenkin tuntuu kiinnostavan muutamaa skeptikkoa kovasti. ;-)
[/quote]
Miten niin en ole kokenut? Olenhan ja varmasti jokainen meistä mutta niissä ei ole mitään yliluonnollista eikä mitään etiäisiä ole olemassakaan! Pelkkää sattumaa.

Vierailija
38/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 11:03"]

Psykoosi/Skitsofrenia?

[/quote]

Et näköjään ole ymmärtänyt etiäisiä ollenkaan. Ne liittyvät aina johonkin tapahtumaan, joka tulee tapahtumaan tai on jo tapahtunut.

-

Etiäiset on niin vaiettu aihe, että oon aina luullut niitä tapahtuvan vain meidän suvussa. Äidinäiti tietää aina milloin vieraat on tulossa. Kuulee auton ääniä, vaikka autoa ei ole mailla halmeillakaan. Isänäitini ennusti isäni kuoleman. Isänäidille tuli tunne, että isällä ei ole kaikki hyvin ja isä löytyikin kuolleena kotoaan :( Isänäiti asuu siis Oulussa ja isä asui Helsingissä.

Vierailija
39/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut etiäisistä. Luulin että ne on jotain ötököitä :D olen ehkä saattanut esim. kuulla jonkun etiäisen, mutta olen varmaan kuvitellut että kuulen harhoja. Pitääkin ruveta kuullostelemaan itseään onko tällaisia kykyjä.

Vierailija
40/67 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:42"]

OT, mutta te, jotka ette näihin usko tai ole näitä kokeneet: miksi noin voimakas halu selittää, ettei näitä ole? Aihe kuitenkin tuntuu kiinnostavan muutamaa skeptikkoa kovasti. ;-)

[/quote]

Ihmiset, jotka haluavat uskoa, että on vain tämä näkyvä (tällä hetkellä) selitettävissä oleva maailma, eivät kerta kaikkiaan hyväksy mitään, mikä horjuttaisi heidän selkeää maailman selitystään. 

Itse uskon etiäisiin ym. Kokemusta on lähipiiristä.