Mitä merkitsee se, kun lainat on kaikki maksettu?
Monet sanovat, ettei se käytännössä merkitse yhtään mitään. Onko tämä lohduton ajatus totta?
Kommentit (15)
Yritykselle se tarkoittaa sitä että on ideat ja tavoitteet loppuneet.
En minä ainakaan tavoittele velattomuutta. Melko varmasti otan lainaan ja ostan jotain kun asuntolaina loppuu... tai jo ennen sitä kun toinen laina loppuu. Ehkä sijoitusasunto tms.
Omalla kohdallani se todennäköisesti merkitsee eläkettä.
Heh heh, kova valvonta mammoilla päällä kun bannia koittavat..
onneks on metkut täälläkin.. mutta vastaukseen:
Se meinaa sitä että rahaa jää muihinkin hupeihin.
Mulle se merkkaa sitä, että pitää alkaa tosissaan opiskelemaan sijoittamista. Johonkin se 1500e extraa pitää joka kuukausi tunkea, ja kulutus on muuten jo sillä tasolla ettei ole tarvetta alkaa "tuhlaamaan" enempää kuin nytkään.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 09:02"]
Veroprosentti nousee
[/quote]
Joo, todella merkittävästi... Lainan loppupuolella niitä vähennyksiä tulee niin älyttömän vähän, että et sinä sitä eroa huomaa. Esim. 10 tonnin laina, tyypillinen korko 1.5% eli 150 euroa korkoja vuodessa. Siitä saa vähennyksiin nykyään noin kolme kymppiä, joka taas tekee esim. 30 000 euron palkasta 0,1% vaikutuksen.
Mitä sen pitäisi merkitä, en ymmärrä miten laina tai lainattomuus on joku suuri elämää mullistava asia? Elämänsisältö tulee ihan muista asioista!
Enpä tiedä mitä merkitsee, kun penniäkään tai senttiäkään ei ole lainaa koskaan tarvinnut ottaa.
Lapset saisi parempia synttärilahjoja, syötäisiin kalaa pari kertaa viikossa, useammin myös ulkona syötäisiin ja lähdettäis kerran vuodessa reissuun. Kyllä mä ainakin tiedän mihin ne rahat "sijoitan". :)
"Monet sanovat, ettei se käytännössä merkitse yhtään mitään. Onko tämä lohduton ajatus totta?"
Kyllähän se merkitsee aika paljon, jos on velaton. Omaa varallisuutta voi käyttää miten haluaa tai myydä sen milloin tahansa, ilman pankin suostumusta, kun omaisuus ei ole vakuutena pankissa. Oma talous on turvattu esim. työttömyyden tai sairauden sattuessa, kun omaisuutta voi realisoida.
Myös kohtelu pankissa on toinen. Tuputtavat lainojaan, samoin erilaisia sijoituskohteita jne.
Mulle se merkkaa 9 kk kuluttua sitä, että jää 1800 € enemmän kuussa käteen. Rahaa jää väkisinkin säästöön enemmän ja sit voi taas ostaa vaikka asunto-osakkeen ja laittaa vuokralle.
Mulle se merkitsee 1270€ enemmän käteen joka kuukausi eli vuodessa yli 15k€. Sillä reissaa jo kummasti!
42v ja yhä velaton.
Nyt kyllä on haussa asuntolaina. Jos sellaisen saa, niin sen maksun loputtua alkaakin eläke. Silloin ainakin velkojen päättyminen merkitsee paljon kun palkka loppuu.
Merkitsee että jää enemmän rahaa käteen eikä tarvitse huolestua esim työpaikan menettämisestä samalla tavalla kuin tilanteessa jossa on 200.000 lainaa jäljellä.