PÄIVÄKOTIKAVERI, jonka toit hoitoon, vaikka oksennustautia
perheessänne! Ei ollut eka kerta teiltä! Tartutatte aina ison osan lapsista!
Olette muutenkin jo helisemässä, kun joudutte olemaan töistä paljon poissa lastenne sairastelun vuoksi! Ettekö jo ymmärtäsi omalla käytöksellänne vähentää sairastelua? Älkää olko niin itsekkäitä kuin olette! Vielä terve lapsi saa teillä tulla leikkimään hoitoon kavereidensa kanssa! Kyllä sille lapselle voi sanoa, että parasta pysyä nyt kotona!
Hoitaja, jos luit tämän, niin sano tälle perheelle, että pitäisi oireettoman lapsenkin kotona! Vanhemmat vähintäänkin keskitasoisesti koulutettujakin, joten missä on vika, kun ette ymmärrä?
T: Taas ärsyyntynyt, kun yksi oksensi päiväkodissa kesken päivän!
Kommentit (75)
Lastenhoitajana olen samaa mieltä kanssasi.
Tietenkin on vaikea tietää, milloin kantaa mitäkin tautia ja on oireeton tartuttaja.
Valitettavasti koen olevani aika voimaton tuon oireettoman päivän pitämisessä. Itse aina kehoitan sen pitämään ja jos vanhempi kysyy niin sanon suoraan, että pidä kotona ainakin se yksi päivä.
Soitan myös herkästi vanhemmille, jos lapsi on tuotu toipilaana hoitoon ja näyttää siltä ettei jaksa hoitopäivää.
Tää on älytöntä. Kuka aikuinen jaksaisi oksennustaudissa mennä töihin?
Ainiin, täydellinen suorittaja.
Mikä tuon kirjoituksesi huumorinlaji oli? Et ole tosissasi, ethän? Mikä sinuakin oikein vaivaa? Pakko sinussakin olla jokin piilevä ja kytevä tauti, koska jostain nuo sinunkin oireesi kertovat. Kannattaisiko sinunkin jäädä varmuuden vuoksi kotiin? Muista pyyhkiä pytynrengas vessassa. Työkaverillasikin on märkiviä paiseita perse täynnä ja unohti pestä kätensä ennen kuin avasi vessan oven. Varo kahvoja yleensäkin aina ja kaikkialla. Se aamuinen tyyppi, joka käveli ihan vierestäsi oli juuri matkalla lääkäriasemalle hakemaan saikkupaperia työnantajaa varten. Sillä myös etova olo ja vatsa kuralla.
Ihmisiltä puuttuu tänä päivänä maalaisjärki. :/
Kun minä en voi sen lapsen kanssa jäädä kotiin, kun isällä on oksennustauti eikä isä jaksa sitä sairaana hoitaa. Joten mikä on neuvosi: minä otan palkatonta vapaata vai palkkaamme hoitajan kotiin?
Kun yksi lapsi oksentaa niin toinenkin jää kotiin. Rautalangasta väännettynä asia on näin. Olen täyin tosissani, että näiden typerysten lapsetkin tarvisisivat hetken levähdystaukoa! Vanhemmat eivät suinkaan käytä hyväkseen mahdollisuutta antaa kaikkien lastensa levätä kotona ja välttyä uusilta taudeilta! Lapsille voi tulla monta tautia päällekkäin, kun tervein lapsi on aina hakemassa uusia, kun toiset sairastavat! He jakavat tautejaan muillekin, koska ovat koko ajan menossa!
ap
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:52"]
Kun minä en voi sen lapsen kanssa jäädä kotiin, kun isällä on oksennustauti eikä isä jaksa sitä sairaana hoitaa. Joten mikä on neuvosi: minä otan palkatonta vapaata vai palkkaamme hoitajan kotiin?
[/quote]
Totta, ei meilläkään kaikki jää kotiin, jos yksi oksentaa...
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:53"]
Kun yksi lapsi oksentaa niin toinenkin jää kotiin. Rautalangasta väännettynä asia on näin. Olen täyin tosissani, että näiden typerysten lapsetkin tarvisisivat hetken levähdystaukoa! Vanhemmat eivät suinkaan käytä hyväkseen mahdollisuutta antaa kaikkien lastensa levätä kotona ja välttyä uusilta taudeilta! Lapsille voi tulla monta tautia päällekkäin, kun tervein lapsi on aina hakemassa uusia, kun toiset sairastavat! He jakavat tautejaan muillekin, koska ovat koko ajan menossa!
ap
[/quote]
Höpöhöpö. Meillä terve lapsi lähtee hoitoon ja sairaalle tulee kotiin hoitaja. Terveen lapsen kotihoidostaen ryhdy erikseen maksamaan. Kyllä se oksennustauti on jo päiväkodissa siinä vaiheessa, kun yksi oksentaa.
Ei liity päiväkotiin, mutta yleisesti näitä ääliöitähän nykyään piisaa, että tartuttavasti sairaana mennään minne vaan. Se on törkeää. Itse esim. joudun jokaisen infektion, etenkin hengitystieinfektion myötä vetämään tupla-annoksen lääkettä, joka on perussairauteeni määrättyä, eikä se ole kovin hyvä asia. Nimittäin mitä pienemmällä annoksella selviän pitkälle tulevaan, sen parempi se kannaltani olisi. Jättäisi liikkumavaraa lääkitykselle, sitten jos tämä tästä pahenee. Mutta mitäpä sitä muita ihmisiä miettimään, eikun räkimään ja vaikka noin aloituksen kertomaan tyyliin oksentelemaankin ihmisten ilmoille päin ihmisiä!
Koulusta on ainakin annettu ohje, että ei voi varulta olla pois. Eli vaikka perheessä olisikin kipeänä joku, niin 7 v menee kouluun jos on itse terve.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:52"]Kun minä en voi sen lapsen kanssa jäädä kotiin, kun isällä on oksennustauti eikä isä jaksa sitä sairaana hoitaa. Joten mikä on neuvosi: minä otan palkatonta vapaata vai palkkaamme hoitajan kotiin?
[/quote]
Kyllä. Päiväkoti on terveitä varten.
Lapsi ei ole terve, vaan oksentaa seuraavana tai viimeistään sitä seuraavana päivänä! Ja sitten itkette, kun lapsenne ovat kokoajan sairaina, sillä se lapsi joka oli hoidossa kaksi päivää stten ja nyt oksentaa kotona, ehtikin saamaan päiväkodista influenssatartunnan ja sitten teidän perhe sairastaakin uuden kierroksen tauteja! Siitäs saitte, kun toitte oksun päiväkotiin! Vastustuskykynne on hajalla! Kivat kolme viikkoa sairastellen?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:49"]Ihmisiltä puuttuu tänä päivänä maalaisjärki. :/
[/quote]
No todellakin jään kotiin hoitamaan pikkuisen niiskuttelevaa (tuleeko flunssa vai ei) tai oireetonta lasta palkattomana. Kaikkien työnantajat eivät maksa lasten sairauden takia. Todellakin vietiin lapsi päiväkotiin jo seuraavana aamuna, vaikka oli yrjönnyt yöllä ylensyötyään herkkuja. Lapsi oli kunnossa eikä kukaan tietääkseni sairastunut, vaikka hoitsu yrittikin moralisoida asiasta mainittuani. Semmoinen enteilevä flunssan alkukin voi kestää viikon parikin. Kellä on varaa pitää palkatonta vapaata pikkuvaivojen takia?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:56"]
Koulusta on ainakin annettu ohje, että ei voi varulta olla pois. Eli vaikka perheessä olisikin kipeänä joku, niin 7 v menee kouluun jos on itse terve.
[/quote]
Ei kai kukaan koululaisia varuiksi pidä kotona? Ymmärrän tämän logiikan päiväkodissa jossa pieniä lapsia ja tautien leviäminen on melkein sääntö kuin poikkeus.
Meillä on neljä lasta, ja useinmiten vain yksi sairastaa oksutaudin. Joskus toki koko perhekin on sairastanut. Muistaakseni 5v sitten oli kerran niin, ja sen jälkeen muistan ainakin neljä kertaa, jolloin vain yksi on oksennellut. Pitäisikö koko perheen olla varmuuden vuoksi karanteenissa, jos yksi sairastaa? Koululaiset pois koulusta, vanhemmat pois töistä? Toimitaanko noin oikeasti jossain perheissä?
p.s. Sairaita lapsia ei tietenkään viedä hoitoon.
Eli meiltä ei kukaan menisi töihin tai kouluun noin 8 kk aikana, koko ajan jollain on pientä nuhaa, yskää jne. Kuka sen maksaa, että yhden nuhanenän kanssa kotona kökkii 2 aikuista ja 2 muuta lasta? Ja kun tähän yhdistetään se, että äidillä on reuma, niin eihän meiltä kukaan saa poistua, päiväkoti kun on terveitä varten ja lapsella voi olla tämä geeniperimässä.
Haloo täällä puhuttiin oikeasti sairaasta lapsesta. Jotkut järjenjättiläiset ihan oikeasti kiikuttaa heitäkin hoitoon.
Tai esim. lapsi oksentanut eilen, tuodaan tänään hoitoon jne. ..
Oikeasti? Eli jos perheessä joku sairastaa, kukaan ei saa mennä mihinkään? Ei ole todellista :) Terveet menee, sairaat jää.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 23:00"]
Lapsi ei ole terve, vaan oksentaa seuraavana tai viimeistään sitä seuraavana päivänä! Ja sitten itkette, kun lapsenne ovat kokoajan sairaina, sillä se lapsi joka oli hoidossa kaksi päivää stten ja nyt oksentaa kotona, ehtikin saamaan päiväkodista influenssatartunnan ja sitten teidän perhe sairastaakin uuden kierroksen tauteja! Siitäs saitte, kun toitte oksun päiväkotiin! Vastustuskykynne on hajalla! Kivat kolme viikkoa sairastellen?
[/quote]
Ja aikuisten oikeasti kuvittelet, että kun yksi oksentaa ja toinen lapsi jää terveenä kotiin, mutta oksentaa parin päivän kuluttua, niin seuraavalla viikolla ne eivät saa sitä influenssatartuntaa hoidosta vaan pysyvät terveinä?
Ja äiti, joka tulit koulun tutustumispäivään yön yrjöttyäsi, voisitko miettiä, että tartunnat ovat joillekin vakavia. Elämänhallinta taitaa ontua muutenkin perheissä, joissa ei ymmärretä sairastaa kotona.