Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvattakaa hei oikeasti niitä lapsianne!

Vierailija
12.02.2015 |

Onneksi näihin ei ihan kamalan usein kuitenkaan törmää, mutta mua niiiin ärsyttää itsekeskeiset ihmiset oli ne sitten 3- tai 50-vuotiaita. Ja kenenkäs muun vika se on, kun niiden vanhempien, jotka sen lapsen on kasvattaneet tai oikeastaan jättäneet kasvattamatta.

Herranterttu saa tehdä mitä lystää eikä toisia tarvitse huomioida, kunhan sille itselleen vaan ei koskaan tule pahamieli.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan jotain pihistään, että "älähän nyt", mutta kun lapsi siitä "komentamisesta" suuttuu niin annetaan jatkaa samaa rataa, vaikka kiusaisi ja tönisi toisia. Ei tule helppoa olemaan sen lapsen elämä tulevaisuudessa...

Vierailija
2/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistaako kukaan omat "kasvatusmetodinsa" tuosta? Kukaan ei myönnä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin kyllästynyt kaitsemaan toisten lapsia! Hyvin yleistä, että kylässä ei osata ollenkaan käyttäytyä ja joudun itse asioista sanomaan, vaikka olisi vanhempien tehtävä. Sitten katsotaan oikein loukkaantuneena kun komennan ja EI uskota!

Vierailija
4/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei lapselle saa tuottaa pettymyksiä. Ja lapsen on saatava päättää, eihän se muuten itsenäisty ja opi puoliaan pitämään.

Vierailija
5/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut siihen johtopäätökseen ettei vanhemmat tunnista itseään näistä. Kaverit puhuu ristiin paskaa toisistaan kun toinen ei osaa pitää lapsia ruodussa mutta samalla hyysää omaa kullannuppua kun tulee itku kun ei saanutkaan heittää koiraa lelulla. Itse pidän itseäni ok kasvattajana, mutta selvästi olen muiden mielestä tyranni kun en salli monia asioita jptka ovat muille arkea.

Vierailija
6/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ottanut sen asenteen vieraileviin lapsiin, että minun kotini, minun sääntöni. Huomautan useimmiten jo ennen vanhempia. En jää odottelemaan, josko vanhemmat puuttuvat asiaan. En sitten tiedä, ovatko ystävämme ja tuttavamme keskivertoa fiksumpia, mutta vielä ainakaan ei kukaan ole vetänyt hernettä nenuun.

Vierailija
7/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle täytyy osata sanoa EI ja perustella myös. En anna omassa kodissani pienten lasten juosta ja riehua. Ellei vanhemmat kiellä niin minä teen sen. 

Vierailija
8/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 21:45"]Minä olen ottanut sen asenteen vieraileviin lapsiin, että minun kotini, minun sääntöni. Huomautan useimmiten jo ennen vanhempia. En jää odottelemaan, josko vanhemmat puuttuvat asiaan. En sitten tiedä, ovatko ystävämme ja tuttavamme keskivertoa fiksumpia, mutta vielä ainakaan ei kukaan ole vetänyt hernettä nenuun.
[/quote]

Siis muutenhan tää on hyvä, mutta jos itse on vähän "arempi" ihminen eikä uskalla kunnolla komentaa toisen lasta, etenkään jos vanhempi on paikalla. Pienestä sanomisesta eivät todellakaan usko! Pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni ja alkaa ihan reilusti komentamaan niitä muidenkin lapsia! Jos vanhemmat siitä loukkaantuu niin ei ole kyllä tervetullut muutenkaan enää, kun ei osata käyttäytyä.

Vierailija
9/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myönnän etten osaa alle 2v lastani vielä komentaa. Tai kun hän ei jotain saa niin alkaa kiljuminen ja varsinkin kylässä annan helposti periksi. Jotenkin se hävettää enemmän jos lapsi kiukuttelee kovin ja ihmiset katsoo. Yritän kyllä jatkossa olla tiukempi, hän on esikoinen ja helposti saa kaiken. Onneksi hän on vielä nuori ja mä kerkeen kehittää itseäni ennen kunnon uhmaa.. :)

Vierailija
10/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse jotenkin kehtaa alkaa komentamaan toisten lapsia, mutta on se kumma kun vanhemmat ei itse älyä jos kiellän omaa lastani tekemästä jotain, että hänen lapsensakaan ei niin saa meidän kotona tehdä!

Vierailija
11/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 21:50"]Mä myönnän etten osaa alle 2v lastani vielä komentaa. Tai kun hän ei jotain saa niin alkaa kiljuminen ja varsinkin kylässä annan helposti periksi. Jotenkin se hävettää enemmän jos lapsi kiukuttelee kovin ja ihmiset katsoo. Yritän kyllä jatkossa olla tiukempi, hän on esikoinen ja helposti saa kaiken. Onneksi hän on vielä nuori ja mä kerkeen kehittää itseäni ennen kunnon uhmaa.. :)
[/quote]
Kyllä se työ on aloitettava NYT, tai mielummin kaksi vuotta sitten. Tuo on pahinta että lapselle annetaan jotain koska kiukuttelee, ei se lopeta sitä koskaan kun sillä kiukuttelulla saa haluamansa, ja lapsesta kasvaa turhasta kitisijä. Mitä väliä vaikka lapsi huutaa kylässä? Kyllä tähän maailmaan ääntä mahtuu. Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja opettelet olemaan ÄITI!

Vierailija
12/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei hei sulleki

Vierailija
13/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 21:50"]Mä myönnän etten osaa alle 2v lastani vielä komentaa. Tai kun hän ei jotain saa niin alkaa kiljuminen ja varsinkin kylässä annan helposti periksi. Jotenkin se hävettää enemmän jos lapsi kiukuttelee kovin ja ihmiset katsoo. Yritän kyllä jatkossa olla tiukempi, hän on esikoinen ja helposti saa kaiken. Onneksi hän on vielä nuori ja mä kerkeen kehittää itseäni ennen kunnon uhmaa.. :)
[/quote]
Kyllä se työ on aloitettava NYT, tai mielummin kaksi vuotta sitten. Tuo on pahinta että lapselle annetaan jotain koska kiukuttelee, ei se lopeta sitä koskaan kun sillä kiukuttelulla saa haluamansa, ja lapsesta kasvaa turhasta kitisijä. Mitä väliä vaikka lapsi huutaa kylässä? Kyllä tähän maailmaan ääntä mahtuu. Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja opettelet olemaan ÄITI!
[/quote]

Tää pieni uhmailu on alkanut onneksi vasta äskettäin, hän on vasta n. 1.4v mutta tosiaan aion ottaa itteäni niskasta kiinni ja olla tiukempi. Ei voi aina saada mitä haluaa. En itsekään kestä semmoisia lapsia jotka saavat tehdä mitä haluavat ja luulevat olevansa maailman napoja.

Vierailija
14/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 21:56"]

Hei hei sulleki

[/quote]

Kasvata itteäs jos muut ei ole ehtineet.

Vierailija
15/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun tarvi. Mä maksan veroja, että ammattikasvattajat hoitavat homman päiväkodissa ja koulussa.

Vierailija
16/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 21:50"]Mä myönnän etten osaa alle 2v lastani vielä komentaa. Tai kun hän ei jotain saa niin alkaa kiljuminen ja varsinkin kylässä annan helposti periksi. Jotenkin se hävettää enemmän jos lapsi kiukuttelee kovin ja ihmiset katsoo. Yritän kyllä jatkossa olla tiukempi, hän on esikoinen ja helposti saa kaiken. Onneksi hän on vielä nuori ja mä kerkeen kehittää itseäni ennen kunnon uhmaa.. :)
[/quote]
[/quote]

Tää pieni uhmailu on alkanut onneksi vasta äskettäin, hän on vasta n. 1.4v mutta tosiaan aion ottaa itteäni niskasta kiinni ja olla tiukempi. Ei voi aina saada mitä haluaa. En itsekään kestä semmoisia lapsia jotka saavat tehdä mitä haluavat ja luulevat olevansa maailman napoja.
[/quote]

Siis mun mielestä on nolompaa, jos vanhempi EI komenn lastaan. Itselläni on 1v 3kk tyttö ja se "komentaminen" on sellaista, että "näin ei saa tehdä" ja mahdollisesti joku yksinkertainen selitys esim. Ei saa tarttua tukasta, toista sattuu ja usein heti pitää mennä väliin, kun ei se tietenkään täysin puhetta ymmärrä/usko. Ja kyllä itkee, jos vaikka annan toiselle lapselle takaisin lelun, jonka tyttäreni on ensin itse varastanut. Mutta sitten vaan äkkiä huomio uusiin leluihin, niin ei tule kohtausta.
Joka tapauksessa katselen aina "ihaillen" vanhempia, jotka puhuvat rauhallisesti lapsellensa ja selittävät asiat juurta jaksain läpi, että mitä lapsi teki väärin. Sitten lapsi mahdollisesti pyytää anteeksi ja leikit jatkuu iloisesti. Kukaan ei saa kohtausta, eikä vanhemman tarvitse rääkyä koko aikaa, että ei saa, älä tee noin jne. Eli nämä lapset ovat pienestä pitäen saaneet johdonmukaista kasvatusta.
Huomaan, että esikoisen kohdalla on haastavaa kitkeä "itsekkyys" ja mulle-kaikki-mitä-haluan, koska lapsi ei ole tottunut jakamaan omia lelujaan. Mutta se on vaan tehtävä.

Vierailija
17/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 21:50"]Mä myönnän etten osaa alle 2v lastani vielä komentaa. Tai kun hän ei jotain saa niin alkaa kiljuminen ja varsinkin kylässä annan helposti periksi. Jotenkin se hävettää enemmän jos lapsi kiukuttelee kovin ja ihmiset katsoo. Yritän kyllä jatkossa olla tiukempi, hän on esikoinen ja helposti saa kaiken. Onneksi hän on vielä nuori ja mä kerkeen kehittää itseäni ennen kunnon uhmaa.. :)
[/quote]
[/quote]

[/quote]

Siis mun mielestä on nolompaa, jos vanhempi EI komenn lastaan. Itselläni on 1v 3kk tyttö ja se "komentaminen" on sellaista, että "näin ei saa tehdä" ja mahdollisesti joku yksinkertainen selitys esim. Ei saa tarttua tukasta, toista sattuu ja usein heti pitää mennä väliin, kun ei se tietenkään täysin puhetta ymmärrä/usko. Ja kyllä itkee, jos vaikka annan toiselle lapselle takaisin lelun, jonka tyttäreni on ensin itse varastanut. Mutta sitten vaan äkkiä huomio uusiin leluihin, niin ei tule kohtausta.
Joka tapauksessa katselen aina "ihaillen" vanhempia, jotka puhuvat rauhallisesti lapsellensa ja selittävät asiat juurta jaksain läpi, että mitä lapsi teki väärin. Sitten lapsi mahdollisesti pyytää anteeksi ja leikit jatkuu iloisesti. Kukaan ei saa kohtausta, eikä vanhemman tarvitse rääkyä koko aikaa, että ei saa, älä tee noin jne. Eli nämä lapset ovat pienestä pitäen saaneet johdonmukaista kasvatusta.
Huomaan, että esikoisen kohdalla on haastavaa kitkeä "itsekkyys" ja mulle-kaikki-mitä-haluan, koska lapsi ei ole tottunut jakamaan omia lelujaan. Mutta se on vaan tehtävä.
[/quote]

Ihan asiaa, mutta olen myös törmännyt sellaiseen, että asiat selitetään todellakin juurta jaksaen, mutta ei kumminkaan kielletä oikeasti kunhan vaan lässytetään. Sitten ehkä pyydetään anteeksi, mutta sama meno vaan jatkuu ja jatkuu eikä kuitenkaan uskota mitään kun vanhempi vaan hölöttää, eikä selkeästi kiellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi