Kannattaako 39 v lähteä opiskelemaan?
Kannattaako mun 39-vuotiaana palata koulunpenkille? Koulutus kestää 5,5 vuotta, eli olisin jo 45 kun valmistuisin. Olettaen että pääsisin heti ensimmäisellä haulla sisään.
Kommentit (25)
Kyllä. Ainakin yrittäminen kannattaa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:00"]
Kannattaako mun 39-vuotiaana palata koulunpenkille? Koulutus kestää 5,5 vuotta, eli olisin jo 45 kun valmistuisin. Olettaen että pääsisin heti ensimmäisellä haulla sisään.
[/quote]
No, olettaen ettet joutuisi kärsimään valmistumisen jälkeen työttömyydestä, sulla olis kuitenkin vähintään 20 vuotta aikaa vielä tehdä alan töitä. Huippu-uraa et ehkä oikein ehdi luomaan, alasta riippuen, mutta mielekästä työtä voit hyvinkin päästä tekemään.
Opiskelu kannattaa aina jos se kiinnostaa /motivoi!! Aina 6-86 vuotiaan!
Jos tavoitteena on työllistyä niin ei varmaan enää kannata vaivautua, mutta jos tykkäät muutenkin opiskella, niin mikä ettei.
Kannattaa. Itse jatkoin opiskelua 37-vuotiaana, ja nyt nautin työn hedelmistä paremmissa hommissa.
Jos itse haluat niin opiskele! Eipä tarvitse vanhana miettiä.
Ei AMK-tutkinnon surittaminen kestä noin kauaa, joten kyseessä lienee yliopisto.
Ei kannata, säästä itsesi pettymyksiltä ja harmitukselta. Ei nelikymppisen päässä enää uusi oppi pysy ja vauhti on liian kova. Joku kansanopistojen kurssi on sopivampi jos tekee mieli opiskella.
minäkin olen ajatellut hakea opiskelemaan, kyllästyttää oman alan työt ja fyysisesti raskasta, niin ja olen 49 v. Olen ajatellut sosionomin koulutusta AMK:ssa 3,5 v. Mitä mieltä?
Kannattaa ehdottomasti ja työvuosiahan on yli 20 v jäljellä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:08"]
Ei kannata, säästä itsesi pettymyksiltä ja harmitukselta. Ei nelikymppisen päässä enää uusi oppi pysy ja vauhti on liian kova. Joku kansanopistojen kurssi on sopivampi jos tekee mieli opiskella.
[/quote] No tän nelikymppisen pää on sitten eri materiaalista kun tuntuu että oppi pysyy siellä paremmin kuin parikymppisenä! :) Nyt olen noihin yliopiston pääsykokeisiin opiskellut muun muassa matematiikkaa ja hyvin se on sujunut. Uuden oppiminen on ollut ihanaa ja siksi tuo haku tuntuu mielekkäältä. Kansanopistojen kursseja olen käynyt, mutta ei sieltä uutta ammattia saa. Eläpä oo noin pessimisti! ;) ap
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:08"]
[/quote]
Kerrohan sitten sellainen ala jossa ei enää tarvitse 40-vuotiaana omaksua uutta tietoa? Jokainen joutuu päivittämään tietojaan, hankkimaan lisäkoulutusta tai miettimään jatko-opintoja jossain vaiheessa sillä harva työ pysyy muuttumattomana.
Tällä palstalla tosin kaikki ovat 23 vuotiaita tohtorintutkinnon suorittaneita 5 lapsen äitejä joilla on vyötärönympärys 50 cm ja E-kupin rinnat sekä miehenä supermallin hommia tehnyt miljönääriliikemies ja muiden ei kannata vaivautua tekemään yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:09"]
minäkin olen ajatellut hakea opiskelemaan, kyllästyttää oman alan työt ja fyysisesti raskasta, niin ja olen 49 v. Olen ajatellut sosionomin koulutusta AMK:ssa 3,5 v. Mitä mieltä?
[/quote]
Ei kannata noilla perusteilla. Monet sosionomit tekevät nytkin lähihoitajan töitä, tulevaisuudessa varmaan vieläkin enemmän. Eli nekin työt ovat fyysisesti raskaista. Jos ohjaajaksi pääsee, työ on kolmivuorotyötä.Mielummin vaikka taloushallinto tms ala jolla töitä riittää siisteissä sisätöissä.
Muuten, millainen kuva sulla on sosionomin töistä? Kun ihan murto-osa "pääsee" toimistohommiin ja muissa töissä on aina myös fyysistä työtä.
todellakin kannattaa! isäni valmistui juuri jouluksi kolmanteen ammattiinsa, on nyt 50v ja paremmin jaksoi painaa koulua ja töitä kuin minä 20v
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:24"]
[/quote]
Ei kannata noilla perusteilla. Monet sosionomit tekevät nytkin lähihoitajan töitä, tulevaisuudessa varmaan vieläkin enemmän. Eli nekin työt ovat fyysisesti raskaista. Jos ohjaajaksi pääsee, työ on kolmivuorotyötä.Mielummin vaikka taloushallinto tms ala jolla töitä riittää siisteissä sisätöissä.
Muuten, millainen kuva sulla on sosionomin töistä? Kun ihan murto-osa "pääsee" toimistohommiin ja muissa töissä on aina myös fyysistä työtä.
[/quote]
Mä haluaisin ihan avuksi lapsiperheeseen, avustamaan maahanmuuttajia tai vaikka perhekotiin tai ensikotiin, just ohjaaks, en haluais paperihommiin, voisko onnistua ?
Kannattaa! Itse lähdin yliopistoon 41-vuotiaana ja se palkitsi minut monin tavoin - henkisesti, sosiaalisesti ja materiaalisesti. Valmistuminen venyi, koska töitä aloin tehdä jo parin vuoden kuluttua, ja rankkoja aikoja on koettu kun on pyristelty opiskelun, työn, perheen ja toimeentulo-ongelmien ristipaineissa, mutta koko ajan touhu on ollut mielekästä. Ja nyt teen unelmatyötäni ja ammattitaitoani arvostetaan. Ilman opiskelua olisin nyt varmaan turhautunut, toivoton, köyhä ja vähintäänkin puoliksi masentuinut pitkäaikaistyötön ilman mitään tulevaisuuden näkymiä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:31"] [quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:24"]
[/quote]
[/quote] Mä haluaisin ihan avuksi lapsiperheeseen, avustamaan maahanmuuttajia tai vaikka perhekotiin tai ensikotiin, just ohjaaks, en haluais paperihommiin, voisko onnistua ? [/quote]
Teen vapaaehtoistyötä sekä maahanmuuttajien ja nuorten kanssa tälläkin hetkellä. Pidän paljon tästä, ja tulevaisuudessa olisi hienoa tienatakin näistä töistä. vuorotyö..hmmm se vähän pelottais, tarvitsen yöuneni :-) enkä tarvitse kovaa palkaa, mutta työtä jolla on merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:35"]
Kannattaa! Itse lähdin yliopistoon 41-vuotiaana ja se palkitsi minut monin tavoin - henkisesti, sosiaalisesti ja materiaalisesti. Valmistuminen venyi, koska töitä aloin tehdä jo parin vuoden kuluttua, ja rankkoja aikoja on koettu kun on pyristelty opiskelun, työn, perheen ja toimeentulo-ongelmien ristipaineissa, mutta koko ajan touhu on ollut mielekästä. Ja nyt teen unelmatyötäni ja ammattitaitoani arvostetaan. Ilman opiskelua olisin nyt varmaan turhautunut, toivoton, köyhä ja vähintäänkin puoliksi masentuinut pitkäaikaistyötön ilman mitään tulevaisuuden näkymiä.
[/quote] Rankkaa siitä opiskelun, perheen ja osa-aikatyön yhdistämisestä varmasti tulee, mutta toivottavasti on vaivansa arvoinen! Ihanaa kuulla että sinulla se kaikki kannatti! Onnea uuteen ammattiin! :) ap
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:31"] [quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:24"]
[/quote]
[/quote] Mä haluaisin ihan avuksi lapsiperheeseen, avustamaan maahanmuuttajia tai vaikka perhekotiin tai ensikotiin, just ohjaaks, en haluais paperihommiin, voisko onnistua ? [/quote]
No noihin ei välttämättä edes tarvitse sosionomin koulutusta.
Miksei kannattaisi, olettaen että olisi suht varma työllistyminen valmistumisen jälkeen. Kyseessä varmaan AMK-tutkinto kun kesto on noin tarkkaan määritelty? Niitäkin voi suorittaa nopeammassa tahdissa, on vaan hankalampaa kuin yliopistolla kun pitää käydä työharjoittelussa.