sähköllä lämpeävät kodit! kiire!
Olen vuokraamassa kotia jossa 60neliötä, lämmitys tapahtuu sähköllä, eikä vesipattereilla. Vesi lämmitetään sähköllä. Paljon teillä sähkölaskut kuukaudessa kesällä ja talvella? Kertokaa myös neliöt
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 08:35"]
Kiitos vastauksista. Kyseessä uusi hyvin eristetty talo. Pelottaa jos menee yli 100e/kk. Jätän patterit käyttämättä :D
[/quote]
No kyllä siellä talvella aika holotna tulee, jos pattereita ei ollenkaan päälle laita...Mutta eipähän tarvitse sitten jääkaappiakaan erikseen päälle laittaa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:06"]
He haloo, ap!
Tuohan riippuu siitä oletko vuokraamassa 70-luvun lättyä vai nykyaikaista energiatehokasta taloa?
Uudemmissa taloissa ei sähköä lämmitykseen juuri kulu. Käyttövesi painaa aika paljon sähkölaskussa ja se riippuu paljonko on kylpijöitä. Ilmalämpöpumppu hoitaa sen pienenkin lämmitystarpeen ja viilentää kesäisin.
Sanoisin, että ilmalämpöpumpulla + sähköllä uuden omakotitalon lämmitys maksaa muutaman kympin talvikuukaudessa ja viilennyt kympin kaksi hellekuukaudessa.
Muista että vesikiertoinen lämmitystapa nostaa kotivakuutuksen hintaa reippaasti. Suora sähkö on ja tulee olemaan se paras lämmitystapa uusissa taloissa.
[/quote]
Meillä kotivakuutus on halvempi vesikiertoisella lattialämmityksellä kuin sähkölämmityksellä. Kolmasosa tipahti pois kun ostettiin toinen talo. Saman kokoinen, vuoden uudempi. :-D
Meillä vesi-ilmalämpöpumppu, talossa vesikiertoinen lattialämmitys. Pumppu lämmittää myös veden, sähkövastusta ei ole tarvinnut käyttää. Käyttövesi säädetty 65 asteeseen. Kesäaikana sähkölasku oli 5e/kk - 20e/kk, talvella korkeimmillaan ollut satasen, sisältää siirtomaksutkin. Ja Fortum meilläkin.
Valaistus ledejä ihan viimeistä myöten, autoa lämmitetään kuutena aamuna viikossa. Sähkösauna, kaksi kertaa viikossa päällä pari tuntia kerrallaan. Perheessä 5 henkilöä, joista 3 pientä lasta. Lapset käyvät kylvyssä melkein joka ilta, eli lämmintä vettäkin kuluu. Pyykkikone ja kuivuri pyörittävät kolme koneellista päivässä, astianpesukone vähintään kaksi ja uunissakin tehdään ruokaa melkein joka päivä.
Samankokoinen sähkölämmitteinen talo naapurissa on tosin melkoinen kulusyöppö, nyt talvella sähkölaskut ovat yli 300e/kk ja kesälläkin yli 100e/kk. Siitäkin huolimatta, että ovat kotoa poissa päivät.
En mä nyt ihan suoralta kädeltä allekirjoittaisi tuota sähkölämmityksen ylivertaisuutta...
Paperiosake? Ikkunaliimapaperilla säästää, ja ovitiivisteellä myös.
Laadukasta ilmalämpöpumppua kannattaa hyödyntää. Kaikki ei kuitenkaan jaksa uunia käyttää.(ohis;)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:30"]
Laittakaa kunnon leivinuuni taloon ainakin ,maaseudulla ja ne jotka omistatte metsää ja myös takka. Äidillä on kunnon uuni ja sähköä ei tarvi käyttää kun makuuhuoneessa 18 asteessa hyvä nukkua.
[/quote]
Niin, että vuokrakämppään pitäisi alkaa muuraamaan hormia ja leivinuunia. Tässä oli todella varsinainen loistovinkki.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 08:49"]
Jos varaaja toimii vaan yösähköllä, pitää olla ainakin 85. Mutta jos jatkuvalla, riittää 65. Näin muistelisin.
[/quote]
Ei sitä voi tietää, rittävyys riippuu ennen kaikkea kulutuksen määrästä. Varaajan lämpötilan lisäksi vaikuttaa tietysti varaajan koko sekä lämmitysteho.
Itse en ainakaan ottaisi kovin suurta riskiä siihen että joutuu käymään silloin tällöin kylmässä suihkussa.
[/quote]
Niin siis nuo olikin ne minimit, joista voi sitten mennä ylöspäin, jos oma kulutus vaatii. Mutta alaspäin ei voi mennä ellei halua ottaa riskiä bakteerien kasvusta.
[/quote]
Kyllä yösäkölämmitteinenkin voi olla 65 asteen asetuksella, jos vesi riittää.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:30"]
Laittakaa kunnon leivinuuni taloon ainakin ,maaseudulla ja ne jotka omistatte metsää ja myös takka. Äidillä on kunnon uuni ja sähköä ei tarvi käyttää kun makuuhuoneessa 18 asteessa hyvä nukkua.
[/quote]
Puiden kantaminen olohuoneeseen talon lämmittämiseksi on hölmöläisten puuhaa. Jos haluaa lämmittää puilla, niin sitten kannattaa laittaa keskuslämmityskattila. Keskulämmityksellä lämpiää myös vesi ja lämmönjako toimii kaikkiin tiloihin. Kattilahuonessa saa rauhassa nuohota, roskata ja pölistellä, eikä haittaa vaikka lompsii puita kantaessa edestakaisin lumisten saappaiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 08:25"]
O ou! Niinkö paljon? Mistä voi karsia? Patterit pois päältä ja suihkussa nopeasti
[/quote]
Mistä voi karsia? Kämpän lämpötilasta ja suihkuveden lämpötilasta ja suihkun pituudesta. Otat lyhyitä tai kylmiä suihkuja ja pidät kämpän lämmön alhaisena, niin siilä tietysti säästää. Mukavaahan se ei tietysti useimpienkaan mielestä ole
[/quote]
Käyttövesi ei kuluta juuri mitään varsinkaan yksinäisellä. Lämmityskausi 8-9kk sen kulutuksen tekee.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:18"]
Toi tapa puhua osakkeesta on hauska. Asun osakkeessa... minä obligaatiossa.
[/quote]
Olet tainnut asua ikäsi vuokraalla? Minusta tuossa ei ole mitään hassua.
Meillä oli 42 neliöinen rivarikaksio jossa oli lattialämmitys kylppärissä. Sähkölaskut semmoset mukavat 200-250€ talvella kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 08:49"]
Jos varaaja toimii vaan yösähköllä, pitää olla ainakin 85. Mutta jos jatkuvalla, riittää 65. Näin muistelisin.
[/quote]
Jaa :D eiköhän vuokrakämpän varaaja ole niin pieni, että ei todellaakaan kannata "varata" yöksi. Jos oikein viitseliäs on niin varaaja pois päältä kun ei vettä tarvita, tosin hyödyksi varaajan hukkalämpö talvella tulee. Ja talvella se suurin lasku muutenkin tulee.
[/quote]
No meillä ei ole tietoa että miten ap:n harkitsemassa asunnossa on toteutettu lämmitys. Jos siellä sattuu olemaan varaava lattialämmitys ja kaksiaikamittaus, niin sillin vesikin mahdollisesti kannattaa laittaa yösähkölle. Normikokoinen 300 litran varaaja riittää tavanomaisella vedenkäytöllä pariskunalle, vaikka olisi yövaraajana. Työkaverilla on neljän hengen talous ja heilläkin kuulema riittää 300 lirtainen yövaraajana.
Mutta jos ei ole kaksiaikamittausta, niin silloin ei voi ottaa muuta kuin ns. yleissähkön, eikä noilla varaamisilla ole mitään hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:24"]
[/quote]
Et sitten ole ikinä kuullut asunto-osakkeesta, ootko ihan perimmäisestä sysimetsästä kotoisin?
[/quote]
Osake on se paperi joka oikeuttaa asumiseen siellä ilmatilassa nimeltä asunto. Et omista muutakuin osakepaperin, et sitä asuntoa.
[/quote]
Voi jeesus mitä saivartelua. Minulle on ainakin tavanomaista puhua "osakkeesta", kun puhutaan asunto-osekeyhitössä olevasta asunnosta, jonka huoneiston hallintaan oikettavat osakkeet omistaa.
Asumismuodot ovat siis vuokra, aso, osaomistus, osake ja omakotitalo.
Vastaan tähän vaikka meillä sähkölämmityksen lisäksi ilmalämpöpumppu ja varaava takka. N.100 neliötä, sähkölasku talvella siirtoineen n.250e/kk ja kesällä 100e/kk. Sauna lämmitetään 1-2 krt viikko, märkätiloissa lattialämmitys.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:31"]
[/quote]
Et sitten ole ikinä kuullut asunto-osakkeesta, ootko ihan perimmäisestä sysimetsästä kotoisin?
[/quote]
No ei siinä osakkeessa asuta, vaan asunnossa, jonka hallintaan tuo osake oikeuttaa.
[/quote]
Kyllähän tuo "osake" kertoo heti että rivari tai kerrostalo, betoniseinät, ei mahdollisuutta vaikuttaa moneenkaan asiaan. Vaihtoehtona "kiinteistö" tai "talo" jossa kilpailutusmahdollisuuksia ja rakennusmateriaalien kirjoa on enemmän.
Ja ennenkuin alatte halko hiuksia, niin tiedän kyllä,että asunto-osakkeita on myös puutaloyhtiöissä jne...
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:05"]
Meillä oli 42 neliöinen rivarikaksio jossa oli lattialämmitys kylppärissä. Sähkölaskut semmoset mukavat 200-250€ talvella kuukaudessa.
[/quote]
Taitaa olla sähköä vähän muuallakin.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:02"]
[/quote]
Olet tainnut asua ikäsi vuokraalla? Minusta tuossa ei ole mitään hassua.
[/quote]
No ihan olen asunut asunto-osakeyhtiöissä koko ikäni. Vuokralla en päivääkään. Tälläkin hetkellä olen as oy:mme hallituksen puheenjohtaja, osakeomistamisen tuoma hallintaoikeikeus yhtiöjärjestyksessä osoitettuun huoneistoon on kyllä ihan hallussa. Olen vain tottunut puhumaan kodista, huoneistosta, asunnosta tms. En ole kuullut pk-seudulla kenenkään puhuvan osakkeesta. Sitä paitsi sitä huoneiston hallintaoikeutta vastaa monta osaketta. Oletteko vessassa osakkeissa nro 231-236, olohuoneessa osakkeissa 248 - 265?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:31"]
[/quote]
[/quote]
No ei siinä osakkeessa asuta, vaan asunnossa, jonka hallintaan tuo osake oikeuttaa.
[/quote]
Kyllähän tuo "osake" kertoo heti että rivari tai kerrostalo, betoniseinät, ei mahdollisuutta vaikuttaa moneenkaan asiaan. Vaihtoehtona "kiinteistö" tai "talo" jossa kilpailutusmahdollisuuksia ja rakennusmateriaalien kirjoa on enemmän.
Ja ennenkuin alatte halko hiuksia, niin tiedän kyllä,että asunto-osakkeita on myös puutaloyhtiöissä jne...
[/quote]
On myös erillistaloja jne. Eli enemmän se minusta informoi omistamista. Vuokrakerrostalo ja as oy kerrostalo eivät eroa toisistaan kuin omistussuhteiden suhteen.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:37"]
Mä en tajua, miten omakotitalossa on eri hintaista vettä kun osakkeessa? Meidän 5-henkinen perhe muutti juuri osakkeesta omakotitaloon viime kesänä ja vedes kulutus on pysynyt samana ja saman hintaisena myös. 150-kuutiota vuodessa tekee karvan verran yli 50e kuukaudessa. Aikuiset käyvät suunnilleen joka päivä suihkussa, lapset n. kolmesti viikossa kun sauna lämpiää. Huolella saatais lotrata, jos kolmekymppiä kuussa per henkilö menisi.
[/quote]
Vilkaisemalla paikallisen vesilaitoksen hinnastoa, selviää se että miten veden hinta muodostuu. Meidän kaupungin hinnastossa vesi on kyllä samanhintaista talon koosta riippumatta, mutta kuukausimaksu määrätyy sen mukaan että kuinka paksu putkivesiputki taloon tulee. Pieni omakotitaloon tuleva putki maksaa vähän alle 20€/kk ja suuren kerrostalon vesiliittymä voi maksaa melkein 150€/kk. Mutta kun tuo kuukausimaksu jaetaan asuntokohtaisesti tai asukaskohtaisesti, niin kerrostalossa vesiliittymän kuukausimaksu on luultavasti halvempi käyttäjää kohti.
Kylmä vesi on siis suunnileen saman hintaista kerrostalossa ja omakotitalossa. Lämmin käyttövesi pitää tietysti myös lämmittää ja jos kerrostalossa mitataan vesi asuntokohtaisesti, niin kylmälle ja kuumalle vedelle on eri hinta. Lämmittämisen hinta sitten taast tietysti riippuu siitä että millä vesi lämmitetään, mutta ei siinäkän ole merkittävää hintaeroa.
Se missä hintaero tulee on kulutustottumukset. Omakotitalossa kun kaikki maksetaan aina suoraan itse, niin typerää ja turhaa tuhlaamista vältetään. Jos kerrostalossa ei mitata asuntokohtaista kulutusta, niin kulutus on leväperäistä ja helposti kaksinkertaista mitattuun kohteeseen verrrattuna ja silloin tietysti henkeä kohti vesimaksut nousee. Asukkaat sen veden kuitenkin lopulta maksaa, vaikka sitä ei mitata.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:29"]
[/quote]
[/quote]
Osake on se paperi joka oikeuttaa asumiseen siellä ilmatilassa nimeltä asunto. Et omista muutakuin osakepaperin, et sitä asuntoa.
[/quote]
Voi jeesus mitä saivartelua. Minulle on ainakin tavanomaista puhua "osakkeesta", kun puhutaan asunto-osekeyhitössä olevasta asunnosta, jonka huoneiston hallintaan oikettavat osakkeet omistaa.
Asumismuodot ovat siis vuokra, aso, osaomistus, osake ja omakotitalo.
[/quote]
Asumismuodot ovat siis vuokra, aso, osaomistus, omistus ja omakotitalo.
[/quote]
[/quote]