Muita, joilla ei ole yhtään värisilmää?
Olen yrittänyt opiskella värisävyistä netistä ja youtubesta. Jotkut onnelliset tietävät luonnostaan, mitkä värit ja väriyhdistelmät sopivat heille, minä en todellakaan kuulu heihin…
Katselin juuri muutaman vuoden takaisia valokuvia itsestäni ja olen välillä niin kummallisissa väreissä että oikein hirvittää. Että ehkä olen siis vähän kehittynyt kun nyt jo huomaan asian. Olisi vain niin hienoa säästää aikaa ja rahaa, kun ei tarvitsisi ostaa vääriä sävyjä itselleen, eikä siten tulisi ainakaan korostettua omia huonoja puoliaan.
Kävin värianalyysissäkin muutama vuosi sitten, mutta tulos oli outo enkä oikein luottanut tekijään, että siinäkin meni vähän rahat hukkaan.
Kommentit (3)
Musikaalisuus ja matemaattinen lahjakkuus kulkevat käsikädessä. Värisilmä ja avaruudellinen hahmotuskyky kaiketi samoin.
Nääh. Oikeastaan kaikki värit sopivat yhteen ihan yhtä hyvin (ja tarkkaanottaen niitä on kaikkialla). Kyse on siitä, mitä me olemme tottuneet näkemään yhdessä (ja missä yhteydessä). Huu, siis kulttuurinen ja sosiaalinen seikka, ei mikään absoluuttinen totuus.
Tästä voi thdä kahdenlaisia johtopäätöksiä:
1 voit yhdistää ja käyttää ihan mitä vaan koska joka tapauksessa yhteensopivuus on arbitraarista tai
2 voit opetella meidän kulttuurissa vallitsevia konventioita siitä, mitä pidetään yhteensopivana esimerkiksi katselemalla (pitkään) taidehistoriaa tai katumuotikuvia ja matkimalla sitä sitten omissa valinnoissasi.
Sama juttu. Ei mitään käsitystä sävyistä ja väreistä.
Lisäksi ole lähes värisokea, joten näen värit miten näen.