Ostin langat villapaitaan. Toivottavasti onnistuu…
Edellisen paidan olen neulonut yli kolmekymmentä vuotta sitten. Silloin tein puuvillalangalla ja siinä oli sellaisia lisäosia, jotka sai solmittua rusetille pitkin paitaa. Sitä ennen tein kolme villapaitaa, josta kaksi kouluikäisenä (niistä suunnittelun toisen itse yhteen kilpailuun). Nyt tarkoitus on tehdä uudella tekniikalla. Huh! Vähän hirvittää. Millainen neulomishistoria sinulla on?
Kommentit (6)
Olis kiva neuloa, mutten osaa. Ohjeet on jotenkin kauhean sekavia ja hankalia.
Historia on pitkä, kun jo alle kouluikäisenä mummo opetti kutomaan. Muistan vieläkin sen keltaisen patalapun, joka alkoi kaventua kun sukkapuikoilta tippui silmukoita.
Villapaitoja olen kutonut melko paljon. Paha vika on se, että en tee ohjeen mukaan vaan suunnittelen itse. Toisinaan onnistuu, mutta ei aina. Seuraavana on vuorossa islantilaistyylinen villapaita. Langat on, mutta malli puuttuu ja mielelläni tekisin sen ylhäältä alas.
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva neuloa, mutten osaa. Ohjeet on jotenkin kauhean sekavia ja hankalia.
Nyt niin muodikas slipoveri = liivi on helppo. Kudot vaan pyöröpuikoilla riittävän pitkään, sitten jaat kahteen osaan ja jatkat kaula-aukkoon. Etuosaan on helpoin kutoa V-aukko, ja takaa ja päättelet vaan keskeltä riittävän määrän silmukoita. Ohjeita varmaan löytyy.
Ekan villapuseron neuloin teinnä, sitä ennen olin tehnyt patalappuja, lapasia, sukkia jne. Kävin jopa käsityöalan koulutuksen, mutta en koskaan ole tehnyt kyseisiä töitä vaan on nykyään ihan harrastus.
Neulominen on mulla enemmän talven harrastus ja teen yleensä muutaman villapuseron ja läjän sukkia ym. pienempää sekä itselle että tilauksesta sukulaisille ja kavereille.
Tällä hetkellä kesken on kirjoneule itselle, pitkät sukat siskontytölle ja miehelle ihan perussukat. Tykkään tehdä montaa samaan aikaan niin ei ehdi kyllästyä.
Vierailija kirjoitti:
Parikymppisenä neulonut jokusen villapaidan, muutamana viime vuotena vain villasukkia., mutta viime talvena aloitin raglan- villapaitaa joka neulottiin ylhäältä alaspäin, onnistui hyvin.
Millaisen aiot neuloa?
Minä aion tehdä nyt pitkän neuletakin jonka ohje oli kotiliedessä.
Ajattelin tehdä kaarrokkeellisen Strömsö-paidan. Videon kun katsoin, niin helpolta näytti :)
En tee niillä annetuilla väreillä, ihan omat valitsin.
Parikymppisenä neulonut jokusen villapaidan, muutamana viime vuotena vain villasukkia., mutta viime talvena aloitin raglan- villapaitaa joka neulottiin ylhäältä alaspäin, onnistui hyvin.
Millaisen aiot neuloa?
Minä aion tehdä nyt pitkän neuletakin jonka ohje oli kotiliedessä.