Täysimetys rintapumpulla?
Nyt tulee todella tyhmä kysymys, mutta kysynpä nyt kuitenkin kokeneemmilta. Onko vauvan täysimetys mahdollista hoitaa pelkästään rintapumppua käyttäen? Tai tietenkään silloin ei voi puhua imetyksestä, mutta voiko maito riittää jos lapsi ei ime koskaan tissistä, mutta rinnat pumppaa tyhjiksi/osittain säännöllisesti? Halu ruokkia lapsi pelkällä äidinmaidolla on kova, mutta rinnat ovat vielä parinkin viikon imetyksen jälkeen koko ajan todella kipeät, vaikka olen niitä rasvaillut ja hoitanut asianmukaisesti. Myöskään rintatulehduksesta ei ole kyse. Lisäksi koen imettämisen esim. kyläilyjen ja muiden menojen aikana hankalaksi ja isänkin olisi myös helppo osallistua syöttämiseen pumpatulla maidolla. Onko ajatus esim. puolivuotiaaksi ruokkimisesta pelkän pumpun avulla mahdoton vai yritänkö vain päästä liian helpolla?
Kommentit (26)
Joillakin tuo onnistuu, mutta useimmat eivät saa maitoa tulemaan tarpeeksi pumpulla. Jos rintasi ovat vieläkin kipeät, on vauvan imuotteessa todennäköisesti vikaa. Imetystukihenkilöstä voisi olla paljon apua.
Kyllä se ihan mahdollista on ja helppoakin. Varaudu tylyihin kommentteihin, kysymyksiin ja asenteisiin. Saat aina selittää miksi et imetä.
Mulla auttoi kun käytin pari viikkoa rintakumia, ja jätin sitten pikkuhiljaa sen pois. Ei kipeytyneet rinnat samalla lailla enää.
Mä harrastin tota rintapumpun avulla täysimettämistä pari kuukautta, mutta sitten maidontuotanto alkoi hiipumaan, joten en usko että sitä pystyy kovin pitkään jatkamaan
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:16"]Mulla auttoi kun käytin pari viikkoa rintakumia, ja jätin sitten pikkuhiljaa sen pois. Ei kipeytyneet rinnat samalla lailla enää.
[/quote]
Joo sitäkin on ollut tarkoitus kokeilla. Jotenkin vain on niin vapauttavaa pumpata rinnat tyhjiksi illalla ja ruokkia vauva yöllä pumpatulla maidolla, sen sijaan että makaa vauvan kanssa märässä homejuuston hajuisessa lammikossa sängyssä ja vauva hermostuu kun ei löydä otetta rinnasta. Imetys kyllä sinänsä sujuu ihan hyvin, esikoisen kohdalla mentiin melkein alusta asti korvikkeilla kun ei onnistunut imetys. - ap
Minäkin olen kuullut tapauksesta jossa se onnistui. Syynä oli se, ettei keskosena syntynyt vauva koskaan oppinut tissille. Mutta monilla maidontulo ehtyy pelkälle pumpulle.
En kyllä ymmärrä miten pumppaamalla voisi päästä helpommalla kuin imettäen, mutta kukin tyylillään. Itse en ole niin tiskaamisen, säilymisestä huolehtimisen ja muun puljaamisen perään.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:16"]Mulla auttoi kun käytin pari viikkoa rintakumia, ja jätin sitten pikkuhiljaa sen pois. Ei kipeytyneet rinnat samalla lailla enää. [/quote] Joo sitäkin on ollut tarkoitus kokeilla. Jotenkin vain on niin vapauttavaa pumpata rinnat tyhjiksi illalla ja ruokkia vauva yöllä pumpatulla maidolla, sen sijaan että makaa vauvan kanssa märässä homejuuston hajuisessa lammikossa sängyssä ja vauva hermostuu kun ei löydä otetta rinnasta. Imetys kyllä sinänsä sujuu ihan hyvin, esikoisen kohdalla mentiin melkein alusta asti korvikkeilla kun ei onnistunut imetys. - ap
[/quote]
Eikö sulla ole jo viimeistään aamuyöstä rinnat räjähtämäisillään uudesta maitosatsista?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:18"]
Mä harrastin tota rintapumpun avulla täysimettämistä pari kuukautta, mutta sitten maidontuotanto alkoi hiipumaan, joten en usko että sitä pystyy kovin pitkään jatkamaan
[/quote]
Eihän se ole täysimetystä, jos lapsi ruokitaan pullosta.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:27"]
[/quote]
[/quote]
On se jos pullon sisältö tulee tissistä.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:27"]
[/quote]
[/quote]
On se jos pullon sisältö tulee tissistä.
[/quote]
Tarkennan ennen viisastelijoita: ihmisen tissistä.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:14"]Kyllä se ihan mahdollista on ja helppoakin. Varaudu tylyihin kommentteihin, kysymyksiin ja asenteisiin. Saat aina selittää miksi et imetä.
[/quote]
Minä olen ruokkinut kaikki kolme korvikkeella pullosta enkä ole koskaan törmännyt tylyihin kommentteihin, kysymyksiin tai asenteisiin.
Jos pumppaat, ei vauva pääse vaikuttamaan maidon määrään. Tilaa lisää tiheän imun kausilla jne.
Minä tein noin 7kk ajan. Suosittelen tehokasta ja hyvää pumppua. Tarkkailin määriä ja pidin niistä kirjaakin. Onnistui se lapsen ruokinta noinkin, mutta aikaa vievää se on. Minulle se oli kuitenkin ainut vaihtoehto. Tai ainut vaihtoehto korvikkeen lisäksi.
Tiedän yhden joka on pumpannut liki 2v onnistuneesti.
Mulla ei onnistuis, en heru kovin hyvin pumpulle.
MUTTA olennaisinta tässä on nyt tuo mitä sanoit että illalla pumppaat ja sitten yöllä vain pulloa lapselle (ja käsitin ettet itse yöllä pumppaa). Se ei todennnäköisesti tule onnistumaan. Varsinkin alussa yöimetykset eli rintojen tyhjentämiset myös öisin ovat todella tärkeitä maidontuotannolle. Eli jos et imetä tai pumppaa öisin, ei maitoa ehkä kohta enää riitä.
Helpommalla pääsisit kun edes osittain imettäisit. Katsokaa ammattilaisen kanssa se imuote niin varmasti pian helpottaa ja onhan se sitten selvästi helpompaa imettää kuin lämmitellä ja pestä pulloja.. Toki tuo pumppaus on tosi kätevä siinä ohessa.
Suosittelisin imetyspoliklinikkaa. Niitä on ainakin pääkaupunkiseudulla. Muistathan ettei äidinmaitoa saa llämmittää mikrossa.
Pumppasin maitoa monta kertaa päivässä pulloon ja pakastimeen. Imetinkin muutaman kerran päivässä ja yöllä mies hoiti yhden syötön pullosta. Oli mukavampi käydä kaupungilla ja kylässä kun oli aina maitoa pullossa mukana eikä tarvinnut etsiä paikkaa jossa imettää.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:40"]Suosittelisin imetyspoliklinikkaa. Niitä on ainakin pääkaupunkiseudulla. Muistathan ettei äidinmaitoa saa llämmittää mikrossa.
[/quote]
Miksi ei saa lämmittää mikrossa? Mä ainakin lämmitin.
Minulla vauva oppi juomaan pumpatut maidon ilman lämmitystä huoneen lämpöisinä ja jopa jääkaappikylminä. Öisin heräsin alussa kahdesti, myöhemmin kerran pumppaamaan. Jossain vaiheessa nukuin noin 7h yöunia ja sen ajan olin pumppaamatta. Maitoa kyllä riitti. Jos alkoi vähentyä, sitten pumppasin seuraavat päivät ahkerasti, eli tilasin lisää. -15
Meillä lapset syntyivät pikkukeskosina rv26 ja saivat kyllä alusta asti mun omaa maitoa, mut oli se ihan helvetillisen työn takana.
aluksi maito meni pumpulilla nenämahaletkulla ja myöhemmin pullosta kun maidon mukana meni paljon ravintolisiä ja lääkitystä. 6kk olivat tällä täysimetyksellä.
Ja nimenomaan se on täysimetystä ainakin sairaalan mukaan niin määritellään täysimetys.
mut se järjetön pumppaus. 6kk 3h välein 24/7 pumppasin maitoa ja sain sitä tulemaan ihan hyvin. Mut ei siinä järkeä ollut. Yölläkin 3h välein.
Sairaalassa oli maitohuone jossa pystyi pumppaamaan ja kotona mulla on sairaalasta lainassa kunnon pumppu.
Olen kuullut että joillakin tuo on onnistunut, että kaikki maito vauvalle pumpataan ja annetaan pullosta. Sitähän ei tietenkään voi tietää, miten maidon tulon kanssa käy jos vaan pumppailee. Että alkaako ehtyä. Itsellä ei imetys onnistunut ja yritin pumpata, mutta ei herunut pumpulle yhtään.