Täysimetys rintapumpulla?
Nyt tulee todella tyhmä kysymys, mutta kysynpä nyt kuitenkin kokeneemmilta. Onko vauvan täysimetys mahdollista hoitaa pelkästään rintapumppua käyttäen? Tai tietenkään silloin ei voi puhua imetyksestä, mutta voiko maito riittää jos lapsi ei ime koskaan tissistä, mutta rinnat pumppaa tyhjiksi/osittain säännöllisesti? Halu ruokkia lapsi pelkällä äidinmaidolla on kova, mutta rinnat ovat vielä parinkin viikon imetyksen jälkeen koko ajan todella kipeät, vaikka olen niitä rasvaillut ja hoitanut asianmukaisesti. Myöskään rintatulehduksesta ei ole kyse. Lisäksi koen imettämisen esim. kyläilyjen ja muiden menojen aikana hankalaksi ja isänkin olisi myös helppo osallistua syöttämiseen pumpatulla maidolla. Onko ajatus esim. puolivuotiaaksi ruokkimisesta pelkän pumpun avulla mahdoton vai yritänkö vain päästä liian helpolla?
Kommentit (26)
Kiva kuulla, että sen on mahdollista onnistua! Yritän kyllä parhaani mukaan jatkaa myös imetystä, mutta pumppuakin voin siis huoletta käyttää. Kiitos asiallisista vastauksista! :) - ap
Suosittelen kuitenkin sitä imetystä. Ei tarvi muistaa ottaa pulloja ym mukaan, kun lähtee. Olen kylässä imettänyt ihanmuiden nähden. En ole saanut paheksuntaa. Onhan se tietty outoo kaivaa melonit esiin keverin miehen edessä tai vaikka enonsa silmien edessä, mutta sen päätöksen aikanani tein, että piiloon en lähde. Mutta en mä nytsentään kirkonpenkissä imetä. Ei kyllä ole ollut tarvettakaan :) suosittelen siis, jos rinnat kestää.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:16"]Mulla auttoi kun käytin pari viikkoa rintakumia, ja jätin sitten pikkuhiljaa sen pois. Ei kipeytyneet rinnat samalla lailla enää. [/quote] Joo sitäkin on ollut tarkoitus kokeilla. Jotenkin vain on niin vapauttavaa pumpata rinnat tyhjiksi illalla ja ruokkia vauva yöllä pumpatulla maidolla, sen sijaan että makaa vauvan kanssa märässä homejuuston hajuisessa lammikossa sängyssä ja vauva hermostuu kun ei löydä otetta rinnasta. Imetys kyllä sinänsä sujuu ihan hyvin, esikoisen kohdalla mentiin melkein alusta asti korvikkeilla kun ei onnistunut imetys. - ap
[/quote]
Eikö sulla ole jo viimeistään aamuyöstä rinnat räjähtämäisillään uudesta maitosatsista?
[/quote]
On on, vaikka vauvakin viettää suurimman osan yöstä rinnalla ja maitoa valuu silti paljon myös sänkyyn, joka aamu on lakanat märkänä liivinsuojista ja bandeausta huolimatta. Siksi mielelläni pumppaankin. - ap
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:56"]Mikrossa lämmitestä maidosta rikkoontuu jotkut tavintoaineet, en tarkalleen muista mitkä. Äidinmaito pitää lämmittää esim. Kuumassa vesihauteessa.
[/quote]
Tää on kyllä niin tyypillistä tätä. "Rikkoontuu jotkut ravintoaineet en nyt muista mitkä". Tieto peräisin varmaan tosi luotettavasta lähteestä.
Onnistuu. 9kk sitä tein. 3 niistä olin myös luovuttajana. Kova homma vaan pestä pulloja. Spectralla on hyviä pumppuja. Saa molemmat rinnat tyhjättyä samalla kertaa.
Mikrossa lämmitestä maidosta rikkoontuu jotkut tavintoaineet, en tarkalleen muista mitkä. Äidinmaito pitää lämmittää esim. Kuumassa vesihauteessa.