Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haaveilen salaa rupeavani fennovegaaniksi

Vierailija
20.11.2021 |

Voiko saada tarpeeksi ravintoaineita? Ympäristöni ei ymmärrä ajatuksiani, mutta olen lisännyt paljon kotimaisia kasviksia ja juureksia ruokavalioon enkä esim. käytä leivänpäällisiä lainkaan. Eli voiko suomalaisesta ruuasta saada tarpeeksi vitamiineja ja proteiinia? Ainakin sienistä saa B-vitamiinia, marjoista C-vitamiinia ja herneistä proteiinia, entä muuta?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kunnioitettava ajatus. Proteiinin monipuolinen saanti tuottaa ongelman. Vielä kun lisäät kokonaisuuteen fennomanian.

Vierailija
2/10 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos söisit silloin tällöin riistaa ja/tai pienkanaloiden munia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kasvatetaan hernettä, härkäpapua, kvinoaa, hamppua (siemenet), pellavaa (siemenet) ja kesäisin tuorekäyttön (pakastettavaksi) sokeriherneitä, papuja ja lehtikaalia. Kaikista näistä saa valkuaisaineita. Sienet vielä lisäksi, niin jo pärjää.

Kotimainen järvikala on ekologinen valkuaisen lähde, jos ei halua olla täysvegaani.

Vierailija
4/10 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruokavaliosta sinänsä ei ole mikään ongelma saada kaikki tarvittavat ravintoaineet, kunhan tietää mitä tekee. Ongelmana tuossa olisi varmaankin yksitoikkoisuus. Jos jaksat herneitä ja härkäpapuja jätystää päivästä toiseen, niin täysin mahdollista toki. 

Itse ehkä lähtisin siitä päästä että jättäisin kaikki eläinperäiset tuotteet ensin pois, ja sitten katsoisin miten jäljellejäävästä ruokavaliosta saisi mahdollisimman kotimaispainotteisen. 

Vierailija
5/10 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kasvatetaan hernettä, härkäpapua, kvinoaa, hamppua (siemenet), pellavaa (siemenet) ja kesäisin tuorekäyttön (pakastettavaksi) sokeriherneitä, papuja ja lehtikaalia. Kaikista näistä saa valkuaisaineita. Sienet vielä lisäksi, niin jo pärjää.

Kotimainen järvikala on ekologinen valkuaisen lähde, jos ei halua olla täysvegaani.

Jo itse asiassa kalaa olen ajatellut jättää eli en ihan vegaani, mutta kun asutaan merenrantakaupungissa, niin vaihtoehto on itse pyydystetyt kalat merestä. Olen myös ajatellut jättää viljat pois, sillä minulla on nivelkipuja, joihin voisi lihan ja viljojen poisjättö auttaa. 

Vierailija
6/10 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo itse asiassa kalaa olen ajatellut jättää eli en ihan vegaani, mutta kun asutaan merenrantakaupungissa, niin vaihtoehto on itse pyydystetyt kalat merestä. Olen myös ajatellut jättää viljat pois, sillä minulla on nivelkipuja, joihin voisi lihan ja viljojen poisjättö auttaa. 

Sitten kannattaa jättää myös rypsi- ja rapsiöljy pois. Huono omegasuhde aiheuttaa tulehdusta ja vaikuttaa niveliin.

Vierailija
7/10 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha ei vaikuta niveliin, ellet nyt mitään sontajalosteita syö.

Vierailija
8/10 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä koe. Itse en pystyisi syömään teollisesti tuotettuja kasveja, mutta kukin tapansa mukaan.

Vierailija
9/10 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kannattaa jättää myös rypsi- ja rapsiöljy pois. Huono omegasuhde aiheuttaa tulehdusta ja vaikuttaa niveliin.

Pellavassa on täydellinen omegasuhde, mutta kannattaa nauttia mielummin ehkä öljynä kuin siemenrouheena. Jotain raskasmetalleja kun kerää helposti, niin ei ainakaan päivittäisessä käytössä kannata. Camelina on myös toinen vaihtoehto hyvälle öljylle.

Vierailija
10/10 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan kunnioitettava ajatus. Proteiinin monipuolinen saanti tuottaa ongelman. Vielä kun lisäät kokonaisuuteen fennomanian.

Proteiinin monipuolinen saanti ei ole ongelma, jos käyttää monipuolisesti kotimaisia proteiinin lähteitä. Viljojen ja palkokasvien käyttö riittää siiheen. Kvinoassa on ainakin täydellinen aminohappoprofiili, eli sitä käyttäessä ei tarvitse yhdistellä päivän aikana välttämättä eri proteiinin lähteitä. Soija ja kikherne olisi myös hyviä vaihtoehtoja, jos kävisi myös ulkomailla tuotettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän