Onko täällä joku oikeasti tehnyt itse maksalaatikkoa?
Kommentit (26)
Tämä on harvoja ruokalajeja jossa eines voittaa itseyritetyt teelmät sata nolla.
Kyseleekö joku oikeasti tällaista?
On hyvää. Jauhettua maksaa, sipulia, pippuria, suolaa, siirappia, riisipuuroa, kanamunaa. Tehdään puuromainen seos, halutessa sekaan rusinoita, paistetaan kypsäksi uunissa. Hyvää on, ihan Saarioisten veroista.
On tottakai, aina rusinoilla. Pitääkin tehdä joulupöytään perinneruuaksi.
Vierailija kirjoitti:
Teurastattéko itse sian?
Itsevalmistettuun ei käytetä sianmaksaa, se on kitkerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teurastattéko itse sian?
Itsevalmistettuun ei käytetä sianmaksaa, se on kitkerää.
No naudan sitten? Voiko siipikarjan maksaa käyttää?
Olen tehnyt. Oli kyllä ihan hyvää, mutta koin sen verran isotöiseksi makuun suhteutettuna, että silloin harvoin kun maksalaatikkoa haluan, ostan kaupasta.
Tänään viimeksi ja maksapihvejä myös. Sain eilen kokonaisen naudanmaksan. Paistoin myös muutaman maksaviipaleen voissa ja hotkin puolukoiden kanssa raudanpuutteeseen, kylläpä teki hyvää.
Kyllä, monta kertaa. Maksa tulee olla tuoretta ja jauhaa itse, silloin ei tarvitse miettiä edes tulerko hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on harvoja ruokalajeja jossa eines voittaa itseyritetyt teelmät sata nolla.
Teen aina itse ja hyvää on
Kerran ostin kaupasta koiralle alelaputettua mutta koiralle ei kelvannut niin söin itse loput,
Ei se kyllä pahaa ollut muttei kelvannut koiralle.
Yhtenä jouluna tein itse maksalaatikkoa, meilläpäin eteläpohjanmaalla se kuuluu joulupöytään. Onnistuinkin ihan mielestäni hyvin. Koulussa aikanaan maksalaatikkoa tarjottiin voisulan kanssa, se oli hyvää.
Joo. Tykkään laittaa puolet sian- ja puolet naudanmaksaa, tulee vahva maksan maku, mutta ei kitkerää. Kepittää eineslaatikot mennen tullen.
Minä tein vuosikausia jouluksi. Sitten kerran lapset sanoivat, että me ei oikein tykätä siitä.
Sen koomin en ole tehnyt, siitä on nyt ainakin 40 vuotta. 😊
Olen tehnyt usein kolmen litran padallisen.
Erittäin hyvää on ja maistuu ainakin omaan suuhuni paremmalta, kuin valmislaatikot.
Isotöisyys... no joo tekee paljon kerralla samalla.
M.55
Kerran vuodessa jouluksi, mukaan paljon sipulia sekä reilusti makeutta siirapista ja rusinoita. Päihittää kaupan versiot mennen tullen.
Olen tehnyt maksalaatikkoa itse. Tuli kyllä hyvää, eikä se kovin vaikeaakaan ole, mutta jos ostaa kaupan hyllystä pienimmän maksapaketin, siitä tulee laatikkoa kahdeksi viikoksi. Kukaan ei pysty syömään niin paljon maksalaatikkoa.
Olen tehnyt pari kertaa itse ja tykkäsin kyllä. Tokalla kertaa maksa maistui kitkerälle, mietin ettei tainnut olla ihan tuoretta, vaikka päiväystä oli vielä, mutta paketti oli kuprulla. Ekalla kerralla oli superherkullista.
Innostuin tekemään itse, kun sedän puoliso oli tehnyt ja oli herkullista. Paljon sipulia ja siirappia, namnam. Harmittaa, ettei raskaana ollessa saa maksaa syödä, muuten tekisin tänäkin vuonna.
Suosittelen kyllä tekemään itse. Lapsena oli jouluisin äidin tekemä maksalaatikko joulupöydän antimista paras (paitsi kinkkua), ja olen itsekin tehnyt äidin reseptillä.
Ruotsalainen miehenikin tykkää kovasti, vaikka sai maistaa sitä ensimmäistä kertaa vasta kun olimme olleet naimisissa muutaman vuoden. Täällä ei noita laatikkoja perinteisesti ole suosittu.
Täytyy vain aina pitää huolta siitä että tekee naudan- tai vasikanmaksasta. Ja puolukkaa pitää olla lisukkeeksi!
Samoin suorastaan hotkimme lanttulaatikon.
Valmistuin keittäjäksi 80-luvulla ja silloin maksalaatikko tehtiin vielä itse. Ja hyvää tuli!