Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paksusuolen tähystys

jännittäjö
19.11.2021 |

Kävin n. Puolitoista kk sitten ensimmäistä kertaa paksusuolen tähystyksessä. Ja täytyy sanoa, en ole eläessäni kokenut yhtä pahaa kipua. Tekijällä oli parinkymmenen vuoden kokemus mutta ei kuunnellut toiveitani yhtään. Tähystystä ei edes voitu tehdä loppuun. Joudun ensiviikolla uudestaan. pelottaa aivan kauheasti sillä esilääkitys ei toiminut ollenkaan.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehty anestesiassa yksityisellä, n. 1700 euroa.

Onneksi vapaaehtoinen sairauskuluvakuutus, joka tehty 80-luvulla.

Ja vakuutuksesta korvattava sairaus on, johon tutkumus liittyy.

Olen erittäin kipuherkkä ja anestesiasta huolimatta olin reagoinut tutkimukseen.

Kipukokemus on kyllä yksilöllinen ja suolistokin (onko paljon mutkia). Kaveri huusi niin, että käytävälle raikui ja toinen kaveri ei ollut moksiskaan.

Ei tälläkään palstalla saisi vähätellä kipukokemuksia.

Vierailija
22/28 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kävi täysin samoin. Vaikka olin sitä ennen käynyt useasti tähystyksessä, niin tämä nuorehko tehokkaan oloinen nais lääkäri ei välittänyt pätkääkään kivuistani. Huusin suoraa huutoa.

Seuraavan kerran, kun kävin vaihteeksi Laakson sairaalassa ja kerroin edellisen kokemukseni toiselle nais lääkärille, niin tämä lääkäri otti minut tosissaan. Hän laittoi kanyylin valmiiksi, jos tarvitsisin kipulääkettä.

Tähystys on tehtävä varoen. Jos tulee kipu tuntemuksia, on tähystin peruutettava ja yritettävä edetä uudelleen. Erittäin rauhallisesti, YHDESSÄ potilaan kanssa. Näin minulle aikanaan kertoi Jorvin pätevin lääkäri.

Eli riippuu lääkäristä, malttaako hän tehdä toimenpiteen yhteistyössä. Nykyajan laitteet ovat kyllä huippuja, parhaimmillaan et edes huomaa koko toimenpidettä.

On hyödyllistä nähdä kuvaruudulta oma hieno vaaleanpunainen suoli livenä. Sinne ei kyllä huvita enää tämän jälkeen työntää pizzaa tai muutakaan epäterveellistä.

Ei kannatakaan! Itse nautin pizzan aina suun kautta. Paljon parempaa näin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuinmaassani nuo tehdään aina humautuksessa.

Kerroin Suomen käytännöistä, kauhistelivat: barbaarista!

Niin se tehdään täälläkin, joka kerta kun käynyt olen 25vuoden aikana. On tuolla tullut ravatua paraimmillaan/pahimmillaan 1 kk välein. Nyttemmin 3v. välein, viimeksi syyskuussa.

Sitä pitää itse saada suunsa auki ja pyytää.

Joskus oli sellaiset mömmöt jotta krapula kesti seuraavan päivän. Viimeisimmät oli hienoja aineita, ei edes huomannut mitään saavansa ja tajusi kaiken, keskustelin samalla monitoria seuraten. Maksanmutka on aina ollut ahdas ja kivuliaampi kohta, siihen laittoivat lisää humausta eikä pahemmin tuntunut.Koko ajan hereillä oletan olleeni.

Jostain fentanyylistä puhuivat, liekö samaa jota narkit käyttää. Eikä mitään krapulaakaan tullut.

Vierailija
24/28 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että tutkimus oli sulle niin kivulias :( mä pääsin siitä todella helpolla, kaverini taas oli huutanut kivusta, vaikka hänelläkin oli kokeneempi ja koulutetumpi lääkäri kuin mulla. Ilmeisesti riippuu suolen mutkaisuudesta/kunnosta yms. Saitko ap esilääkityksen lisäksi myös kipulääkettä suoraan suoneen? Mä soitin etukäteen sairaalaan ja varmistin, että voin saada molemmat. Esilääkityksen vaikutusta en itsekään huomannut ennen kuin nousin tutkimuksen jälkeen ylös ja meinasin mennä kontalleni, kun päässä heitti. Kipulääkettä olisi kuitenkin voitu lisätä tutkimuksen aikana, jos olisi tarvinnut.

Vierailija
25/28 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että tutkimus oli sulle niin kivulias :( mä pääsin siitä todella helpolla, kaverini taas oli huutanut kivusta, vaikka hänelläkin oli kokeneempi ja koulutetumpi lääkäri kuin mulla. Ilmeisesti riippuu suolen mutkaisuudesta/kunnosta yms. Saitko ap esilääkityksen lisäksi myös kipulääkettä suoraan suoneen? Mä soitin etukäteen sairaalaan ja varmistin, että voin saada molemmat. Esilääkityksen vaikutusta en itsekään huomannut ennen kuin nousin tutkimuksen jälkeen ylös ja meinasin mennä kontalleni, kun päässä heitti. Kipulääkettä olisi kuitenkin voitu lisätä tutkimuksen aikana, jos olisi tarvinnut.

Kipulääkettä saa jos osaa pyytää.

26/28 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain suun kautta särkylääkettä esilääkkeeksi, ei mitään vaikutusta.

Vierailija
27/28 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tähystetty ja uudelleen en mene ellen saa älliä kankaalle kunnolla. Oli suonilääkkeet ja silti niin hirvittävä kipu että ei tehty loppuun asti. Mua on kyllä elämäni aikana pistelty ja ronkittu ja leikelty ja kipukynnystä on. Synnytyksenkin kestin paremmin. Tähykipu on kirkkaasti hirvein kokemani.

Vierailija
28/28 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ollut. Tylsintä oli tuo suolen tyhjentäminen edeltävänä iltana.

Kerran tutkimuksen aikana tuntui pieni, ohimevä kipu (kai jossain mutkakohdassa). Muuten en tuntenut paljon mitään. Olen tietoisesti opetellut pysyttelemään rauhallisena erilaisten tutkimusten aikana, niin hoitohenkilökunta voi keskittyä varsinaiseen työhönsä. Sitä nopeammin nämä ikävätkin tutkimukset ovat ohi, kun aikaa ei kulu potilaan rauhoitteluun.