Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoh, ekaa kertaa asioimassa työkkärin kanssa ja meinaa hermot mennä!

Vierailija
09.02.2015 |

Valmistuin siis juuri ja koska en ole vielä saanut uutta työpaikkaa, ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi. Toimitin Kelaan ohjeiden mukaan myös valmistumistodistuksen sekä palkkatodistukset ja työsopimuksen viimeisimmästä työtodistuksestani. Nämä siis todistaakseni, että olen oikeutettu peruspäivärahaan.

Nyt tuli sitten Kelalta viesti, että minun pitäisi toimittaa nuo samat lippulappuset kaikista työpaikoista (5 kpl), joissa olen vuoden 2010 jälkeen ollut. Aika on siis pidennetty, koska olen opiskellut välissä. Tämän lisäksi minun täytyy ottaa yhteyttä aiempiin työnantajiin, ja pyytää heitä täyttämään pitkä lomake, johon merkitään täysin samat tiedot jotka työsopimuksesta/palkkakuiteista käy ilmi. Tuntuu kyllä todella typerältä lähetellä tuollaisia pyyntöjä isojen firmojen pomoille, joihin en ole ollut vuosiin yhteydessä ja jotka tuskin muistavat minua.

Onko tää aina näin vaikeeta?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:48"]Tervetuloa työttömäksi, näin herkkua se on olla työttömänä ja kaikki työssä olevat kadehtivat miten saat helpolla kaiken ja haluaisivat lähettää sinut tekemään töitä ilman palkkaa.
[/quote]

Voi kamalaa jotain papereita shuflata. Ite opiskelen ja käyn töissä, eli älyttömästi hommaa ja silti työttömät saa saman verran tai enemmän rahaa ku minä yhteensä.

Vierailija
2/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:42"]

Selviää toki, laitoin nyt netin kautta kaikki vanhat työsopimukset, työtodistukset ja palkkatodistukset menemään, katsotaan kelpaisko. -ap

[/quote]

Ei tuo riitä, jos olet tehnyt osa-aikaista työtä ja viikottainen tuntimäärä on vaihdellut. Työssäoloehto kertyy niiltä viikoilta, kun työtunteja on vähintään 18. Kela tarvitsee nuo viikkotuntitiedot laskeakseen, että työssäoloehtosi on täyttynyt. Tai en ymmärrä miksi asioit Kelan kanssa, jos olet valmistunut opiskeluistasi - etkö ole työttömyyskassan jäsen?

Työkkäriin päin kai olet ilmoittaunut olevasi työtön työnhakija ja toimittanut tutkintotodistuksen? Tarvitset sieltä lausunnon, että olet oikeutettu työttömyysturvaan. Kassa/Kela sitten laskee päivärahasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taisi olla kovin työ siinä kohtaa kun tipuin ansiosidonnaiselta (joka oli alkanut jo hyvän aikaa ennen opintojen alkua) peruspäivärahalle ja piti toimittaa Kelalla tiedot pääomatuloista. Siinä sitä olikin sitten selvittämistä, kun ihan mielenkiinnosta harrastan vaikka minkälaista sijoittamista. 

Ja hauska juttu, että pääomatuloja saa olla 1100€/kk ennen kuin ne alkaa vaikuttaa päivärahaan, kun taas ansiotulot alkaa vaikuttaa jo 300€/kk ylimenevältä osalta.

Vierailija
4/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:29"]

Ei tuo riitä, jos olet tehnyt osa-aikaista työtä ja viikottainen tuntimäärä on vaihdellut. Työssäoloehto kertyy niiltä viikoilta, kun työtunteja on vähintään 18. Kela tarvitsee nuo viikkotuntitiedot laskeakseen, että työssäoloehtosi on täyttynyt. Tai en ymmärrä miksi asioit Kelan kanssa, jos olet valmistunut opiskeluistasi - etkö ole työttömyyskassan jäsen?

Työkkäriin päin kai olet ilmoittaunut olevasi työtön työnhakija ja toimittanut tutkintotodistuksen? Tarvitset sieltä lausunnon, että olet oikeutettu työttömyysturvaan. Kassa/Kela sitten laskee päivärahasi.

[/quote]

Tiedän toki, viimeisimmässä työpaikassani olin vajaan vuoden ja työsopimuksessa lukee että viikottainen työaika on 20h/viikko (tämä selviää myös palkkatodistuksesta). Eli käsittääkseni noilla tiedoilla asian pitäisi jo selvitä, mutta ei riitä. En ole minkään kassan jäsen.

Ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi siis valmistuttuani ja toimitin samalla nuo kaikki todistukset, kuten aloitusviestissä kerroin. Lausunnon olen jo saanut, siis sen jonka mukaan etuuden maksamiselle ei ole työvoimapoliittista estettä tms, en nyt tarkkaan muista mitä siinä lukikaan. -ap

Vierailija
5/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:09"]

Jaha kansan kunnan kerma koolla. Elätit!!

[/quote]homo

Vierailija
6/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

... huoh. Tiedän etten ole tuntemattomalle tilivelvollinen, mutta avaudutaan nyt tylsyyksissään: olen viimeiset kahdeksan vuotta tehnyt duunia ja opiskellut tässä välissä korkeakoulututkinnon, nyt olen ollut kaksi viikkoa työttömänä ja lähettänyt parikymmentä työhakemusta. Penniäkään etuuksia en ole saanut opintotuen lisäksi ja sitäkin normaalia vähemmän sillä tein opiskeluaikana liikaa töitä. Eli elätiksi en ehkä itseäni kutsuisi :D -ap

Vierailija
7/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kysyä nyt erikseen, että riittääkö tilinauhat jokaiselta työssäolokuukaudelta? Niissähän näkyy eriteltynä tehdyt työtunnit kyseisen kuukauden ajalta.

Itselläni on kohta sama rumba edessä. Tekisi mieli lykätä valmistumista kun opintotukiakin on vielä jäljellä...

Vierailija
8/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ap vastata jo esitettyyn kysymykseen: miksi moitit työkkäriä, jos niitä lappusia vaatii maksaja eli Kela?

Vierailija
9/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samassa tilanteessa viime kesänä.

Vinkki AP:lle: et tarvitse palkkatodistuksia viikottain koko ajalta, ainoastaan niin pitkältä ajalta kuin työssäoloehto edellyttää. Itse toimitin kaikki työvuorolistat + ne 48 palkkakuittia (1 per 2 viikkoa) erotteluineen 2 vuoden ajalta, ja sain peruspäivärahaa.

Vierailija
10/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:27"]

Täytyy kysyä nyt erikseen, että riittääkö tilinauhat jokaiselta työssäolokuukaudelta? Niissähän näkyy eriteltynä tehdyt työtunnit kyseisen kuukauden ajalta.

Itselläni on kohta sama rumba edessä. Tekisi mieli lykätä valmistumista kun opintotukiakin on vielä jäljellä...

[/quote]

Jos työ on ollut kokoaikatyötä, silloin ei varmaan tarvita sitä viikottaista tuntilistaa. Tai jos tarvitaankin, niin se on palkanlaskijan helppo täyttää kun joka viikolle tulee sama tuntimäärä.

Työttömyysturva on oma tieteenalansa, johon on syytä perehtyä kunnolla. Itse en ensimmäisellä kerralla perehtynyt riittävästi ja 18000€ maksettuja päivärahoja meni takaisinperintään, koska olin ollut läsnäoleva korkeakoululla. Huolimatta siitä että viimeisestä opintosuorituksesta oli about 8 vuotta ja olin ollut vuosikausia töissä.

Vierailija
11/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta tuli nyt sitten arvoton. Miltä tuntuu, arvoton ihminen? Oletko katkera?  Mitä puoletta äänestät?

Vierailija
12/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:35"]

Voisiko ap vastata jo esitettyyn kysymykseen: miksi moitit työkkäriä, jos niitä lappusia vaatii maksaja eli Kela?

[/quote]

Vastaus löytyy viestistä numero kymmenen. En ole aiemmin näitä hommia hoitanut joten tuli ajatusvirhe. Mitä ajat jankkaamisellasi takaa? :-) -ap

Vierailija
13/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 19:30"]

[/quote]

Vastaus löytyy viestistä numero kymmenen. En ole aiemmin näitä hommia hoitanut joten tuli ajatusvirhe. Mitä ajat jankkaamisellasi takaa? :-) -ap

[/quote]

viesti nro 10 "

Jep, alan ymmärtää miksi jotkut työttömät puhuvat kyykyttämisestä..

4, sori kirjoitin ehkä epäselvästi, mutta ymmärtänet mitä ajan takaa. -ap"

Et sinä siinä vastannyt kysymykseen siitä, miksi syytät työkkäriä etkä maksajaa.

Vai oikeastiko halusit ilmaista pohjattoman tyhmyytesi?

Vierailija
14/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:40"]

Vinkki AP:lle: et tarvitse palkkatodistuksia viikottain koko ajalta, ainoastaan niin pitkältä ajalta kuin työssäoloehto edellyttää. Itse toimitin kaikki työvuorolistat + ne 48 palkkakuittia (1 per 2 viikkoa) erotteluineen 2 vuoden ajalta, ja sain peruspäivärahaa.

[/quote]

Heh, mietin juuri että pitäisköhän ihan tosissaan skannata kaikki vanhat työvuorolistat + kaikki palkkakuitit (kymmeniä ja kymmeniä lappusia) mutta ilmeisesti pitää :D mikäs siinä, onhan tässä työttömänä aikaa. -ap

Vierailija
15/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 19:30"]

[/quote]

[/quote]

viesti nro 10 "

Jep, alan ymmärtää miksi jotkut työttömät puhuvat kyykyttämisestä..

4, sori kirjoitin ehkä epäselvästi, mutta ymmärtänet mitä ajan takaa. -ap"

Et sinä siinä vastannyt kysymykseen siitä, miksi syytät työkkäriä etkä maksajaa.

Vai oikeastiko halusit ilmaista pohjattoman tyhmyytesi?

[/quote]

Okei, otetaan rautalanka esiin mikäli pohjattomassa tyhmyydessäni siihen kykenen :D en ole aiemmin asioinut työkkärin kanssa tai joutunut tekemään vastaavia selvityksiä Kelalle. Ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi työkkäriin jolloin Kela alkoi vaatia lappusia. Aloitusviestissäni niputin turhuuksissani työkkärin ja Kelan samaan lafkaan ja ilmaisin itseäni kenties hieman epäselvästi ja ajatusvirheen tehden. Olettaisin kuitenkin, että kuka tahansa normaalijärkinen henkilö ymmärtää aloituksen sisällön.

Auttoiko ymmärtämään vai olisiko vielä jotain mihin haluaisit selvityksen? :-) -ap

Vierailija
16/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:55"]

[/quote]

Jos työ on ollut kokoaikatyötä, silloin ei varmaan tarvita sitä viikottaista tuntilistaa. Tai jos tarvitaankin, niin se on palkanlaskijan helppo täyttää kun joka viikolle tulee sama tuntimäärä.

Työttömyysturva on oma tieteenalansa, johon on syytä perehtyä kunnolla. Itse en ensimmäisellä kerralla perehtynyt riittävästi ja 18000€ maksettuja päivärahoja meni takaisinperintään, koska olin ollut läsnäoleva korkeakoululla. Huolimatta siitä että viimeisestä opintosuorituksesta oli about 8 vuotta ja olin ollut vuosikausia töissä.

[/quote]

Miksi viikottain? Kuukausittain olen tehnyt osa-aikaisena n. 100-120 tuntia. Kuukausittaiset tuntimäärät löytyvät palkkakuitista. Onko sillä merkitystä ja mitä, että olen yhtenä viikkona tehnyt sen 20 tuntia, seuraavana 40, seuraavana 15 ja viimeisenä 25? Keskimäärin lukema on sama.

Mitä Kela tekee viikottaisilla tunneilla?

Vierailija
17/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:40"]

[/quote]

Heh, mietin juuri että pitäisköhän ihan tosissaan skannata kaikki vanhat työvuorolistat + kaikki palkkakuitit (kymmeniä ja kymmeniä lappusia) mutta ilmeisesti pitää :D mikäs siinä, onhan tässä työttömänä aikaa. -ap

[/quote]

Pitääkö työvuorolistatkin olla tallessa???

Vierailija
18/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:32"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:55"]

[/quote]

[/quote]

Miksi viikottain? Kuukausittain olen tehnyt osa-aikaisena n. 100-120 tuntia. Kuukausittaiset tuntimäärät löytyvät palkkakuitista. Onko sillä merkitystä ja mitä, että olen yhtenä viikkona tehnyt sen 20 tuntia, seuraavana 40, seuraavana 15 ja viimeisenä 25? Keskimäärin lukema on sama.

Mitä Kela tekee viikottaisilla tunneilla?

[/quote]

Ja vaikuttaako tuen saamiseen vaikka se, että olen painanut ravintola-alalla vaikka viikon 12 h joka päivä ja otan seuraavan viikon tasausvapaita työnantajan luvalla. Silloinhan jälkimmäisellä viikolla ei 18 viikkotunninnvaatimus täyty.

Vierailija
19/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Siitä en tiedä, mutta tuntuvat ainakin osaavan kirjoittaa suomen kieltä toisin kuin sinä.

Vierailija
20/55 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausittasella tuntimäärällä ei ole mitään merkitystä työssäoloehtoa laskiessa vaan nimenomaan lasketaan ne viikot, kun tuntimäärä on ollut 18 h tai enemmän! Ja siksi millään kuukausiyhteenvedoilla ei ole merkitystä vaan pitää olla viikkoerittely. Sorry!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi