Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät lumitöihin ilman palkkaa. Porissa.

Vierailija
08.02.2015 |

Sankat lumipyryt ja aura-autojen kasaamat lumivallit ovat monille vanhuksille talvinen riesa ja kovana rasitteena terveysriski. Osaa porilaisista vanhuksista pystyvät auttamaan mobilisoidut työllistetyt. Työllisyyden kuntakokeilussa on liikkeellä Porin alueella kaksi partiota, Mopiili ja Green Care.

Näin alkoi Satakunnan Kansan juttu, joka oli otsikoitu väärin Työllistettyjä vanhusten avuksi lumitöihin. Otsikon pitäisi kuulua Työttömät lumitöihin ilman palkkaa.

Mopiili on kaupungin tukema Porin Seudun Työttömät ry:n hanke, joka järjestää
työttömien toimintakeskuksen koulutus-, työllistämis- ja ruokalatoimintaa. Green Care -hanke pääsi viime syksynä uutisiin järjestämällä maatiloille palkattomia renkejä ja piikoja.

Työn näissä hankkeissa tekevät työttömät ilman palkkaa. Työllistettyjä he ovat vain virallisessa liturgiassa. Kaikkea palkatta tehtävää työtä sanotaan nykyisin työllistämiseksi, koska se kuulostaa hyvältä ja hämää ihmisiä.

Varsinaisen työn tekevät kolaajat eivät saa palkkaa, mutta ei apu lumitöihin silti ole täysin ilmaista. Kaupungin on katettava lumitöistä saaduilla maksuilla muun muassa polttoainekulut, sanoo lehti. Sitä lehti ei sano, että niillä maksuilla katetaan myös työttömien yhdistyksen toimintaa ja lumenkolaajia vartioimaan palkattujen työvalmentajien palkkoja. Avun hintaakaan ei kerrota, mutta yleensä näitä orjia saa kaikista työpajoista suunnilleen kympin tuntihintaan. Se lumenkolaaja saa vain työmarkkinatuen ja yhdeksän euron päivittäisen kulukorvauksen.

Sitäkään lehti ei kerro miten tasapuolisuus toteutuu eli pystyvätkö kaikki apua tarvitsevat vanhukset ostamaan tätä palvelua.

Porissa on ruvettu valkopesemään palkatonta työtä hyväntekeväisyydeksi ja työllistämiseksi vetoamalla vanhusten auttamiseen. Onhan se sitäkin, mutta ensisijjaisesti se on työttömien hyväksikäyttöä ilmaisena työvoimana. Kuten jutussa sanotaan, niin normaalisti he tekevät kaupungin töitä. En varmaan arvaa pahasti pieleen, jos veikkaan heidän puhdistavan vaikkapa kaupungin omien rakennusten kattoja lumesta ja korvaavan muutenkin palkattua työvoimaa. Laki kieltää palkattomien käyttämisen korvaavana työvoimana, mutta tästä lainkohdasta en ole kuullut missään piitattavan.

Olenkin jo ihmetellyt miksi tänä talvena ei ole hirveästi vaadittu työttömiä lumitöihin leipäpalansa eteen. Ehkä ajatus on jo toteutettu muuallakin niin hyvin, että vaatimuksille ei enää ole tarvetta. Kuntouttava työtoiminta on minun havaintojeni mukaan kasvanut suorastaan räjähdysmäisesti, kun kunnat ovat oivaltaneet tämän säästämisen mahdollisuuden.

Kun työtön kolaa palkatta lunta, niin kunta säästää hänen työmarkkinatukensa maksuosuuden verran ja saa lisäksi työllistämiskorvausta valtiolta 10.09 euroa päivässä. Pihansa puhtaaksi saavalta vanhukselta laskutetut kympit menevät kokonaan työn organisoijien taskuun eikä lumenkolaaja näe niistä vilaustakaan.

Saahan vanhuksia ja liikuntaesteisiä auttaa, en minä sitä kiellä. Mieluummin näkisin kuitenkin sitä tehtävän ilman näitä organisoituja välikäsiä, joita sivistysmaissa sanottaisiin orjakauppiaiksi.

http://sakutimonen.com/2015/02/palkattomat-lumenkolaajat/

Kommentit (684)

Vierailija
381/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:53"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:47"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:46"]Vetää kyllä sanattomaksi näiden töissä olevien aivopierut. Yksi esittelee "faktoja", jotka perustuvat sanaan jos (kreikka-siirtolaisuus-jankkaaja). Osa esittää vallan ennenkuulumatonta käpyjen ja marjojen keräilyä ja työleiritystä. Loput on valmiita tuhoamaan työttömät. Näin ideointikykyistä porukkaa meillä on töissä. Kaunista. [/quote] Kyynel. Taidat olla itsekin loinen? [/quote]   Uliuli. Itse olet loisinut päivähoidot, koulutukset, terveydenhuollon ja muut palvelut ihan samalla tavalla ja loisit omille mahdollisille persehedelmillesi myös.  [/quote] Olen käynyt yksityiset koulut ja aina olen käynyt yksityisellä lääkärillä. Joka vuosi maksan yli 100 000e veroja joten minulla on oikeus arvostellä elättejä.

[/quote]

Juu juu, aivan varmasti :D 

Vierailija
382/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:06"]Tässä on vain se huono puoli että kaupunki ei enää maksa oikeaa palkkaa kenellekään kun saavat ilmaista työvoimaa. Ja jos työttömyyspäivärahat muutettaisiin vastikkeelliseksi, pikkuhiljaa mikään yritys ei enää ottaisi palkkaa vaativia töihin. Kyllä itse ainakin toivon ettei tuollaiseksi mene, olisi ihan palkkatyötä sekä itselle että omille lapsillekin, jotka opiskelevat siinä toivossa että joskus pääsevät työelämään. [/quote] Niin ne vanhuste lumityöt ennen tehneet tyyypit on nyt sit työttömänä

[/quote]

Kukaan ei ole ennen tehnyt vanhusten lumitöitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/684 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaapa että esim. Australiassa maailman rikkain nainen Gina Rinehart vaatii työläisiä suostumaan $2 PÄIVÄpalkkaan. Rouva itse on roudannut maahan ahkerasti kehitysmaiden ihmisiä kaivostyöhön "monikulttuurisuuden" nimissä.

Että siihen nähden joku lumenluonti pari kertaa vuodessa on melko lievää. Tuolla naisella kun on vielä poliittista valtaakin!

Vierailija
384/684 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:55"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:42"]

Itse aion kieltäytyä kaikista orjatöistä, vaikka tulis karenssi ja pienentäisivät 40% tt:tä, alan vaikka tekemään rikoksia jos ei muu auta, vankilassa sentään saa ruokaa.

[/quote]

Tässä sulle ehdotus: muuta pois Suomesta ku täällä on niin vittumaista. En halua kustantaa sun makoilua vankilassa. 

[/quote]

Muuta itse, tälläinen systeemi täällä on, jos et tykkää niin mene pois.

[/quote]

Entisaikaan työttömät muuttivat ulkomaille töitä hakemaan, kun ei ollut sosiaaliturvaa muuta kuin työllisyystöinä lentokentän tai maantien rakentamista. Ruotsiin ja Amerikkaan suuntautui vuolaat siirtolaisvirrat.

Nyttemmin työttömät on opetettu siihen, että rahaa tulee vaikka mitään ei tekisikään. Valtiontalous velkaantuu kuitenkin sellaista vauhtia ja teollisuutemme kaikkoaa, että kovin pitkään meillä ei ole enää tällaiseen varaa ja voit olla varma, että leikkaukset purevat työttömiihinkin. Siinä vaiheessa se olet kyllä sinä joka saat entisaikojen malliin muuttaa muualle töitä etsimään.

[/quote]

Totta. Olen asunut USA:ssa ja töitä siellä on vieläkin tarjolla. Siis ihan oikeasti näkee jopa kehitysvammaisia yms. töissä ja joka paikassa on "hired"-lappuja. Suomessa pitäisi olla 2 tunnin työpäivä ministerin tuntipalkalla että se motivoisi pahimpia elämäntapatyöttömiä hommiin.

Suomen ja USA:n ero on siinä, että jenkeissä welfare-porukkaa ei normaali-ihmiset katso hyvällä. Siksi sellaiseksi ei halua itse tulla.

EU:ssa on myökin vapaa liikkuvuus, niin työssäkäyntimahdollisuuksia on monessa valtiossa!

[/quote]

Joo. Niinkuin työttömiä ei olisi EU:ssa muuallakin kuin Suomessa. Ja mistä se kielitaito polkaistaan, jos sitä ei ole? Helppo huudella sieltä puskasta, mutta realiteet ovat toiset.

Vierailija
385/684 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:22"]

Monta perustetta taas esitetty sille, miksi työtön ei voi tehdä mitään tukensa eteen.

Ja jos tekee, niin sillä tavalla ei ainakaan työllisty. 

[/quote]

Työtön tekee työttömyyskorvauksensa eteen tarpeeksi kun hakee aktiivisesti töitä. Kyseessä ei edelleenkään ole vastikkeeton tuki. 

Vierailija
386/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:39"]

Leväperäinen verotus ja korruptio on syy Kreikan romahtamiseen. Rahaa on lapattu ennen muuta sijoittajien pelastamiseksi, ei Kreikan. Sinun tulevaisuusskenaariosi ei toteudu itsestäänselvästi, on muitakin vaihtoehtoja. Mikähän on se nouseva talousmahti, johon suomalaiset lähtevät siirtolaisiksi ja mikä täyttää lähtijöiden jättämän aukon sisämarkkinoilla?

[/quote]

Kreikalla oli omat syynsä ylivelkaantua, Suomella on omat syynsä. Kumpikin kuitenkin ylivelkaantuu ja ylivelkaantumisen seuraus on lopulta sama. Rahat loppuvat maksajalta, koska velkojen hoitamisen kustannukset kasvavat liikaa. Ei siinä sitten vaihtoehtoja ole, kun ei yksinkertaisesti ole rahaa pitää järjestelmää yllä. Kun ei ole varaa, ei ole varaa. Rahaa ei tule tyhjästä sitten kuin velkaa ei voi enää ottaa.

Työttömät saavat ihan itse miettiä missä kykenevät tarjoamaan sellaisia taitoja joilla työllistyvät. Ei ole minun ongelmani löytää heille kohdetta. Sitä se aktivoituminen juuri tarkoittaa, että oppii kantamaan vastuunsa omasta elannostaan. Kreikkalaisetkin lähtevät jo nyt maastaan joukottain kuka minnekin. Heille se on todellisuutta tänään, meille huomenna.

Paluu 60-luvun siirtolaisuusvuosiin on edessä, kun raha ei riitä ylläpitämään nykyistä sosiaaliturvaa. Joku jo ketjussa tarjoaa ratkaisuksi kommunismia. Silloin pitää sulkea rajat ja olla valmiina ampumaan jokainen, joka yrittää karata. Se oli ainoa keino miten Itä-Saksakin pysyi 40 vuotta pystyssä.

[/quote]

Luuletko etteivät työttömät mieti sitä päivittäin? Eivät he ole pyytäneet sinua kertomaan sitä vaan ilmestyit ihan vapaaehtoisesti jankkaamaan tänne omaa visiotasi maksajien rahan loppumisesta. Mihin ne rahat lopulta päätyvät ja mitä se tekee niillä kun kaikilta muilta on rahat loppu?

Kommunismia on montaa sorttia mutta itse sen määritelmään ei kuulu rajojen sulkeminen, vaikka kommunisitdiktatuureissa näin on tapahtunut. Kiinan kommunistihallinto ainakin vuotaa rajoilta vapaaehtoisesti.

[/quote]

Kiinassa ei nykypäivän ole muuta kommunistista kuin puolue ja mielipidevangit. Talousjärjestelmä on jo kapitalistinen.

En ymmärtänyt, että minun pitää pyytää työttömiltä lupa palstalle kirjoittelulleni. Olen lähinnä kommentoinut muiden viestejä, eli jos jankkaan, jankkaa se toinenkin osapuoli. Olen huomannut, että joku näitä "orjatyö" -avauksia tehtailee säännölliseen tahtiin. Ehkä voit hänellekin huomauttaa tasapuolisuuden nimissä jankkauksesta.

Ei sinun tarvitse katsoa kuin mitä Kreikassa tapahtuu, niin näet pitkälti omaankin tulevaisuuteemme. Olemme siirtymässä uuteen maailmankaupan paradigmaan, jossa Eurooppa ei ole enää niin framilla. Me emme tule täällä periferiassa pystymään pitämään yllä nykyisen kaltaista elintasoa ja hyvinvointivaltiota. Se fakta ei vastaan pullikoimalla miksikään muutu. Velanotonkin rajat tulevat vastaan jossakin vaiheessa. Silloin joudutaan valtiontaloudessa rukkaamaan menoja tulojen mukaisiksi. Ei se ole pelkästään minun visioni, vaan fakta monessa paikassa jossa hyvinvointivaltio on kurottautunut tulopohjaa leveämmäksi.

[/quote]

Niin edustat tätä änkyräajattelua, että kun elintaso köyhissä maissa laskee niin se tulee olemaan meiltä pois. Että tänne ei kannata investoida, ei pidä paikkaansa. Suomessa on hyödyntämättömiä voimavaroja vaikka talousihmeeseen, se on sitten eri asia miten ne tullaan hyödyntämään. Mutta sinun kehotuksesi valmistautumaan siirtolaisuuteen on karhunpalvelus tälle maalle.

[/quote]

Minä päinvastoin uskon, että köyhissä maissa elintaso tulee nousemaan. Näenhän minä mitä Kiinassa, Intiassa, Afrikassa ja ei-vasemmistolaisessa Latinalaisessa-Amerikassa tapahtuu. Suomen hyödyntämättömiin voimavaroihin en oikein usko, kun meillä se voimavara opetetaan makaamaan sohvalla ja odottamaan tilille lopsahtavaa tukea. 

Fakta onkin, että ei Suomeen suuntaudu mitään mittavaa ulkomaisten investointien tulvaa, vaikka me vuodesta toiseen pärjäämme hyvin kaikenlaisissa kilpailukykymittauksissa. Kannattaa katsoa minne se raha ihan oikeasti menee, eikä liikaa panna painoarvoa vertailuihin. Todellisuus lopultakin ratkaisee, eikä politiikka.

En myöskään miellä tekeväni Suomelle karhunpalvelusta. Suomelle on hyväksi, jos maastamme poistuu työttömien reservi, jos he kerran eivät täällä pysty työllistymään (500 000 työtöntä ja 10 000 työpaikkaa, kuten tässäkin ketjussa joku muistutti). Jäljelle jäävillä on kevyempi ja ketterämpi talous pyöritettävänä. Silloinkin tosin on vielä vinoutuneessa huoltosuhteessa yllin kyllin ihmeteltävää. 

Työttömälle itselleen neuvoni on paras mahdollinen. Lähde ulkomaille tai varaudu lähtemään. Opettele kieliä. Katso mitä kreikkalaiset tekevät tänään, sinä teet samoin huomenna koska sinun on samalla tavoin pakko kuin oli 60-luvulla. 

Turha itkeä, että visioni on synkkä. Ainakaan toiveajattelun pohjalta vastaan mullikoiminen on aivan turhaa. Keskittyisit mieluummin tekemään jotain itsellesi, jotta tulevaisuudessa pärjäisit kun yhteiskunnalla ei enää ole varaa sinua elättää nykyiseen malliin.

[/quote]

Ystävä kallis. En voi lähteä, minulla on perhe ja omaisuus täällä. Puhun sujuvasti suomea, ruotsia, englantia, saksaa ja päälle muutaman sanan espanjaa. Kieliä opin helposti, että tarvittaessa sitten kyllä taittuu.

Jos minä poistun täältä, poistuvat myös varsin fiksut lapseni sekä mieheni ja hänen yritystoimintansa ja sen työllisyysvaikutukset. Ainakin meidän perheen lähtiessä saldo lompsahtaa kevyesti miinuksen puolelle. Aivan yksiselitteistä ei siis ole se, että plussan puolelle mennään, jos työttömät lähtevät.

Voitko vielä avata tarkemmin, että mistä kykenet päättelemään työttömien puolesta, että "he eivät tee jotan itselleen"? Kategorinen ajatus työttömien "vastuunkannon puutteesta" ja siitä että yhteiskunta elättää ei aina ole ihan noin yksikertaista. Juuttuminen näihin samoihin vanhoihin jaarituksiin kyllä hyvin estää löytämästä uusia ratkaisuja.

[/quote]

Historiallinen kokemus 60-70-luvulta kyllä osoitti, että työttömyys oli matalalla sen ajan kun siirtolaisuus imi työttömiä maasta. En toki ole asiaa laskenut, mutta uskaltaisin epäillä että useammilla työttömillä ei ole firmallaan elättävää puolisoa. Joten uskon, että plussan puolelle jäädään. Aika senkin näyttää.

Kykenen median perusteella päättelemään, että on olemassa työttömiä jotka eivät tee jotain itselleen. En toki väitä, että kaikki ovat sellaisia, mutta ihan tämän fooruminkin sivuilta on luettavissa onnellisesti työttöminä pysyttelevien kirjoituksia. Saman vaikutelman saa näistä työttömien ketjuista joista löytyy tusinoittain erilaisia selityksiä miksi työtä ei kannata ottaa vastaan. Jopa alkaen siitä, että ei ole ulkovaatteita...

[/quote]

Ihan penaalin terävimmältä kynältä et vaikuta, vaikka siltä tunnut kovasti koittavan vaikuttaa.

Sinulta meni nyt pointtini ohi. Minun argumenttini meidän perheen muuton seurauksien miinusvaikutuksesta ei koskenut sitä, että "mieheni elättää minut". Se koski sitä, että mieheni työllistää kymmeniä suomalaisia ja yritys maksaa verot Suomeen. Lisäksi perheessämme kasvaa kolme yrittäjäperheen fiksua vesaa, jotka lähtisivät samalla. Me olemme vain yksi perhe, mutta meitä korkeasti koulutettuja työttömiä yrittäjien puolisoita on kyllä Suomessa muitakin.

Jos käsityksesi työttömistä sekä ehdotuksesi ratkaisuiksi perustuvat tämän palstan antiin ("tyytyväisistä työttömistä") tai haluat nähdä työhaluttomuutena sen, että joku työtön ei innoissaan kirmaa muutamalla satasella kuussa lumitöihin, joita tekemään totta tosiaan tarvitaan kunnon vaatetus, kannattaisi ehkä tutustua todellisuuteen. Täällä kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa, ihan mistä lähtökohdista tahansa.

[/quote]

Äsken olin vielä kallis ystäväsi ja nyt en ole edes terävä kynä penaalissa. Olet kyllä melko ailahtelevainen suhtautumisessasi ihmisiin.

Ymmärsin kyllä, että tarkoitit miehesi olevan niin kallisarvoinen tälle maalle että minun tulisi ajatella että työttömien puolisoina on lisääkin hänen kaltaisiaan. Ja että työttömien massamuutto olisi sen johdosta maallemme negatiivista. En kuitenkaan historiallisen kokemuksen valossa pidä sitä kovin todennäköisenä. Tuskinpa niitä nyt parveksi saakka on niitä Rovion perustajia työttömien puolisoina. Mutta kuten sanoin, aika näyttää mikä on siirtolaisuuden loppusaldo.

Pointtisi täällä mitä tahansa kirjoittamisesta pätee toki sinun elämäntilanteestasi kirjoittamaan... Ymmärrät kai, että sinäkin voit maalailla ihan millaisen tahansa omakohtaisen tilanteen siellä ruudun takana ja esittää sen faktana. En toki tiedä että niin teet, mutta kuten itsekin sanoit, on se ihan mahdollista. Ihan mistä lähtökohdista tahansa.

[/quote]

Lihavointi 1) Tarkoitin, että työttömien lähtö maasta on monipiippuinen juttu. Täältä ei lähde vain yhtä "lajia" eivätkä missään tapauksessa vain työttömät, mikäli tilanne tästä vielä kurjistuu. Usein siinä tapauksessa lähtee myös niitä, joita tarvittaisiin kipeimmin.

Lihavointi 2) Niinpä juuri, naulan kantaan. Satun nyt todella kertomaan perheeni tilanteen niinkuin se on. Omaa kokemustani en toki yleistä kaikkiin. Kaikki työttömät eivät ole kuten minä. Vähintään yhtä huonosti kuitenkin toimivat johtopäätösten lähtökohtana nuo sinun aikaisemmasta kommentistasi lihavoimani kohdat. Etenkin, kun et mitenkään esimerkiksi kerro, mitä "medialla" tarkoitat.

Vierailija
387/684 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi. Haaveilin vasta jokin aika sitten, että olisin voinut itsekin mennä tekemään ilmaiseksi kaupungin lumitöitä (en ole työtön), kunhan kaupunki olisi antanut lapion lainaan. Kiva, että Porissa onnistuu. :)

Vierailija
388/684 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:19"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:03"]

Ajat muuttuvat ja vastikkeeton oleilu tulee loppumaan. Koittakaahan sopeutua. 

[/quote]

Jos näin käy, rikollisuudesta tulee paljon pahempaa. Voit veronmaksajana miettiä haluatko elättää työttämiä vai kärsiä huomattavasti nykyistä pahemmasta rikollisuudesta. Sillä siinä vaiheessa, kun laillisia töitä ei ole kaikille, loput päättävät tienata elämään välttämättömät varat esim. huumekaupalla, varkauksilla, kiristyksillä, petoksilla jne.

[/quote]

En minä mitään lunnasrahaa rupea maksamaan yhteiskuntarauhasta. Kyllä teidät rötöstelijät linnaan saadaan. Siellä voitte sitten tehdä töitäkin.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa kun kriittinen massa ylittyy. Silloin seuraa levottomuuksia.

Jopa poliisivaltio USAssa, jossa on eniten ihmisiä vankilassa maailmassa, on viime aikoina alkanut taas esiintyä isoja mellakoita mustien alueilla. Ja katsopa Detroitia. Ei siellä poliisi enää saa aluetta hallintaan kunnolla.

Vierailija
389/684 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:06"]

Tässä on vain se huono puoli että kaupunki ei enää maksa oikeaa palkkaa kenellekään kun saavat ilmaista työvoimaa. Ja jos työttömyyspäivärahat muutettaisiin vastikkeelliseksi, pikkuhiljaa mikään yritys ei enää ottaisi palkkaa vaativia töihin. Kyllä itse ainakin toivon ettei tuollaiseksi mene, olisi ihan palkkatyötä sekä itselle että omille lapsillekin, jotka opiskelevat siinä toivossa että joskus pääsevät työelämään.

[/quote]

Lumenluonti on sellaista kausiluonteista työtä, joka aktivoisi joksikin aikaa monia työttömiä. Voitaisiin vaikka sopia, ettei kukaan haluton työtön tekisi paria viikkoa kauempaa, ettei vaan työttömän elämä menisi pilalle.

Ihan typeriä nää "kukaan yritys ei enää palkkaisi ketään" -skenaariot. 

[/quote]

Etkö tajua, että töissä käydään palkan vuoksi, ei minkään vitun "aktivoitumisen"?

Vierailija
390/684 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:54"]Jos oisin koko talven työttömänä, menisin mieluusti luomaan lunta. Ajattelisin, että tekisin jotain hyödyllistä vastineeksi saamiini tukiin, jotka nousee monella (perheellisillä) niin suuriksi, että vastaavat jo palkkaa. 

Ties vaikka työllistettäisiin osoitettuani aktiivisuutta. 
[/quote]
Uh, kun sie oot jalo! Olen ollut työttömänä 4kk ja kohta aloitan työt. Olen tasan ottanut rennosti, kun kerrankin on voinut. Työssäollessa ja kahden lapsen äitinä ei tällaisia breikkejä usein tule. En todellakaan miettinyt lumenluontia :D

Vierailija
391/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletään sellaista aikaa, että iso osa joutuu työttömäksi jossain vaiheessa elämää.

On pakko alkaa miettiä uudenlaisia ratkaisuja, vaikka moni täälläkin haluaa uhriutua kämpille jos joku tarjoaa jotain muuta vaihtoehtoa kuin palkkatöitä.  

Vierailija
392/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:50"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:46"]Vetää kyllä sanattomaksi näiden töissä olevien aivopierut. Yksi esittelee "faktoja", jotka perustuvat sanaan jos (kreikka-siirtolaisuus-jankkaaja). Osa esittää vallan ennenkuulumatonta käpyjen ja marjojen keräilyä ja työleiritystä. Loput on valmiita tuhoamaan työttömät. Näin ideointikykyistä porukkaa meillä on töissä. Kaunista. [/quote] Kyynel. Taidat olla itsekin loinen?

[/quote]

Uliuli. Itse olet loisinut päivähoidot, koulutukset, terveydenhuollon ja muut palvelut ihan samalla tavalla ja loisit omille mahdollisille persehedelmillesi myös. 

[/quote]

Ainakin hän maksaa veroja toisin kuin sinä

Vierailija
393/684 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:07"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:03"]Ajat muuttuvat ja vastikkeeton oleilu tulee loppumaan. Koittakaahan sopeutua.  [/quote] Palkka ja työsuhteen edut ovat sopiva korvaus. [/quote] Jos olet yhteiskunnan elätti, ei sinulla ole varaa vaatia. [/quote] Väärin arvasit, sillä palkkatöissä käyn. Sen sijaan oikeustajuuni ei menisi se, että esimerkiksi omalle työpaikalleni tulisi joku tekemään vastaavia töitä kuin muutkin, mutta hänelle ei maksettaisi palkkaa.

[/quote]

Kyllähän hän saisi palkkaa: työpanos suhteutetaan saatujen tukien määrään. Jos työtön saa vaikka tonnin erilaisia tukia, voisi hänen työpanoksensa olla 1000: 16 euroa eli vaikkapa 60 tuntia lumenluontia. 

Vierailija
394/684 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:03"] En tiedä haluaako työttömät kuulla miksi eivät töitä saa. Jos kuitenkin kerron. Paikat menee niille jotka ovat vaikka ilmaisissa harjoitteluissa työttömyysaikana, osoittavat aktiivisuutta. Ne saa ne työt. Terv. Työnantaja. [/quote] Mitkä paikat??! Menevät seuraavalle ilmaiselle harjoittelijalle. [/quote]Olen siis työnantaja. Olen palkannut ihmisiä töihin sen perusteella miten näen heidän toimivan työssään. Katson joka paikassa ihmisiä sillä silmällä kuka on ahkera ja iloinen ja pyydän töihin. Jos en ole tällaisia löytänyt niin haastattelussa paikkaa ei saa se joka on ollut työtön paria kk kauempaa käymättä missään työharjoittelussa tms. Ei tulisi mieleenkään palkata passiivista ihmistä.

[/quote]

Olet omalta osaltasi syypää pitkäaikaistyöttömien huonon työllistymiseen typerine ennakkoluuloinesi.

Toivottavasti firmasi menee konkurssiin ja sairastut syöpään.

Vierailija
395/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:39"]

Leväperäinen verotus ja korruptio on syy Kreikan romahtamiseen. Rahaa on lapattu ennen muuta sijoittajien pelastamiseksi, ei Kreikan. Sinun tulevaisuusskenaariosi ei toteudu itsestäänselvästi, on muitakin vaihtoehtoja. Mikähän on se nouseva talousmahti, johon suomalaiset lähtevät siirtolaisiksi ja mikä täyttää lähtijöiden jättämän aukon sisämarkkinoilla?

[/quote]

Kreikalla oli omat syynsä ylivelkaantua, Suomella on omat syynsä. Kumpikin kuitenkin ylivelkaantuu ja ylivelkaantumisen seuraus on lopulta sama. Rahat loppuvat maksajalta, koska velkojen hoitamisen kustannukset kasvavat liikaa. Ei siinä sitten vaihtoehtoja ole, kun ei yksinkertaisesti ole rahaa pitää järjestelmää yllä. Kun ei ole varaa, ei ole varaa. Rahaa ei tule tyhjästä sitten kuin velkaa ei voi enää ottaa.

Työttömät saavat ihan itse miettiä missä kykenevät tarjoamaan sellaisia taitoja joilla työllistyvät. Ei ole minun ongelmani löytää heille kohdetta. Sitä se aktivoituminen juuri tarkoittaa, että oppii kantamaan vastuunsa omasta elannostaan. Kreikkalaisetkin lähtevät jo nyt maastaan joukottain kuka minnekin. Heille se on todellisuutta tänään, meille huomenna.

Paluu 60-luvun siirtolaisuusvuosiin on edessä, kun raha ei riitä ylläpitämään nykyistä sosiaaliturvaa. Joku jo ketjussa tarjoaa ratkaisuksi kommunismia. Silloin pitää sulkea rajat ja olla valmiina ampumaan jokainen, joka yrittää karata. Se oli ainoa keino miten Itä-Saksakin pysyi 40 vuotta pystyssä.

[/quote]

Luuletko etteivät työttömät mieti sitä päivittäin? Eivät he ole pyytäneet sinua kertomaan sitä vaan ilmestyit ihan vapaaehtoisesti jankkaamaan tänne omaa visiotasi maksajien rahan loppumisesta. Mihin ne rahat lopulta päätyvät ja mitä se tekee niillä kun kaikilta muilta on rahat loppu?

Kommunismia on montaa sorttia mutta itse sen määritelmään ei kuulu rajojen sulkeminen, vaikka kommunisitdiktatuureissa näin on tapahtunut. Kiinan kommunistihallinto ainakin vuotaa rajoilta vapaaehtoisesti.

[/quote]

Kiinassa ei nykypäivän ole muuta kommunistista kuin puolue ja mielipidevangit. Talousjärjestelmä on jo kapitalistinen.

En ymmärtänyt, että minun pitää pyytää työttömiltä lupa palstalle kirjoittelulleni. Olen lähinnä kommentoinut muiden viestejä, eli jos jankkaan, jankkaa se toinenkin osapuoli. Olen huomannut, että joku näitä "orjatyö" -avauksia tehtailee säännölliseen tahtiin. Ehkä voit hänellekin huomauttaa tasapuolisuuden nimissä jankkauksesta.

Ei sinun tarvitse katsoa kuin mitä Kreikassa tapahtuu, niin näet pitkälti omaankin tulevaisuuteemme. Olemme siirtymässä uuteen maailmankaupan paradigmaan, jossa Eurooppa ei ole enää niin framilla. Me emme tule täällä periferiassa pystymään pitämään yllä nykyisen kaltaista elintasoa ja hyvinvointivaltiota. Se fakta ei vastaan pullikoimalla miksikään muutu. Velanotonkin rajat tulevat vastaan jossakin vaiheessa. Silloin joudutaan valtiontaloudessa rukkaamaan menoja tulojen mukaisiksi. Ei se ole pelkästään minun visioni, vaan fakta monessa paikassa jossa hyvinvointivaltio on kurottautunut tulopohjaa leveämmäksi.

[/quote]

Niin edustat tätä änkyräajattelua, että kun elintaso köyhissä maissa laskee niin se tulee olemaan meiltä pois. Että tänne ei kannata investoida, ei pidä paikkaansa. Suomessa on hyödyntämättömiä voimavaroja vaikka talousihmeeseen, se on sitten eri asia miten ne tullaan hyödyntämään. Mutta sinun kehotuksesi valmistautumaan siirtolaisuuteen on karhunpalvelus tälle maalle.

[/quote]

Minä päinvastoin uskon, että köyhissä maissa elintaso tulee nousemaan. Näenhän minä mitä Kiinassa, Intiassa, Afrikassa ja ei-vasemmistolaisessa Latinalaisessa-Amerikassa tapahtuu. Suomen hyödyntämättömiin voimavaroihin en oikein usko, kun meillä se voimavara opetetaan makaamaan sohvalla ja odottamaan tilille lopsahtavaa tukea. 

Fakta onkin, että ei Suomeen suuntaudu mitään mittavaa ulkomaisten investointien tulvaa, vaikka me vuodesta toiseen pärjäämme hyvin kaikenlaisissa kilpailukykymittauksissa. Kannattaa katsoa minne se raha ihan oikeasti menee, eikä liikaa panna painoarvoa vertailuihin. Todellisuus lopultakin ratkaisee, eikä politiikka.

En myöskään miellä tekeväni Suomelle karhunpalvelusta. Suomelle on hyväksi, jos maastamme poistuu työttömien reservi, jos he kerran eivät täällä pysty työllistymään (500 000 työtöntä ja 10 000 työpaikkaa, kuten tässäkin ketjussa joku muistutti). Jäljelle jäävillä on kevyempi ja ketterämpi talous pyöritettävänä. Silloinkin tosin on vielä vinoutuneessa huoltosuhteessa yllin kyllin ihmeteltävää. 

Työttömälle itselleen neuvoni on paras mahdollinen. Lähde ulkomaille tai varaudu lähtemään. Opettele kieliä. Katso mitä kreikkalaiset tekevät tänään, sinä teet samoin huomenna koska sinun on samalla tavoin pakko kuin oli 60-luvulla. 

Turha itkeä, että visioni on synkkä. Ainakaan toiveajattelun pohjalta vastaan mullikoiminen on aivan turhaa. Keskittyisit mieluummin tekemään jotain itsellesi, jotta tulevaisuudessa pärjäisit kun yhteiskunnalla ei enää ole varaa sinua elättää nykyiseen malliin.

[/quote]

Ystävä kallis. En voi lähteä, minulla on perhe ja omaisuus täällä. Puhun sujuvasti suomea, ruotsia, englantia, saksaa ja päälle muutaman sanan espanjaa. Kieliä opin helposti, että tarvittaessa sitten kyllä taittuu.

Jos minä poistun täältä, poistuvat myös varsin fiksut lapseni sekä mieheni ja hänen yritystoimintansa ja sen työllisyysvaikutukset. Ainakin meidän perheen lähtiessä saldo lompsahtaa kevyesti miinuksen puolelle. Aivan yksiselitteistä ei siis ole se, että plussan puolelle mennään, jos työttömät lähtevät.

Voitko vielä avata tarkemmin, että mistä kykenet päättelemään työttömien puolesta, että "he eivät tee jotan itselleen"? Kategorinen ajatus työttömien "vastuunkannon puutteesta" ja siitä että yhteiskunta elättää ei aina ole ihan noin yksikertaista. Juuttuminen näihin samoihin vanhoihin jaarituksiin kyllä hyvin estää löytämästä uusia ratkaisuja.

[/quote]

Historiallinen kokemus 60-70-luvulta kyllä osoitti, että työttömyys oli matalalla sen ajan kun siirtolaisuus imi työttömiä maasta. En toki ole asiaa laskenut, mutta uskaltaisin epäillä että useammilla työttömillä ei ole firmallaan elättävää puolisoa. Joten uskon, että plussan puolelle jäädään. Aika senkin näyttää.

Kykenen median perusteella päättelemään, että on olemassa työttömiä jotka eivät tee jotain itselleen. En toki väitä, että kaikki ovat sellaisia, mutta ihan tämän fooruminkin sivuilta on luettavissa onnellisesti työttöminä pysyttelevien kirjoituksia. Saman vaikutelman saa näistä työttömien ketjuista joista löytyy tusinoittain erilaisia selityksiä miksi työtä ei kannata ottaa vastaan. Jopa alkaen siitä, että ei ole ulkovaatteita...

[/quote]

Ihan penaalin terävimmältä kynältä et vaikuta, vaikka siltä tunnut kovasti koittavan vaikuttaa.

Sinulta meni nyt pointtini ohi. Minun argumenttini meidän perheen muuton seurauksien miinusvaikutuksesta ei koskenut sitä, että "mieheni elättää minut". Se koski sitä, että mieheni työllistää kymmeniä suomalaisia ja yritys maksaa verot Suomeen. Lisäksi perheessämme kasvaa kolme yrittäjäperheen fiksua vesaa, jotka lähtisivät samalla. Me olemme vain yksi perhe, mutta meitä korkeasti koulutettuja työttömiä yrittäjien puolisoita on kyllä Suomessa muitakin.

Jos käsityksesi työttömistä sekä ehdotuksesi ratkaisuiksi perustuvat tämän palstan antiin ("tyytyväisistä työttömistä") tai haluat nähdä työhaluttomuutena sen, että joku työtön ei innoissaan kirmaa muutamalla satasella kuussa lumitöihin, joita tekemään totta tosiaan tarvitaan kunnon vaatetus, kannattaisi ehkä tutustua todellisuuteen. Täällä kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa, ihan mistä lähtökohdista tahansa.

[/quote]

Äsken olin vielä kallis ystäväsi ja nyt en ole edes terävä kynä penaalissa. Olet kyllä melko ailahtelevainen suhtautumisessasi ihmisiin.

Ymmärsin kyllä, että tarkoitit miehesi olevan niin kallisarvoinen tälle maalle että minun tulisi ajatella että työttömien puolisoina on lisääkin hänen kaltaisiaan. Ja että työttömien massamuutto olisi sen johdosta maallemme negatiivista. En kuitenkaan historiallisen kokemuksen valossa pidä sitä kovin todennäköisenä. Tuskinpa niitä nyt parveksi saakka on niitä Rovion perustajia työttömien puolisoina. Mutta kuten sanoin, aika näyttää mikä on siirtolaisuuden loppusaldo.

Pointtisi täällä mitä tahansa kirjoittamisesta pätee toki sinun elämäntilanteestasi kirjoittamaan... Ymmärrät kai, että sinäkin voit maalailla ihan millaisen tahansa omakohtaisen tilanteen siellä ruudun takana ja esittää sen faktana. En toki tiedä että niin teet, mutta kuten itsekin sanoit, on se ihan mahdollista. Ihan mistä lähtökohdista tahansa.

[/quote]

Lihavointi 1) Tarkoitin, että työttömien lähtö maasta on monipiippuinen juttu. Täältä ei lähde vain yhtä "lajia" eivätkä missään tapauksessa vain työttömät, mikäli tilanne tästä vielä kurjistuu. Usein siinä tapauksessa lähtee myös niitä, joita tarvittaisiin kipeimmin.

Lihavointi 2) Niinpä juuri, naulan kantaan. Satun nyt todella kertomaan perheeni tilanteen niinkuin se on. Omaa kokemustani en toki yleistä kaikkiin. Kaikki työttömät eivät ole kuten minä. Vähintään yhtä huonosti kuitenkin toimivat johtopäätösten lähtökohtana nuo sinun aikaisemmasta kommentistasi lihavoimani kohdat. Etenkin, kun et mitenkään esimerkiksi kerro, mitä "medialla" tarkoitat.
[/quote]
Kumma ettei miehesi voi ottaa sinua töihin kun sillä on tuollainen bisnesimperiumi?

Vierailija
396/684 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:22"]

[/quote]

Jos näin käy, rikollisuudesta tulee paljon pahempaa. Voit veronmaksajana miettiä haluatko elättää työttämiä vai kärsiä huomattavasti nykyistä pahemmasta rikollisuudesta. Sillä siinä vaiheessa, kun laillisia töitä ei ole kaikille, loput päättävät tienata elämään välttämättömät varat esim. huumekaupalla, varkauksilla, kiristyksillä, petoksilla jne.

[/quote]

En minä mitään lunnasrahaa rupea maksamaan yhteiskuntarauhasta. Kyllä teidät rötöstelijät linnaan saadaan. Siellä voitte sitten tehdä töitäkin.

[/quote]

Koitapa pistää 500 000 ihmistä tulottomaksi tai linnaan. Voi olla aika ihme lopputulos....

[/quote]

Eli haluat vain käyttää hyväksi muita ihmisiä ja kostaa väkivalloin ihmisille jotka tekevät itse työtä elantonsa eteen! Oletpa jalo ihminen!

Vierailija
397/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kärräämässä lumet naapurin pihalle. Tämä pitää minut aktivoituna. Lumen kasaaminen edistää työkykyäni. Ei sillä ole siis väliä, mihin ne kippaan.

Vierailija
398/684 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:03"] En tiedä haluaako työttömät kuulla miksi eivät töitä saa. Jos kuitenkin kerron. Paikat menee niille jotka ovat vaikka ilmaisissa harjoitteluissa työttömyysaikana, osoittavat aktiivisuutta. Ne saa ne työt. Terv. Työnantaja. [/quote] Mitkä paikat??! Menevät seuraavalle ilmaiselle harjoittelijalle. [/quote]Olen siis työnantaja. Olen palkannut ihmisiä töihin sen perusteella miten näen heidän toimivan työssään. Katson joka paikassa ihmisiä sillä silmällä kuka on ahkera ja iloinen ja pyydän töihin. Jos en ole tällaisia löytänyt niin haastattelussa paikkaa ei saa se joka on ollut työtön paria kk kauempaa käymättä missään työharjoittelussa tms. Ei tulisi mieleenkään palkata passiivista ihmistä.

[/quote]

Olet omalta osaltasi syypää pitkäaikaistyöttömien huonon työllistymiseen typerine ennakkoluuloinesi.

Toivottavasti firmasi menee konkurssiin ja sairastut syöpään.
[/quote]Olet paha PAHA ihminen. Tiwdät mitä siitä seuraa itsellesi.

Vierailija
399/684 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:55"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:42"]

Itse aion kieltäytyä kaikista orjatöistä, vaikka tulis karenssi ja pienentäisivät 40% tt:tä, alan vaikka tekemään rikoksia jos ei muu auta, vankilassa sentään saa ruokaa.

[/quote]

Tässä sulle ehdotus: muuta pois Suomesta ku täällä on niin vittumaista. En halua kustantaa sun makoilua vankilassa. 

[/quote]

Muuta itse, tälläinen systeemi täällä on, jos et tykkää niin mene pois.

[/quote]

Entisaikaan työttömät muuttivat ulkomaille töitä hakemaan, kun ei ollut sosiaaliturvaa muuta kuin työllisyystöinä lentokentän tai maantien rakentamista. Ruotsiin ja Amerikkaan suuntautui vuolaat siirtolaisvirrat.

Nyttemmin työttömät on opetettu siihen, että rahaa tulee vaikka mitään ei tekisikään. Valtiontalous velkaantuu kuitenkin sellaista vauhtia ja teollisuutemme kaikkoaa, että kovin pitkään meillä ei ole enää tällaiseen varaa ja voit olla varma, että leikkaukset purevat työttömiihinkin. Siinä vaiheessa se olet kyllä sinä joka saat entisaikojen malliin muuttaa muualle töitä etsimään.

[/quote]

Joo, työttömien vika kun valtiontalous perseellään et taida olla penaalin terävin kynä?

Vierailija
400/684 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vangeille maksetaan työstä palkkaa + ruoka, asunto, vaatetus ja terveydenhuolto. Lomatkin pyörivät. Parempi diili se on.