Miten rentoutua ennen työhaastattelua?
Jännitän tilannetta kovasti ja siksi tarvitsisin neuvoja kuinka ottaa rennommin. Kuinka vaikuttaa terveellä tavalla varmalta ja kuinka puhua rauhallisesti sekoamatta sanoissa.
Kommentit (9)
Ajattele, että se ihminen ei tunne sua mutta haluaa oppia tuntemaan, ja sä olet itsesi paras asiantuntija, joten et voi 'mokata'. Ainakin viime työhaastattelussani haastateltava halusi tutustua muhun eikä narauttaa, saada kiinni osaamattomuudesta. Sen tarkoitus oli saada musta tietoa tukemaan rekrytointipäätöstään. Ei se sen kummempaa ole. Kunhan muistat hengittää ja vastaat kysymyksiin. Leiki vaikka, että se on sun tätisi / setäsi, et varmaan sekoile sanoissasi niiden kanssa puhuessasi?
Mulla tietenkin auttoi sekin, että mulla oli jo työ, epätyydyttävä mutta kuitenkin. Mulla ei ollut ihan kamalaa, vaikka en olisi paikkaa saanutkaan. Se tietenkin auttoi tilanteessa.
Tsemiä, AP! Toivottavasti saat paikan :)
Todistetusti ahdistukseen/jännitykseen auttava hengitystekniikka, hengität 7 laskua sisään ja 11 ulos. rauhoitat itsellesi 10 min. ennen haastattelua jossa hengität noin ja sanot itsellesi että nyt minua jännittä, mutta kaikki menee hyvin. ja nyt lykkyä pyttyyn! :)
Puhu ääneen yksiksesi itsestäsi. Treenaa sujuvilta kuulostavia lauseita että tulevat kuin automaatista tarvittaessa. Kaikkea ei tarvitse osata. Mieti joku kysymys. Ennen haastattelua tee jotain fyysistä tai kävele haastattelupaikkaan, että väsyt vähän (näin olet rennompi). Puhu hitaasti, äännä hyvin. Muista, että sulla ei ole mikään kiire ja voit olla hiljaakin hetken. Yleensä sulle tehdään kysymyksiä. Kyllä se hyvin menee.
Ajattele sitä firmaa, mihin olet hakemassa, älä itseäsi. Silloin sinusta lähtee oikeaa säteilyä, rentoudut ja vastaat kysymyksiin järkevästi.
Puhu riittävän rauhallisesti! Hirveästi näkee haastatteluissa ihmisiä, jotka jännittäessä puhua pälättävät hirveää vauhtia, eivät varmaan itsekään muista mitä juuri sanoivat ja toivon että muistavat hengittää välissä. Sinulla ei ole mikään kiire, mieti mitä sanot ja sano se rauhallisesti. Ei haittaa vaikka lauseiden välissä pidät pienen tauon.
power posing. Eli ala istu kyyryssa ennen haastattelua, se vaikuttaa hormoneihin ja siten koko esitykseesi ja epavarmuus paistaa lapi. Mene vessaan odotellessa ja ota tilaa - levita kadet auki ja nayta vahvalta. Kaksi minuuttia power-asennoissa muuttaa kropan kayttaytymista ja vaikutat paljon paremmalta, vahvemmalta kandilta. http://www.ted.com/talks/amy_cuddy_your_body_language_shapes_who_you_are?language=en
Kiitos! Todella hyviä vinkkejä! Oikeasti kiitos. :)
ap
Minulla auttaa järkeily. Olen kiva ihminen, osaan tehdä työni hyvin, pyydän kilpailukykyistä palkkaa. Ehkä meillä synkkaa taikka sitten ei. Jos ei nyt onnistu, seuraavaan paikkaan sitten onnistuu.