Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Passi ja syntymäpaikka

Vierailija
08.02.2015 |

Nyt tulee tyhmä kysymys.. Poikani passi on menossa vanhaksi ja hän on syntynyt ennen kuin Jyväskylään on tullut kuntaliitoksia, Jyväskylän ulkopuolella siis. Vaihtuuko uuteen passiin siis myös syntymäpaikka? Että se ei olekaan enää se pikkukunta vaan Jyväskylä? Tyhmä kysymys, mutta tuntuu vaan niin kummalliselta.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä?

Vierailija
2/21 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syntymäpaikka mihinkään vaihdu käsittääkseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa uudessa passissani on syntymäkuntani, jota ei enää ole. 

Vierailija
4/21 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on itse syntynyt paikassa, joka Suomen mittakaavassa on ja pysyy. On aina ollut ja tulee aina olemaan niin kauan, kun ylipäänsä on jotain passeja.

Vierailija
5/21 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:41"]Mitä väliä?
[/quote]

Sanoin jo, että tyhmä kysymys, mutta näyttäisi niin kummalta passissa, kun hän ei siellä todellakaan ole syntynyt.

Vierailija
6/21 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavallani lukee pari vuotta sitten myönnetyssä passissa syntämäpaikkana Neuvostoliitto..

Vierailija
7/21 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mihinkään vaihdu. 

Itse hain ensimmäistä passia n. 30 vuotiaana kaupungissa, johon olin muuttanut muutamaa vuotta aiemmin. Sanoin syntymäkunnaksi sen, jossa olin ensimmäiset vuodet asunut. Kuntaliitos tosin tehtiin 3 viikkoa syntymäni jälkeen, joten olin syntynyt pienessä kunnassa, joka liitettiin pieneen maalaiskaupunkiin.

Virkailijatäti kysyi, että olenko ihan tosissani, kun sanon olevani kunnasta XXX, kun heidän tiedoissaan luki XX. Silloin vasta muistin, että kuntaliitos tosiaan oli tehty pian syntymäni jälkeen. Kerroin sen sille virkailijalle ja sain passini.

Vierailija
8/21 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:47"]Tuttavallani lukee pari vuotta sitten myönnetyssä passissa syntämäpaikkana Neuvostoliitto..
[/quote]

Ai Suomessa myönnetyssä? Huhhuh :D

Vierailija
9/21 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:49"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:47"]Tuttavallani lukee pari vuotta sitten myönnetyssä passissa syntämäpaikkana Neuvostoliitto..
[/quote]

Ai Suomessa myönnetyssä? Huhhuh :D
[/quote]

Mitäs ihmeellistä siinä on? Kyllähän venäjältä muuttava voi kansalaisuuden saada...

Vierailija
10/21 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:49"]Ai Suomessa myönnetyssä? Huhhuh :D

[/quote]

Tietenkin, jos hän on Neuvostoliitossa syntynyt!

Vierailija
11/21 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun passin syntymäkunta on sen ajan äitini kotikunta. Oikeasti ollen tullut maailmaan ihantoisella puolen Suomea. Kuka tälläkin tiedolla mitään koskaan tekee...

Vierailija
12/21 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:55"]

Mun passin syntymäkunta on sen ajan äitini kotikunta. Oikeasti ollen tullut maailmaan ihantoisella puolen Suomea. Kuka tälläkin tiedolla mitään koskaan tekee...

[/quote]

Näin se ainakin Suomen lain mukaan menee. Syntymäpaikaksi merkitään äidin kotikunta lapsen syntyessä. Mun kaverikin on syntynyt monta sataa kilometriä sieltä mikä on merkitty syntymäpaikaksi, mutta äitinsä oli opiskelija ja silloin opiskelija ei voinut muuttaa kotipaikkakuntaansa opiskelupaikkakunnalle. Joten vaikka äiti on asunut opiskelukaupungissaan ja kaveri syntynyt siellä, syntymäpaikaksi on merkitty aivan muu paikka, koska äiti oli siellä silloin kirjoilla.

Vierailija
13/21 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se merkitään jossa on äiti ollut kirjoilla vauvan syntymähetkellä. Mullakin lukee paikka jossa en ole koskaan käynyt. Äitini oli vain siellä vielä kirjoilla vaikka ei käytännössä siellä asunutkaan enää.

Äidilläni taasen lukee viime vuonna uusitussa passissa paikka jonka suomi menetti sodassa.

Vierailija
14/21 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:53"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:49"]Ai Suomessa myönnetyssä? Huhhuh :D

[/quote]

Tästähän oli joskus se juttu kun BB-Ragnar ihmetteli miksi hänen passissaan lukee SUN ja joku valisti sen olevan Neuvostoliitto. Tyyppi intti olevansa virolainen mutta ei tajunnut että ennen vuotta 1991 syntyneillä virolaisilla passissa lukee juurikin SUN :D

Tietenkin, jos hän on Neuvostoliitossa syntynyt!

[/quote]

Vierailija
15/21 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymäpaikaksi ainakin ennen merkittiin se kunta tai kaupunki, jossa oma äiti oli kirjoilla syntymähetkelläsi. Vielä 1980-luvulla opiskelu ei ollut hyväksyttävä syy kotipaikkakunnan vaihtoon. Äiti saattoi siis asua opiskelijana vaikka viidettä vuotta Helsingissä ja synnyttää Helsingissä, mutta jos oli kirjoilla Takahikiän Tuppukylässä, niin lapsen suntymäpaikaksi merkattiin se Tuppukylä, vaikka hän ei olisi siellä ikinä käynytkään.
Astrologiassa sitten taas käytetään todellista syntymäpaikkaa...

Vierailija
16/21 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tämä ole rikollista? Jos naistenklinikalta löytyy kirjaus, että vauva syntynyt siellä, kuinka se voidaan laillisesti muuttaa???

Vierailija
17/21 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on syntynyt Lontoossa. Hänen Suomen passissaan lukee syntymäpaikan kohdalla  Tampere/Lontoo.  Miten voi olla syntynyt kahdessa paikassa ja kahdessa maassa?

Vierailija
18/21 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikat menee tapahtuman ajankohdan mukaan. Eli evakot eivät ole syntyneet Venäjällä ja minä olen yhä syntynyt kunnassa jota ei enää ole. Muutenhan tuo johtaisi historian vääristelyyn.

Vierailija
19/21 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavallani lukee pari vuotta sitten myönnetyssä passissa syntämäpaikkana Neuvostoliitto..

Onko hän evakko. Syntyi alueella joka kuuluu nykyään Venäjään. Jos näin on hakee ilamseksi uuden passin.

Vierailija
20/21 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on syntynyt Lontoossa. Hänen Suomen passissaan lukee syntymäpaikan kohdalla  Tampere/Lontoo.  Miten voi olla syntynyt kahdessa paikassa ja kahdessa maassa?

Koska sillä on juridista merkitystä UK:n lakien takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän